الموضوع: الصيد والقانون
غير مقروء 11-05-10, 04:06 AM   #27
mero1x
صياد متقدم

الصورة الرمزية mero1x

mero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريق
افتراضي رد: الصيد والقانون

معلش سؤال هو ممكن الحجز بمسدس صوت لحين رد المعمل
وحسترده ولا حيتكسر زى مسمعت

لا طبعاً لأننتيجة المعمل الجنائى بتاخد من شهرين ل 4 شهور
فلا يجوز حجزك الفترة دى كلها على زمة قضية لم تكتمل (حيازة سلاح بدون ترخيص) الا لما تيجى نتيجةالمعمل الجنائى
فبيكون قرار النيابة
توجية تهمة حيازة سلاح بدون ترخيص مع ارسال السلاح للمعمل الجنائى لبيان مااذا كان حى من عدمة مع اخلاء سبيل بضمان محل الاقامة

لما بتيجى النتيجة انة صوت
تقوم النيابة بأسقاط التهمة الموجهة اليك مع اعدام السلاح المحرز

انا حصل معايا العكس واستلمت السلاح من القسم (دمياط) والمأموركان بيخبطكفعلى كف والاظرف من كدا انى قولتلوان السلاح كان متحرز معاة 6 طلقات انا عايزهم قبل السلاح

وكنت متراهن مع نائب المأمور على حاجة ساقعة انى هستلم السلاح وهوا حلفلى ان القرار هيجى اعدامة وهوااللى هيكسرة بأيدو وكان شكلو وحش وانا داخل علية من غرفة الاحراز بالمسدس الله يمسية بالخير (المقدم شريف) جابلى الحاجة الساقعة وقالى والله محصلتقبل كدا انت جبتو ازاى

ودى كانت اول مرة واحد يمشى بمسدس صوت وتقرير من المعمل الجنائى مختوم برقم السلاح انى صوت ولا يستدعى حملة ترخيص وكنت عايش بية جوا الاقسام والمحاكم و الفنادق والمواصلات برنس

بس كل دة لأن رئيس النيابة كان زميلى فى الكلية والمحامى العام زميل ابن خالتى وكان الموضوع عند فى نائب المأمور
mero1x غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس