غير مقروء 11-12-06, 01:17 AM   #54
saskon
صياد نشيط

saskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريق
افتراضي رد: معا..نوقف المهزله

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة old hunter مشاهدة المشاركة
متبقاش تخش في المقاطعه وابقي اشتري اه يا عم الحج خش قسم محلات السلاح علي المنتدي هتلاقي كبار محلات مصر علي المنتدي عاملين عروض انا نفسي الي ملوش في حاجه ومش فاهم ميكلمش لان ده الي جايبنا ورا كله بيفتي وللاسف في ناس بتمشي ورا الفتي التعبان ده اسكت ربنا يكرمك
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة old hunter مشاهدة المشاركة
حاجه تحرق الدم علي الصبح كله متضامن مع الموضوع ده الوحيد الي طالع يقولك لا الكلام ده غلط لازم نشجعهم وكل ميزودو السعر اهنا نشتري اكتر يعني احنا كلنا مبنفهمش وانت يا ساسكون الي بتفهم يسلام الحمدلله لاقينا واحد يلحقنا قبل ما نغرق شكرا يا ساسكون علي نصياحك الجمده موله والفيل بيشرب من القله

أخى العزيز ياريت اسلوبك فى الحوار يبقى افضل من كده بكتير احنا كلنا ناس محترمة ولازم نتكلم مع بعض باسلوب محترم. ولو حضرتك متعرفش تتكلم بأسلوب محترم يبقى متتكلمش افضل وتحتفظ برأيك لنفسك علشان الحوار ليه أداب لازم كلنا نتبعها. و مينفعش حد يصادر على رأى حد و النقاش والحوار مفتوح للجميع وانا ابديت رأيى بشكل محترم وكنت اتوقع الرد والتعليق يكون بنفس الشكل المهذب والمحترم. والخلاف فى الرأى دائما يثرى الحوار و لا يشينه بس لازم يكون بين ناس لها القدرة على الحوار وعلى نفس درجة الوعى وشكرا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amin hegazy مشاهدة المشاركة
يا باشا هتلاقي الناس كلها متضامنه مع الموضوع ومشاركة الزميل معناها انه متضامن مع الفكرة من الاساس وخايف من استمرار ارتفاع الاسعار.
ومش مشكله ان الواحد يقول راي مخالف يمكن نقدر نطلع منه بمعلومه أو يوضح لينا حاجه محدش واخد باله منه
ياريت يكون عندنا صدر رحب للاستماع للآراء الاخرين
وصباح الفل وبلاش تحرق دمك على الصبح روق

أشكرك لأنك الوحيد اللى فهم قصدى انا طبعا مش مع ارتفاع الاسعار لانى مش مستورد انا مهندس وشغال مدير عمليات باحد مصانع احدى الشركات الكبرى فى مجال الكهرباء يعنى ليس لى اى صلة بتجارة السلاح.
ثانيا بالنسبة لرأى الاستاذ محمد صاحب الموضوع اننا منتدى كبير طبعا عندك حق لكن فى مثلا منتدى كبير للسيارات اسمه نايل موتورز وواخد تصنيف على مستوى المنتديات المصرية ولكن هل كل الناس اللى عندها عربيات اعضاء هناك ؟؟ لا طبعا فى ناس كتير مسمعتش اسم المنتدى ده اصلا! واتذكر اننا فى منتدى السيارات كان فى دعوة كبيرة للمقاطعة لتخفيض سعر السيارات ولكن للأسف فشلت فشل ذريع.
ثالثا انا فى ردى لم اقصد اننى ضد المقاطعة من حيث المبدأ ولكن انا شايف ان المقاطعة من تجار المنتدى تأثيرها هيكون سلبى عليهم هما بس وبالعكس المحلات الكبرى هتستفاد من هذه المقاطعة كما ان فى ناس اكل عيشها الاساسى من بيع السلاح فمستحيل انهم هيقاطعوا حتى لو تظاهروا بتضامنهم مع المقاطعة. وفى ناس تانية عندها مخزون سلاح شارياه بالاسعار العالية فمش من مصلحته ان السعر ينزل لان خسارته هتبقى كبيرة .

ومن جهة اخرى فى ناس من التجار دول و بطبيعة الحال اللى ماشى فى البلد وسياسة التخوين ممكن يقولك "ما هو اصلك يا استاذ محمد معندكش مخزون وعايز تجمد البيع والشرا على المنتدى لحد ماتملى مخزنك تانى" طبعا كل اللى يعرفوك هيعرفوا ان ده كلام فارغ ولكن اللى ميعرفوكش او اللى بيتنافسوا معاك ممكن يشعلوا نار التخوين ويروجوا لذلك ويبقى "ماينوب المخلص الا تقطيع هدومه" زى بالضبط لما بعض التجار المحترمين نزلوا فى فترة سابقة اسعار السلاح وحضرتك منهم طلع بعض التجار يقولوا اصلكم بتبيعوا فرز تانى واحنا بنبيع فرز اول وكان السلاح ده زى السيراميك. "وطبعا هما يقصدوا ان السلاح الاقل سعرا معيوب وبكده يخوفوا ويقلقوا الناس من الشراء منكم"

اى قرار او اجراء يا جماعة لازم يدرس جيدا جدا مش يتاخد بحماس ومشاعر طيبة ولكن يؤدى فى النهاية الى نتائج عكسية. ارجو ان فكرتى تكون وصلت للجميع مع الشكر
saskon غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس