الموضوع: رمسيس للتقييم
غير مقروء 13-07-29, 02:08 AM   #12
وليد سالم
المشرف العام

اوسمتي

الصورة الرمزية وليد سالم

المدينه: القاهره
وليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدى
افتراضي رد: رمسيس للتقييم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thelegnedkiller مشاهدة المشاركة
معلشي كمان استفسار

انا عاوز اظبط لون الدبشك يعني ادهنه بأي لون

بس بعيد عن اني اروح لاي حد بتاع دهان او الكلام ده

حاجات اعملها في البيت عندي

اجيب ايه عشان اخلي لون الدبشك يبقي احسن شويه

اولا يجب عليك استخدام ماء الاكسجين لازالة الدهان القديم وطبقة الورنيش الامعه السطحية تستخدم لها سنفره متوسطة النعومية وبعدها يغسل الدبشك بماء الاكسجين لازالة الطلاء القديم ليعود الدبشك علي لونة الخشبي الاصلي بدون دهانات نهائيا ويجب ارتداء قفازات كاوتش اثناء استخدامك لمادة ماء الاكسجين لعدم تضرر اصابعك منها وتترك بعد ذلك لتجف
وبعدها ممكن تشتري علبة طلاء ( اوستر ) عبارة عن صبغة جاهزه بالوان مختلفة تختار انت اللون اللي تفضلة وتبدأ تدهن الدبشك بفرشة بوصة ونص في اتجاه واحد مع اتجاه ثمرة الخشب نفسها وفي انواع كثيره من الدهانات دي في منها ماركة اسمها (( ميدو )) نص كيلو منها كفاية

................................

بس عايز الصح انت ممكن متعرفش تفنشة تمام وممكن الدهان يسيل منك او يلطش وتشوه اللون لانك مش صنايعي في الموضوع ده
انصحك تفك حديد البندقية وتحرر الدبشك وتودية لاسترجي وهو يعملك اللي انت عايزه وبالون اللي تختاره
وادي العيش لخبازه ولو هياكل نصة
علي ابن ابي طالب

وليد سالم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس