اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العقرب الاحمر
اولا ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ياغالى
ثانيا
انا من عشاق التاريخ العسكرى بوجه عام
والتاريخ العسكرى المصرى بوجه خاص
واكيد فيه ناس كتير زى حلاتى كده
فهيبقى حرام عليك تحرم الناس اللى زى حلاتى من حاجه بنحبها عشان مجموعه تانيه بتدخل تبص عالموضوع ومش بترد عالموضوع بما يليق بقيمة الموضوع
فكر فى كلامى كويس وانا عارف اننا مش هانهون عليك فى الاخر
ههههههههههههههههههه
|
+++++++++++++++++++++++++++++++1
مجهود رائع يا احمد باشا تسلم ايدك يا كبير وفى انتظار الجديد
__________________
وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى
وجاء في السنن عن عقبة بن عامر، قال الرسول صلى الله عليه وسلم: « إن الله يدخل بالسهم الواحد ثلاثة أنفار الجنة، صانعه المحتسب في عمله الخير، والرامي به، والممدد به »، وفي لفظ آخر: « ومنيله، فأرموا واركبوا، وأن ترموا أحب من أن تركبوا، كل لهو باطل، ليس من اللهو محمود إلا ثلاثة: تأديب الرجل لفرسه، وملاعبته أهله، ورميه بقوسه ونبله، إنهن من الحق ومن ترك الرمي بعد ما علمه رغبة فإنها نعمة تركها، (أو قال: كفرها)».