اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zezo bose
اخوانى واحبائى اعضاء المنتدى القناصين عملت افتكاسة جامدة جدا وعدلت على بتوع تركيا عشان نثبتلهم بس ان المصرى بقوتة وجبروتة لما بيمخمخ بيبقى جامد اوى وجينيوس هههههههه المهم مش هطول عليكو اشتريت سوستة وجلبة وقاعدة حديد للبندقية الكرال من عند الاستاذ المحترم والخلوق محمود شلبى وبعدين فكيت البندقية عند صديقى وهو مهندس ميكانيكا وعنده فى البيت منجلة قعدنا نخترع بقى اولا :-
1- خرطت دليل من الصلب الخالص للبندقية .
2- تم ازالة الجزء المتحرك اللى بيمسك جانب الزناد مع دراع التعمير لانى ما لقيتش له لازمة اكتر من انه بيمنع تحريك الزناد اثناء الكسر ولما تمت ازلتة البندقية بكده بقت تقدر تفك التعمير بسهولة يعنى عملت اختصارات فى البندقية واصبحت عملية ومرنة وسهلة الاستخدام جدا .
3- قويت مجموعة الزناد من قاعدتها على الكانون المثبتة فيه بمعنى انى حطيت ورده صلب تحت قاعدة مسمار الزناد كتقوية وكمان يسمح كده للزناد انه يلقط من الهوا اى تعمير مهما كانت السوستة شديدة علية .
باخذ راى البشمهندس احمدصديقى اثناء التنفيذ وتحت اشراف محمود باشا شلبى فى التليفون تمت العملية بنجاح باهر بنسبة 1000 %
اضافة هتقولى عليا مش بفهم انا عملت حاجة ولكن جابت نتيجة معايا فى النيشان والدقة شلت الفسفور من الامام الاحمر والخلف اللى هو الاخضر واصبح مكانهم اخرام فاضية نشينت على هدف من 15 متر التجميع اسرع واعلى من الفسفور ودى اضافة من عندى كمان بس هى كانت مغامرة لانها ممكن كانت تفقد الناشينكهات قيمتها ولكن بالتجربة مالهاش حل وهى فاضية تجميع فى ثانية دقيق جدا وتحياتى
|
الله ينور
وياريت صور لموضوع النيشان ده ، وليه فكيت الفسفور الخلفى؟! فى نظرى هيكون التجميع اكثر بالفيسفور الخلفى مع الخرم الأمامى
وانا كمان فكيت ذراع الامان اول ما اشتريت الكرال واصبحت عملية اكثر
__________________
قال عبد الله بن المبارك رحمه الله :
رأيت الذنوب تميت القلوب * و قد يورث الذل إدمانها
و ترك الذنوب حياة القلوب * و خير لنفسك عصيانها
وقال بن القيم رحمه الله :
دافع الخطرة .. فإن لم تفعل "صارت فكرة"
فدافع الفكرة .. فإن لم تفعل "صارت شهوة"
فحاربها .. فإن لم تفعل "صارت عزيمة وهمة"
فإن لم تتدافعها .. "صارت فعلا ً "
فإن لم تتداركه بضده .. "صارت عادة"