عرض مشاركة واحدة
غير مقروء 13-03-24, 06:12 PM   #1
avokato
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي

اوسمتي

 
الصورة الرمزية avokato
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276
avokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدى
افتراضي حاملة الطيارات الامريكية Nimitz وسبب عدم امتلاك مصر حامله طائرات

حاملة الطيارات الامريكية Nimitz

قبل برضوا ما حد يسأل ليه مش نمتلك حاملات طيارات ؟!
بس هو لو قررنا نمتلك حاملات هنعمل بيها اية ؟ وانا قولت كتير انا المسافه بين القاهره وتل ابيب 400 او 500 كلم بالكتير اوي ....الحاملات المهام الاساسية لبها هو قيادة المقاتلات لمهام خارج الاراضي .
وتنويه اخر ....تكلفة تشغيل حاملات الطيارات خراب بيوت ...طيب وليه التكلفة لمعدات لم يكون لها اي دور فعال ؟
الموضوع مش امتلاك معدات للتعبير عن القوة وخلاص لكن الاهو هو امتلاك اسلحة تسد احتياجات القوات المسلحة علي حسب طبيعه المهام المكلف بيها فقط ......

ومن ناحيه اخري بعيد عن مصر.....الصين الان تطور صواريخ بالستية طراز DF-21D مضادة للسفن وحاملات الطيارات .....المشروع فكرته مش وحشة بالعكس لكنه هيحتاج تطوير ومجهود كبير خصوصا ان الصواريخ البالستية لها معدل خطأ في الاصابة للاهداف الثابتة والحاملات هدف متحرك ...فالاهم فيها هو تطوير مجموعه التوجيه بحيث انها تقدر تصيب هدف متحرك بمعدل خطأ قليل وده في الغلب هيتطلب توجيه بالافمار الصناعيه وقدرات توجيه اخري بالاضافة الي مدي الصاروخ يقال انه يصل الي 2500 كلم ....الصواريخ البالستية الصينية يقال انها هتحمل روؤس حربية تقليدية بأنفجار وقود غازي شديدة الانفجار .....حتي الان مشروع الصاروخ ده مفيش تفاصيل عنه كاملة لكنه مطروح

http://gizmodo.com/5928295/chinas-df...carrier-killer
الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	578061_442866579121459_1315786216_n.jpg‏
المشاهدات:	140
الحجـــم:	103.3 كيلوبايت
الرقم:	51610  
__________________
يا أيــهُا الرآجونْ مِنْهُ شَفاعَة , صَلوا عَليه وسَلموا تسَليمْـــــــا

avokato غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس