غير مقروء 13-08-18, 12:48 AM   #1
nivo2006
صياد جديد

nivo2006 في بداية الطريقnivo2006 في بداية الطريقnivo2006 في بداية الطريقnivo2006 في بداية الطريقnivo2006 في بداية الطريق
افتراضي ارجوا التثبيت : نصيحة من شيخ قبيلة عرباوى عمره 90 سنة

لا حظت فى الفترات الاخيرة ان اى خناقة بسيطة تقوم بين اثنين او اكثر يطلع فيها سلاح و لو حتى يكون الضرب فى الهواء
اقدم لكم هذا الموقف اللى انا اتعرضتة شخصيا
انا مكان عملى فى منطقة كلها بدو و عرباوية كتيير و عندهم الكلمة و الحركة بحساب شديد قوى
كنت راجع من الشغل قابلنى شباب من القبلية فى رمضان و حدث موقف بسيط تتطور الى خناقة و كانت نتيجها كسر الزجاج الامامى لسيارتى الخاصة و كان رد فعلى بسيط جدا و كنت هادئ لدرجة كبيرة جدا و لم اعمل رد فعل سواء قولت " ليكم كبير يترد علية "
و ذهبت الى شيخ القبيلة لاول مرة من عشر سنوات و شوفت اللى عمرى ما شوفتة و لا اعتقد كثير من اعضاء المنتدى شافوه كمية من الاسحلة لا استطيع وصفها بس الحكمة هنا مش بكثرة السلاح و طبعا اخذت حقى و رجعت كرامتى و اذداد احترام الناس ليا علشان عيب فى حقهم اعتداء اى شخص على الاخر و اثناء الحوار
علشان اظهر بمظهر الراجل القوى قولتة انا كنت مستعد ارفع السلاح علية بس انا احترمت الشيوخ اللى انا قاعد فى وسطهم و تحت حمياتهم و قبل لما يكون عيب فى حقى يكون عيب فى حقكم انتم
رد شيخ القبيلة بعد انتهاء " قاعدة عرب " و قال لى
يا ابنى لا تستخدم السلاح ابدا إلا فى حالة الموت
قولتة : هما كسروا زجاج عربيتى ... رد و قال لا تستخدم السلاح .... طلعة السلاح بنصف ديه راجل و سحب اجزاؤه بدية راجل
قولتة حتى لو سرقوا عربيتى ... فقال حتى لو سرقوا اموالك كمان .... المال يعُوض و النفس لا تُعوض
و قوة الراجل فى حكمتة و احترام الناس لية هى افضل سلاح و بيقولوا الوقاية خير من العلاج
يعنى طول ما انتا راجل صاحب حكمة مفيش اى حد يقدر يتعرضلك
و الحكمة هنا موت غضبك يموت سلاحك
و و لا يُحمل السلاح إلا لصاحب الحكمة

و كتييير من النصائح التى لا استطيع تذكرها الان فكان كلامة مثل الشاعر و اختصار الكلام مثل ابيات شعر مملؤة بخبرات الحياة
ادعوا الله ان يحمية و يطول فى عمره
اكتب هذا لله اولا ثم الى الشيخ الذى غرس فى عقلى امور لم اكن افهما و اخيرا لكل اخوانى فى المنتدى الكريم على الرغم من اننى اتذكر كلامة للحظة و انسى كلامة فى كل لحظة
اسف على الاطالة و ارجوا التقييم اذا كان الموضوع عجبكم
nivo2006 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links