استاذ عرابى انا سبق وقلت ان الكبد لو متليف فيه جزء وتم استئصاله بينمو تانى طالما معتش فيه تليف يمنع نموه لان الكبد لو متليف بنسبة 75 % وتم اسئصال هذ الجزء فى هذه الحال الكبد قادر على النمو ان وجد 25% منه سليم وممكن زراعة فص واحد من الكبد وفى خلال اشهر قليلة بيتم نمو الكبد بالكامل وللعلم يتواجد فى الكبد اكثر من 300 مليار خلية
وحضريتك بردو قولت ان الكبد بيجدد نفسه ده لما بيبقي سليم أو إصابته أقل من 90 ... معنى كده ان كلامى صحيح وحضريتك اكدت كلامى ان الكبد العضو الوحيد القادر على تجديد نفسه
وكلامى هتلاقيه موجود فى اللينك ده
http://alshareyah.com/index.php?opti...-74&Itemid=851
وتقبل مرورى