الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   لغز اينيشتاين الذي حير العالم (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=43703)

big man 13-11-11 07:06 PM

لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
يقول ( العالم اينشتاين ) أن
98 % من سكان الكرة الأرضية لا يمكنهم حل هذا اللغز ؟ هل أنت من ال 2 % المتبقين الأذكياء ؟؟؟
‏- هناك خمسة بيوت بألوان مختلفة .
-

هات ورقه وقلم يمعلم


1- توجد خمس منازل لكل منها لون مختلف .
2- يسكن كل منزل شخص من جنسية مختلفه .
3- كل ساكن يفضل ان يشرب مشروبا معين , ويدخن سجائر نوع معين منها,ويحتفظ بحيوان أليف معين .


4- لاأحد من الجيران الخمسة يشرب نفس المشروب أو يدخن نفس النوع من السجائر أو لديه نفس الحيوان الأليف .


معلومات الربط :
* يسكن البريطاني في المنزل الأحمر .
* لدى السويدي كلب.
* يحب الدنماركي شرب الشاي .
* البيت الأخضر على الجانب الأيسر من البيت الأبيض.
* مالك البيت الاخضر يشرب القهوة.
* الشخص الذي يشرب سجائر نوع بال مال لديه طائر.
* الرجل الذي يسكن في البيت الأوسط يشرب الحليب.
* مالك المنزل الأصفر يدخن سجائر نوع دانهيل .
* يسكن النرويجي في المنزل الاول .
* يسكن مدخن سجائر نوع مارلبور مجاورا لمن لديه قطه.
* الرجل الذي لديه حصان يسكن مجاورا لمن يدخن سجائر نوع دانهيل .
* مدخن سجائر نوع وينفيلد يحب شرب الجعه (شراب الشعير).
* يسكن النرويجي مجاورا للبيت الأزرق .
* يدخن الألماني سجائر نوع روثمانز.
* مدخن سجائر نوع مارلبور لديه جار يحب شرب الماء.


المطلوب -.:
تحدد اللون / الجنسيه / الحيوان / المشروب / نوع السجائر لكل واحد مع توضيح : من منهم لديه السمكة (أو أن حيوانه الأليف سمكة)؟

انا عن نفسي كنت قربت جدا من الحل بس معرفتش

محمد حامد بلتاجى 13-11-11 07:34 PM

رد: لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
بص انا عارف الحل بس علشان ما حرقش اللغز
مش هحلو بس . هقول طريقه مبسطه لحلو
اى حد بيلعب سودوكو هيحلها بسرعه جداً
طبق قواعد السودوكا واعتبرها اتحلت

big man 13-11-11 07:37 PM

رد: لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حامد بلتاجى (المشاركة 535568)
بص انا عارف الحل بس علشان ما حرقش اللغز
مش هحلو بس . هقول طريقه مبسطه لحلو
اى حد بيلعب سودوكو هيحلها بسرعه جداً
طبق قواعد السودوكا واعتبرها اتحلت

فعلا هيا بتتحل بنفس طريقة السودوكو
وياريت الي عرف الحل ميقولشي عليه

هشام سمير 13-11-11 10:27 PM

رد: لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
دا على كده جامد جداً يا جدعان
عمتا انا حلتها
اقول الحل ولا اصبر شويه

big man 13-11-11 10:53 PM

رد: لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 535620)
دا على كده جامد جداً يا جدعان
عمتا انا حلتها
اقول الحل ولا اصبر شويه

اصبر لغاية اما الناس تجيب اخرها

TheLegnedkiller 13-11-11 11:28 PM

رد: لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
بصراحه انا اتحولت لما خليته

لغز حلو يا كيرو بس عاوز تركيز اوي

اقول الاجابه ولا استني شويه

احمد فتحي 13-11-12 02:27 PM

رد: لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
النرويجي الاصفر
دانهيل سمكه

عوض 13-11-12 02:45 PM

رد: لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
لاول:- النرويجى اصفر بيشرب ماء وسجاير دانهيل وعنده قطه
التانى:- الدنماركى ازرق بيشرب شاى ومارلبورو وعنده حصان

الثالث:- السويدى ابيض بيشرب حليب وبالمان وعنده طائر
الرابع:- الالمانى اخضر بيشرب قهوه وروثمان وعنده كلب
والخامس:- البريطانى احمر بيشرب بيره ووينفيلد وعنده السمكه.

big man 13-11-12 02:45 PM

رد: لغز اينيشتاين الذي حير العالم
 
خلاص كل الي عرف الاجابه يقولها :]


الساعة الآن 10:05 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir