رد: فتح الترخيص للحي
كلام مضبوط يا عمرو لازم نتمسك بحقنا فى الدفاع الشرعى عن النفس دا حق دستورى..مالوش علاقة بالأملاك والملايين..وعلى فكرة يوجد بمصر التى تعداد سكانها 85 مليون ..فقط 170 ألف سلاح مرخص ..بينما يبلغ أعداد السلاح الغير مرخص والمحلى الصنع أكثر من 500 الف قطعة سلاح .دا غير مسدسات الصوت التى حولها البعض الى حى...وكلها فى حوزة أما بلطجية أو ناس جهلة وفاقدى الأهلية..شيئ غريب ومتناقض فعلا.طبعا دا مش معناه أن أى واحد يرخص سلاح .الموضوع مش منظرة..بس الناس معزورة من البتشوفه من بلطجة ..لكن لازم يبقى فيه تسهيلات وتفهم لظروف البلد..يعنى مثلا فى أوروبا الترخيص صعب لأن الأمن قوى جدا والنظام صارم والعسكرى بميه من عساكرنا..فالسلاح الحى مش ضرورى أوى..ومع ذلك اجرائات الترخيص أسهل من عندنا .وعلى فكرة كلام الأستاذ هكلر معى احترامى له برضه مش منطقى...
|