الموضوع: ظبط النشان
عرض مشاركة واحدة
غير مقروء 12-12-22, 03:01 PM   #5
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
استاذ عادل خبيرنا الكبيييييييييييييير اوى اوى
بالنسبه للسؤال الاول الخاص بالضرب الارضى
تمام يا افندم الضرب لأسفل بيكون تحت الهدف بــ5 سنتى لو بتضررب على مسافة 15 او 20 متر وممكن 25 متر
اما بقى لو الهدف على مسافة 30 الى 40 متر يبقى تنشن فى اسفل منتصف الهدف مباشرة
وبالنسبه للضرب الرأسى بتضرب فى التلت السفلى من الهدف نفسه
يعنى بتقسم الهدف على تلات اجزاء وتضرب على اخر جزء من تحت
والكلام ده على مسافة من 8 الى 20 متر

بالنسبه للسؤال التانى الخاص بزاوية 45
فى الحاله دى حضرتك هاتضرب فى اخر جزء من الهدف من فوق او فوق الهدف بــ1 سنتى مثلا
ملحوظه
كلللللللللللل الكلام اللى انا قلته ده والتحاليل دى مبنيه على بندقيتى انا
يعنى اكيد الارقام اللى انا كاتبها دى هاتفرق من بندقيه لبندقيه تانيه على حسب سرعتها
بمعنى اصح ان فى بندقيتى بانزل تحت الهدف الارضى 5 سنتى
وفى بندقيه تانيه ممكن تكون 3 سنتى
فالموضوع كله لازم يكون مبنى على تدريب بالبندقيه الخاصه بيك عشان تقدر تحدد منحنى الرمايه عندك عامل ازاى فى سلاحك وهايكون 5 سنتى ولا اقل ولا اكتر
لكن فى النهايه القاعده كلها واحده
وهى انك فى الهدف الارضى هاتضرب تحت الهدف
وفى الهدف الرأسى هاتضرب برده تحت لكن
فى اخر جزء سفلى من الهدف
أخى العزيز الغالى شكرا لرد حضرتك المحترم.
أكيد طبعا مسافة ال5 سنتى ديه هتختلف من بندقية لبندقية لأختلاف السرعات ووزن الرش المستعمل...الخ زى حضرتك ماقلت بالضبط.
لكن أنا كنت عايز أعرف من خلال خبرة حضرتك مع بندقيتك (القاعدة الثابتة) لو الضرب فى العالى مثلا هل زاوية البندقية من المستوى الافقى لو أختلفت بتختلف معاها مكان الضرب على الهدف. وكذلك لو الضرب لأسفل؟ لأنى انا أتلغبط ما بين رد حضرتك على مثل ال45 درجة انى اضرب فوق الهدف وفى نهاية رد حضرتك بتقلى أضرب فى الجزء الاخير اسفل الهدف.
أنا ان حضرتك خبير فى موضوع الصور والرسومات ياريت تعمل موضوع عن العملية دى بالصور وأختلاف الزاوية من أعلى ومن اسفل واختلاف المسافات طبعا الخاص ببندقية حضرتك لكن أكيد القاعدة للتنشين حتكون ثابتة.
الموضوع ده فى غاية الاهمية وزى ماقلت لحضرتك انا بقالى تقريبا سنة بأبحث عن الموضوع ده فى منتديات مصرية واوروبية بدون وجود قاعدة ثابتة حتى الان.
خالص تحياتى لمعاليك
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس