افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة
اخوانى واحبائى اعضاء المنتدى القناصين عملت افتكاسة جامدة جدا وعدلت على بتوع تركيا عشان نثبتلهم بس ان المصرى بقوتة وجبروتة لما بيمخمخ بيبقى جامد اوى وجينيوس هههههههه المهم مش هطول عليكو اشتريت سوستة وجلبة وقاعدة حديد للبندقية الكرال من عند الاستاذ المحترم والخلوق محمود شلبى وبعدين فكيت البندقية عند صديقى وهو مهندس ميكانيكا وعنده فى البيت منجلة قعدنا نخترع بقى اولا :-
1- خرطت دليل من الصلب الخالص للبندقية .
2- تم ازالة الجزء المتحرك اللى بيمسك جانب الزناد مع دراع التعمير لانى ما لقيتش له لازمة اكتر من انه بيمنع تحريك الزناد اثناء الكسر ولما تمت ازلتة البندقية بكده بقت تقدر تفك التعمير بسهولة يعنى عملت اختصارات فى البندقية واصبحت عملية ومرنة وسهلة الاستخدام جدا .
3- قويت مجموعة الزناد من قاعدتها على الكانون المثبتة فيه بمعنى انى حطيت ورده صلب تحت قاعدة مسمار الزناد كتقوية وكمان يسمح كده للزناد انه يلقط من الهوا اى تعمير مهما كانت السوستة شديدة علية .
باخذ راى البشمهندس احمدصديقى اثناء التنفيذ وتحت اشراف محمود باشا شلبى فى التليفون تمت العملية بنجاح باهر بنسبة 1000 %
اضافة هتقولى عليا مش بفهم انا عملت حاجة ولكن جابت نتيجة معايا فى النيشان والدقة شلت الفسفور من الامام الاحمر والخلف اللى هو الاخضر واصبح مكانهم اخرام فاضية نشينت على هدف من 15 متر التجميع اسرع واعلى من الفسفور ودى اضافة من عندى كمان بس هى كانت مغامرة لانها ممكن كانت تفقد الناشينكهات قيمتها ولكن بالتجربة مالهاش حل وهى فاضية تجميع فى ثانية دقيق جدا وتحياتى
__________________
كم تحطمت احلام اعدائك على جبالك يا مصر
|