اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123
ياعم احمد النظرية مش على اد دى تعالى نتفق اتفاق مهم اوى لو كان اعتماد الجيش فى الاسلحة التقيلة كله او معظمه وده الارجح ان معظمه امريكى بالذات الدبابات احنا عندنا مشكلة الايام الجاية
وبحسبة بسيطة ياعم هتاخد من روسيا والصين دول بقو مصدرك الاوحد اوعى تفتكر انك هتقدر تاخد حاجة من الاتحاد الوروبى بعد امريكا ماتقفل المحبس لسه وزير الداخليه بيشتكى يوم الاربعاء مع عمر اديب ان مفيش طبنجات للظباط وان الطبنجات بتيجى كلها من اوروبا وطبعا الاتحاد الاوروبى قفل المحبس اساسا وعلق المساعدات وشوف اما وزير اتلداخليه يتسال على الطبنجة الحلوان ياخدها غسيل ومكوه يبقه احنا فى مشكله ولا لا المفروض المهندسين بتوعنا يشتغلو عندنا مصانع انتاج حربى وعندنا خامات ومعدات محتاجين تصميم وجودة والله عندنا عقول مش موجوده فى العالم
|
مصر بتنتج اسلخه تقيله وخفيفه وياريت ننتج اكتر من كده ونصدر بحجه المعونه الامريكيه دحنا بنصدر جيب معدله لالمانيا