رد: يمكنه عكس مفعول الجلطة.... كليّا
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص المنوفيه
فعلا الموضوع ده صح جدا ومعلومه مهمه اوى
بس للاسف عندنا فى مصر لو واحد عنده صرع مثلا
وجتله النوبه فى الشارع بدل ما هيسعفوه هيتلموا عليه
ويقولوا ده عليه جن وبتاع المفروض الناس تاخد بالها من الطوارئ
اللى بتحصل للناس دى واهم حاجه تهويه اى مريض والاتصال بالاسعاف فورا
احسن ما نتلم عليه نكتمله نفسه اكتر ونموته
وانا عايز اقول معلومه متواضعه برضه درستها وقرتها كمان
ان لو واحد حس بخفقان فى قلبه فجأه وحس بهبوط جامد فى ضربات القلب
لازم يتنفس جامد وياخد شهيق بعمق فى كل مره بحيث انه يضغط ع القلب
لان ده ممكن يلحقه لو كان هيحصله توقف فى القلب لا قدر الله وطبعا كل
الحاجات دى ممكن ما تنقذش الشخص لو مكتوبله ومقدرله يموت ..
|
تمام جزاك الله خير
__________________
امي ابحث عنها كل ليله بين كومه الاحلام المتناثره
يامن لكي في القلب اعظم منزله ... كنت الحياه وبضها كنت الامل
يامن لذكراك انظم اعظم قافيه ..... فلقاك ما اسمو اليه على عجل
ابتسم ولم تزال عيوني باكيه... وقتي يمر علي كالطود الجبل
توقف الحلم الجميل فلن ارك ثانيه .... اماه ينطقها لساني في وجل
الموت فرق بيننا يااماه ياغاليه ........ فالععمر يمضي دربه ذقت الملل
مر الحياه انا ذقته في فقدجك ......... مر تحول خالص الشهد العسل
|