اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avokato
شركات السلاح اصلا في قطع الغيار ممكن تصدرلك حتي لو امريكا رافضه شركات خاصه عشان تبعد عن الخساره الي هتنولها من القرار عادي حريه عليهم وبالنسبه لقطع الغيار والمعدات ابعتها الصين يومين وروسيا يومين هيتعملك تعديل افظع من الي فيه وهتبقي نشرت سرهم علني ومتنساش عمليه عبد القادر حلمي الي حوليها علامات استفهام لدرجه مصر عدلت طيارات بدون طيار امريكيه للتدريب بتلاته جنيه لصاروخ جوال ومبيتشفش من الرادار وعرضها بيع واحد وعشرين طياره بدون طيار مصري عسكريه في معرض في الصين واكتشاف صواريخ بالستيه وعدم التوقيع علي اتفاقيه انتشار الاسلحه الكيميائيه والبيولوجيه وسريه الكلام دا اعتقد لو اتعلن هناخد مركز اول كفايه كثافه المدفعيه الي عندك تشق البحر المتوسط والاحمر كله وتمسحه بالكيلو متر
|
ياعم احمد النظرية مش على اد دى تعالى نتفق اتفاق مهم اوى لو كان اعتماد الجيش فى الاسلحة التقيلة كله او معظمه وده الارجح ان معظمه امريكى بالذات الدبابات احنا عندنا مشكلة الايام الجاية
وبحسبة بسيطة ياعم هتاخد من روسيا والصين دول بقو مصدرك الاوحد اوعى تفتكر انك هتقدر تاخد حاجة من الاتحاد الوروبى بعد امريكا ماتقفل المحبس لسه وزير الداخليه بيشتكى يوم الاربعاء مع عمر اديب ان مفيش طبنجات للظباط وان الطبنجات بتيجى كلها من اوروبا وطبعا الاتحاد الاوروبى قفل المحبس اساسا وعلق المساعدات وشوف اما وزير اتلداخليه يتسال على الطبنجة الحلوان ياخدها غسيل ومكوه يبقه احنا فى مشكله ولا لا المفروض المهندسين بتوعنا يشتغلو عندنا مصانع انتاج حربى وعندنا خامات ومعدات محتاجين تصميم وجودة والله عندنا عقول مش موجوده فى العالم