غير مقروء 08-05-21, 11:24 AM   #13
steyr68
صياد متفاعل

steyr68 مستواه غير معروفsteyr68 مستواه غير معروف
افتراضي رد: تاريخ ومنتجات Diana

عزيزيى مصطفى انا الصراحة مش متخيل كلامك ان العلاقة عكسية بين مدى الرمية وقوة دفع الهواء
انا جربت بعض المور على اربع انواع من البنادق مع تجربة احدى البنادق بعد تعديلها عن طريق تغيير السوستة بنوع اكثر قوة كانت النتائج اى بعد تعديل البندقية وهى من نوع تيك فورس ان اطلقة سرعتها زادت وتاثيرها زاد
ومداها كمان لانى كنت بضرب على قطعة خشب على بعد 120 متر قبل التعديل الرشاية كان تاثيرا عند الاصطدام
بالباب الخشب ضعيف حتى صوت الارتطام كمان ولكن بعد تغيير السوستة بنوع اقوى زادت قوة الارتطام
بالخشب بس انا قولت انا عامل مدى المقذوف يتوقف على اعتبارات كتير جدا اولها قوة الدفع لة ودى تتوقف على قوة السسوتة يعنى سرعة ارتدادها فالمقذوف لحظة انطلاقة مرهونة بسرعة ارتداد السوستة وطبعا نضع فى الاعتبار
عدم تسريب الهواء مطلقا من خلف الجلبة وجود الرشاية فى البندفية بيقلل سرعة ارتداد السوستة وممكن اى واحد منكم
يجرب الاتى هات نوعين من الرش واحد مصرى خفيف زى رش البرج مثلا على اساس انة اخف وزن فى عيار 22
وحات نوع ثقيل زى ديانا لو بعض انواع جاموذى الماجنوم مثلا كلامى للى عندة بنادق ديانا بالاخص لانة
هيبان الموضوع دة ضع نقطة واحدة من الزيت قبل الاطلاق فى الفتحة اللى بيخرج منها الهواء اللى بيدفع الرشاية
وابدا بالنوع الخفيف من الرش هتلاحظ ان صوت البندقية عالى جدا فرقعة وسرعة الطلقة عالية ودة عن طريع الحس الشخصى بان تضرب على مسافة بعيدة حوالى 50 متر وشوف الفارق الزمنى بين الاطلاق وارتطام الطلقة
ولو جربت النوع الثقيل ستجد الصوت اخف والسرعة اقل لانة يوجد مقاومة من وزن الرشاية يمنع ارتداد السوستة
خلاصة الكلام ان المدى بيرجع لعوامل مجتمعة معا لا ينقص احدها اهمها وزن المقذوف وقوة الدفع لة
بالتالى سرعة انطلاقة كلما زادت السرعة زاد المدى وممكن نلاقى الكلام دة مكتوب على بعض المواقع اللى بتقول
ان البندقية ديانا 350 مثلا تتميز بالمدى البعيد نظرا لقوتها وسرعة انطلاق المقذزف ويمكن مراجعة الاتى ايضا من دراسة الاعيرة النارية واحجامها مع ثبات وزن المقزوف ففى عيار 22 مثلا 3 احجام للطلقة المقذوف واحد ولكن يتفاوت المدى والسرعة على حسب كمية البارود فنج انا السرعة العالية متلازمة مع المدى البعيد
steyr68 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس