تطور حفر ابار البترول ممكن راسي وافقي لمسافات بعيده
مستعد انك تتنح ؟! ^_^
هحكيلكم عن آثار التكنولوجيا في حفر آبار البترول ^_^
1- حفر الموجه (مائل .. افقي !!) !!
بمعني .. ان كل 100 بئر حاليا .. 95 منهم .. مش بيحفر تحته !!
لا .. ده بيمشي تحت الأرض و يروح للمكان اللي هو عايزه المكان المحدد !!
ايون !! تخيل ؟!
هقولك .. الفكرة بس الأول نعرف ايه الأسباب ..
مثلا حفر الآبار في البحر غالي جدا علشان المعدات و المنشأت و كده ..
فحاليا .. ممكن من منصة واحده فقط تلاقيها مجمعة لـ12 بئر يعني بيجيب بترول من قدامه و وراه و يمينه و شماله بدل ما كان يحفر فوق كل مكان!!
ايوه يعني واقف في دمياط .. و بيجيب بترول من رأس البر :d
:d
طيب ممكن في ايه كمان ؟!
ممكن بدل ما تحفر اساسا اساسا في البحر .. تحفر من الشاطئ و تتجه للبحر من تحت الأرض !! بس ده لو المكان اللي هننتج منه قريب من الشاطئ شويه :d
طيب ايه كمان ؟!
مثلا منطقة سكنية اكتشفوا تحتها بترول
اي منطقة جغرافيه صعبه مثلا بحيرات مرتفعات .. و هكذا !!
و كمان ممكن لو في بئر مولع :d ايوه نار بقى مفيش حد عارف يطفيه و يوقف الغاز او الزيت اللي بيخرج علشان النار تقف .. فممكن تحفر بئر من مكان تاني .. و تروح لحد المولع ده من تحت الأرض و توقف الحريق بقى ^_^
طبعا ده كله مكنش هيكون موجود لولا تقدم التكنولوجيا و التقنيات المبتكرة الجديدة اللي تساعدنا في كده .. زي تحديد اتجاه الحفر .. يعني تخيل كده انت فوق و مش شايف اي حاجه تحت ولا عارف ماشي فين ^_^ و هكذا ..
من الأخر .. زي المترو .. تنزل من رمسيس .. تخرج من المرج :d :d
ياااه دنيا .. ^__^
$
__________________
يا أيــهُا الرآجونْ مِنْهُ شَفاعَة , صَلوا عَليه وسَلموا تسَليمْـــــــا
|