غير مقروء 12-03-16, 08:02 PM   #23
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده
افتراضي رد: الكرال الجديده ؟؟؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
الكرال الرماية اللى هى من الدفعة الثالثة والإصدار الجديد و التى تم فيها علاج كل العيوب و حاصلة على الأيزو ..... سوستتها اتكسرت مع عادل عبده قبل ما يطلع بيها طلعة واحدة

وكل ما أروح عند محمود شلبى المحل ألاقيه ماسك بندقية كرال رماية بيغيّرلها السوستة , ده بالإضافة الى عيب قاعدة السوستة البلاستيك التى تنكسر , ده غير دبشك الكرال الرماية اللى شفته مرمى فى المحل و مكسور من ناحية مسامير الربط الأمامية

بالتأكيد الأستاذ هشام سمير أدرى بالسوق منّى .

ولكنّى لا أكذّب عينىّ , ولا أفتى بغير علم , قد يوجد فعلاً اصدارات متعددة من البندقية , و لكن ما أعرفه جيّدا و رأيته بعينى أن عيوب البندقية موجودة حتى فى الرماية (التى تعتبر اصدار جديد حسب كلام أستاذ هشام)
وبناء على ما رأيته بعينى , فأنا مازلت متمسك برأيى الى أن يثبت لى العكس , واذا حدث فلن أتوانى عن الاعتراف بالحق , لأن الاعتراف بالحق فضيلة.

و مشكلة الكرال الأساسية هى التفاوت فى الجودة بين بندقية و أخرى بشكل كبير , بنادق سليمة و بتشتغل كويس , و أخرى بتكسر السوستة فى أقرب فرصة , وهذا التفاوت هو السبب فى تضارب الآراء حول هذه البندقية
وما يهم الصيّاد فى النهاية هو الحصول على بندقيّة جيدة تعمل بكفائة بغض النظر عن تاريخ أو دفعة اصدارها

خالص تحيّاتى و احترامى للجميع

قيليلا جدا جدا جدا ما نختلف اخى الحبيب
ولا اعرف ما معنى ذالك الا انهه قديكون تأخى او ود والله اعلم
بما انى بقى فكيت تقريبا كل اصدرات الكرال اللى نزلت مصر
اسمحلى اقولك
انهوم اصدارين بس مش 3 اصدرات
وهما واحد كاتم الصوت بتاعه رفيع ودبانه ثابته وده اللى كان بينزل فى الكرتونه الغير مهذبه خالص وبعد كده بقى ينزل فى كرتونه محترمه
واصدار الكاتم بتاعه حتتين وده اللذى يقال عليه الجديد
كل اصدرات الكرال تقريبا واحد سوا الكاتم
وما يعيب هذه البندقيه رغم حبى لها
هوه انها لاتختبر قبل خروجها والله اعلم فأنا امتلكت 4 بنادق كرال ده غير اللى صلحتهوم وهما مش بتوعى وقبلتنيش مشكله فى النشان الخلفى الا والحمد لله كنت بعرف اظبط النشان ومن غير اى لعب بيان فيه
ولاكن كل الاخوه قبلتهوم مشاكل فى هذا النشان وخصوصا اخر كام صياد اقتنى البندقه من هنا فى المنتدى
هتقولى السوسته الجديده مش بتكسر هقولك ايوه وده عشان انا شاكك فى التجار انهوم بقو يستبدلوها بسوسته مصرى قذره جدا ورديئه جدا جدا متسواش 10 جنيه وهذا الظن جالى من اخر4 بنادق فكتهوم وبدليل ان القطعتين الحرف يو بتوع دراع التعمير بيبقو واقعين

الخلاصه بقى عشان الصداع واللى بيقول اننا بنفتى
الكرال لازم تغير جلبه وسوسته وتظبط جلبه بيت الرش اول ماتيجى وقبل ان تطلق طلقه واحده وخصوصا لو من تاجر مش محل ثقه او متخزنه
وتتغسل كويس من جوه ببنزين او سبرتو احمر وتتشحم بشحم جرافيتى او اسوء الظروف شحم اسو او ما الى ذلك يكون بيتحمل الضغط والحراره
وبعد ما تقلفلها كويس تثبت مسمارينك اللى قدام كويس جدا جدا جدا
لان مافيش بندقيه كرال اتعامل معاه واحد غير محترف الا وفلقت مكان المسمارين دول والمشكله ديه برده حصلت فى بنادق اسبانى وانا شوفتها بعينى
بعد ماتخلص ده كله
اظبط بندقيتك وادعيلى
بس اهم شئ جوده الخامات المستخدمه ويحبظ ان تكون وارد الخارج لعدم سقتى بأى تاجر قطع غيار فى مصر
وشكرا واى حد عاوز اى استشاره فى الكرال انا تحت امره فى اى وقت

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس