اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152
معالى الباشا بعد التحية.
أفهم من كلام حضرتك أن سواء كان الهدف واطى او عالى بتنصح بالضرب تحت الهدف؟
طيب لو انت ضابط بندقيتك على هدف افقى من مسافة 20 متر مثلا. والهدف الجديد عالى بزاوية 45 درجة مثلا ولكن على بعد 25 متر برضه هتضرب تحت الهدف؟ ولو الهدف على الارض على بعد 30 متر برضه هتضرب اسفل الهدف بحوالى 5 سم؟
الموضوع شاغلنى جدا بقاله اكثر من سنة دلوقتى وما لقيتش أجابة واضحة عليه حتى الان.
تحياتى.
|
استاذ عادل خبيرنا الكبيييييييييييييير اوى اوى
بالنسبه للسؤال الاول الخاص بالضرب الارضى
تمام يا افندم الضرب لأسفل بيكون تحت الهدف بــ5 سنتى لو بتضررب على مسافة 15 او 20 متر وممكن 25 متر
اما بقى لو الهدف على مسافة 30 الى 40 متر يبقى تنشن فى اسفل منتصف الهدف مباشرة
وبالنسبه للضرب الرأسى بتضرب فى التلت السفلى من الهدف نفسه
يعنى بتقسم الهدف على تلات اجزاء وتضرب على اخر جزء من تحت
والكلام ده على مسافة من 8 الى 20 متر
بالنسبه للسؤال التانى الخاص بزاوية 45
فى الحاله دى حضرتك هاتضرب فى اخر جزء من الهدف من فوق او فوق الهدف بــ1 سنتى مثلا
ملحوظه
كلللللللللللل الكلام اللى انا قلته ده والتحاليل دى مبنيه على بندقيتى انا
يعنى اكيد الارقام اللى انا كاتبها دى هاتفرق من بندقيه لبندقيه تانيه على حسب سرعتها
بمعنى اصح ان فى بندقيتى بانزل تحت الهدف الارضى 5 سنتى
وفى بندقيه تانيه ممكن تكون 3 سنتى
فالموضوع كله لازم يكون مبنى على تدريب بالبندقيه الخاصه بيك عشان تقدر تحدد منحنى الرمايه عندك عامل ازاى فى سلاحك وهايكون 5 سنتى ولا اقل ولا اكتر
لكن فى النهايه القاعده كلها واحده
وهى انك فى الهدف الارضى هاتضرب تحت الهدف
وفى الهدف الرأسى هاتضرب برده تحت لكن
فى اخر جزء سفلى من الهدف