13-03-25, 01:23 PM
|
#13
|
|
صيــــــــــاد محــــترف& عضو ذهبى
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: مصـــر أم الدنيـــا
المشاركات: 2,759
معدل تقييم المستوى: 561
|
رد: Re: هل تعلم ان ...؟؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى بس غاوى
استاذ عرابى انا سبق وقلت ان الكبد لو متليف فيه جزء وتم استئصاله بينمو تانى طالما معتش فيه تليف يمنع نموه لان الكبد لو متليف بنسبة 75 % وتم اسئصال هذ الجزء فى هذه الحال الكبد قادر على النمو ان وجد 25% منه سليم وممكن زراعة فص واحد من الكبد وفى خلال اشهر قليلة بيتم نمو الكبد بالكامل وللعلم يتواجد فى الكبد اكثر من 300 مليار خلية
وحضريتك بردو قولت ان الكبد بيجدد نفسه ده لما بيبقي سليم أو إصابته أقل من 90 ... معنى كده ان كلامى صحيح وحضريتك اكدت كلامى ان الكبد العضو الوحيد القادر على تجديد نفسه
وكلامى هتلاقيه موجود فى اللينك ده
http://alshareyah.com/index.php?opti...-74&itemid=851
وتقبل مرورى
|
يا باشا أنا فاهم قصد حضرتك أنا قصدي كلمة يجدد نفسه بنفسه دي مش صح لأن في أعضاء و حاجات ربنا خلقها داخل الجسم لو فيها شئ تالف بتجدد نفسها بنفسها إنما الكبد لو فيه تليف بيفقد قدرته علي التجديد حتي يتم التدخل الجراحي و إستئصال الجزء المتليف و لذلك لا يصنف إنه بيجدد نفسه بنفسه إلا بمساعده ..
و أنا قلت لحضرتك في أول مشاركه إن الموضوع جميل و احلي تقييم فمش عارف حضرتك زعلان ليه
__________________
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم [CENTER]
|
|
|