عرض مشاركة واحدة
غير مقروء 12-11-17, 12:37 PM   #9
engineero eslam
صياد نشيط
 
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: البحيرة
المشاركات: 351
معدل تقييم المستوى: 21
engineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدى
افتراضي رد: روعة الصيد بالليل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بعد اذن جميع القناصين والخبراء
اخى الفاضل
المشكله تكمن فى ان
حضرتك وانا وكل الصيادين طبيعى بيظبطو الناشنكاه على الضرب الافقى
يعنى كلنا لما بنيجى نظبط الناشنكاه بنحط هدف قدامنا ونظبط عليه
وطبعا الظبط ده ماينفعش فى الضرب الرأسى ( لفوق )
وبالتالى كل ماتضرب على هدف عالى فوق دماغك وانت منشن فى نص الهدف بالظبط
تتفجأ بأن الطلقه مجتش فيه
والسبب
الطلقه بتيجى فوق الهدف نظرا لاختلاف منحنى الرمايه عن الضرب الافقى وانت مش واخد بالك
و الصيد ليلا يختلف جدا عن صيد النهار فى ضبط الناشنكاه
وبالتالى
يجب تظبيط الناشنكاه على الضرب للاعلى قبل الخروج للصيد ليلا
لأن منحنى الرمايه فى الضرب لأعى يختلف جدا عن الضرب الافقى
يعنى قبل الخروج للصيد اعمل علامه مثلا على سقف البيت واظبط عليها الناشنكاه على ارتفاع 7 متر
او ظبط الناشنكاه على ارتفاع 7 متر على ورقة شجر توت مثلا
وتصفير الناشنكاه على ماسفة 7 متر هايسمحلك بالضرب اسفل منتصف الهدف بداية من ارتفاع 5 متر الى 15 متر
لأن اليمام بيكون واقف عالاشجار على مسافات من 4 الى 20 متر بالكتير اوى
المهم اظبط الضرب قبل الخروج للصيد على هدف رأسى مش افقى
ومتنساش تبقى تدعيلى
وكمان الحصيله بالنص ياكبير
ههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههه جزاك الله خيرا يا قبطان والله من غير اى حاجة انا بحبك ف الله
والحصيلة كلها تحت أمرك يا غالى هما ما بيتعدوش 5 يمامات يوم ما ابقا مسوى الهوايل هههههههههههههههههههه

انا فعلا كنت شاكك ف النقطة وان شاء الله هظبطها النهارده واجرب واقولك
دا اليمام كان فاضل شويه ويطلعلى لسانه ويقولى ماتقدرش تصطادنى هههههههههههههههههههههههههههه
__________________
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
engineero eslam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس