عرض مشاركة واحدة
غير مقروء 12-11-17, 08:38 AM   #8
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: الاسكندريه
المشاركات: 2,659
معدل تقييم المستوى: 141
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: روعة الصيد بالليل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد اذن جميع القناصين والخبراء
اخى الفاضل
المشكله تكمن فى ان
حضرتك وانا وكل الصيادين طبيعى بيظبطو الناشنكاه على الضرب الافقى
يعنى كلنا لما بنيجى نظبط الناشنكاه بنحط هدف قدامنا ونظبط عليه
وطبعا الظبط ده ماينفعش فى الضرب الرأسى ( لفوق )
وبالتالى كل ماتضرب على هدف عالى فوق دماغك وانت منشن فى نص الهدف بالظبط
تتفجأ بأن الطلقه مجتش فيه
والسبب
الطلقه بتيجى فوق الهدف نظرا لاختلاف منحنى الرمايه عن الضرب الافقى وانت مش واخد بالك
و الصيد ليلا يختلف جدا عن صيد النهار فى ضبط الناشنكاه
وبالتالى
يجب تظبيط الناشنكاه على الضرب للاعلى قبل الخروج للصيد ليلا
لأن منحنى الرمايه فى الضرب لأعى يختلف جدا عن الضرب الافقى
يعنى قبل الخروج للصيد اعمل علامه مثلا على سقف البيت واظبط عليها الناشنكاه على ارتفاع 7 متر
او ظبط الناشنكاه على ارتفاع 7 متر على ورقة شجر توت مثلا
وتصفير الناشنكاه على ماسفة 7 متر هايسمحلك بالضرب اسفل منتصف الهدف بداية من ارتفاع 5 متر الى 15 متر
لأن اليمام بيكون واقف عالاشجار على مسافات من 4 الى 20 متر بالكتير اوى
المهم اظبط الضرب قبل الخروج للصيد على هدف رأسى مش افقى
ومتنساش تبقى تدعيلى
وكمان الحصيله بالنص ياكبير
ههههههههههههههههههههههه
__________________
*لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس