غير مقروء 08-10-01, 12:08 PM   #13
steyr68
صياد متفاعل

steyr68 مستواه غير معروفsteyr68 مستواه غير معروف
افتراضي رد: ما هي انواع مسدسات ضغط الهواء

عيد سعيد على جميع الاعضاء
اسمحوا لى اشارك معاكو فى موضوع طبنجات ضغط الهواء على حسب معرفتى بالسوق المصرى
اكتر ماركتين منتشرين فى السوق المصرى الجامو الاسبانى والولتر المانى والاكثر انتشارا والسعر المنخفض بيكون لصالح الجامو وخصوصا موديل p23 وانا امتلك واحدة من هذا النوع مميزاتها
توجد خزنة اسفل الماصورة وموازية لها تتسع 12 طلقة من نوع bb وممكن تضرب رش عادى
على شرط ان تكون الخزنة فارغة من الطلقات سرعة الطلقة400 قدم ثانية وفى نوع تانى سرعة الطلقة تصل الى 450 قدم ثانية من جامو وهو موديل v 3 وهو عندى كمان والخزنة بتاعتة بتركب فى المقبص من الاسفل بيوضع فيها 14 طلقة bb وفيها فى نفس الوقت الكارترج بتاع الغاز
بس النوع الاول افضل من الثانى لانى v3 مش متاح مع الموديل دة انك تستخدم رش عادى
دة غير عامل الدقة والثبات فى الرماية لانى v3 تريجر تقيل والسبب التصميم اللى بيحاولوا
بيحاكوا بية الطبنجات النارية فى عملها ودة بيكون عائق فى سرعة الرماية ودقتها
اما p23 زى ما قال مصطفى ممكن تفرغ الخازنة فى ثانيتين دة غير دقتة فى الرماية وسعرة اقل من v3 اما بالنسبة لافخر نوع انا شوفتة فى مصر وكمان هو يمكن اقوى طبنجة co2 هى طبنجة colt
كنت شوفتها من مدة عند ابو ضيف فرع شبرا وزنها تقيل وحجمها كمان لانها كلاسيكية جدا مفيش فيها ولا حتة بلاستك واحدة .اما بالنسبة للتعامل مع الانبوبة قهى عند تركيبها يفضل استخدامها وعدم تركها مدة طويلة راكبة لانها بتضغط على الجوانات الفيبر ودة بياثر عليها وعلى سمكها ودة ممكن يؤدى الى تسرب الغاز. فى النهاية عايز اقول حاجة ان طبنجات ضغط الهواء ما تنفعش فى الصيد
هى تنفع فى التدريب على التعامل مع الطبنجات لانها تختلف تماما عن البنادق تانى حاجة انها ممكن تكون وسيلة دفاع بانك تشيلها معاك مثلا فى السيارة بس من الخطا حملها معاك وخصوصا لو شيلتها
فى جراب لانها فى الحالة دى بتاخد صبغة حمل سلاح من الناحية القانونية

التعديل الأخير تم بواسطة steyr68 ; 08-10-01 الساعة 12:17 PM
steyr68 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس