الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-03-01, 05:35 PM   #1
zezo bose
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية zezo bose
 
تاريخ التسجيل: Jan 2012
المدينه: جمهورية مصر العربية
المشاركات: 914
معدل تقييم المستوى: 20
zezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيده
افتراضي افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة

اخوانى واحبائى اعضاء المنتدى القناصين عملت افتكاسة جامدة جدا وعدلت على بتوع تركيا عشان نثبتلهم بس ان المصرى بقوتة وجبروتة لما بيمخمخ بيبقى جامد اوى وجينيوس هههههههه المهم مش هطول عليكو اشتريت سوستة وجلبة وقاعدة حديد للبندقية الكرال من عند الاستاذ المحترم والخلوق محمود شلبى وبعدين فكيت البندقية عند صديقى وهو مهندس ميكانيكا وعنده فى البيت منجلة قعدنا نخترع بقى اولا :-
1- خرطت دليل من الصلب الخالص للبندقية .
2- تم ازالة الجزء المتحرك اللى بيمسك جانب الزناد مع دراع التعمير لانى ما لقيتش له لازمة اكتر من انه بيمنع تحريك الزناد اثناء الكسر ولما تمت ازلتة البندقية بكده بقت تقدر تفك التعمير بسهولة يعنى عملت اختصارات فى البندقية واصبحت عملية ومرنة وسهلة الاستخدام جدا .
3- قويت مجموعة الزناد من قاعدتها على الكانون المثبتة فيه بمعنى انى حطيت ورده صلب تحت قاعدة مسمار الزناد كتقوية وكمان يسمح كده للزناد انه يلقط من الهوا اى تعمير مهما كانت السوستة شديدة علية .
باخذ راى البشمهندس احمدصديقى اثناء التنفيذ وتحت اشراف محمود باشا شلبى فى التليفون تمت العملية بنجاح باهر بنسبة 1000 %
اضافة هتقولى عليا مش بفهم انا عملت حاجة ولكن جابت نتيجة معايا فى النيشان والدقة شلت الفسفور من الامام الاحمر والخلف اللى هو الاخضر واصبح مكانهم اخرام فاضية نشينت على هدف من 15 متر التجميع اسرع واعلى من الفسفور ودى اضافة من عندى كمان بس هى كانت مغامرة لانها ممكن كانت تفقد الناشينكهات قيمتها ولكن بالتجربة مالهاش حل وهى فاضية تجميع فى ثانية دقيق جدا وتحياتى
__________________
كم تحطمت احلام اعدائك على جبالك يا مصر
zezo bose غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-01, 06:08 PM   #2
محمد ناصر
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية محمد ناصر
 
تاريخ التسجيل: Sep 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 252
معدل تقييم المستوى: 7
محمد ناصر مستواه غير معروفمحمد ناصر مستواه غير معروف
افتراضي رد: افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zezo bose مشاهدة المشاركة
اخوانى واحبائى اعضاء المنتدى القناصين عملت افتكاسة جامدة جدا وعدلت على بتوع تركيا عشان نثبتلهم بس ان المصرى بقوتة وجبروتة لما بيمخمخ بيبقى جامد اوى وجينيوس هههههههه المهم مش هطول عليكو اشتريت سوستة وجلبة وقاعدة حديد للبندقية الكرال من عند الاستاذ المحترم والخلوق محمود شلبى وبعدين فكيت البندقية عند صديقى وهو مهندس ميكانيكا وعنده فى البيت منجلة قعدنا نخترع بقى اولا :-
1- خرطت دليل من الصلب الخالص للبندقية .
2- تم ازالة الجزء المتحرك اللى بيمسك جانب الزناد مع دراع التعمير لانى ما لقيتش له لازمة اكتر من انه بيمنع تحريك الزناد اثناء الكسر ولما تمت ازلتة البندقية بكده بقت تقدر تفك التعمير بسهولة يعنى عملت اختصارات فى البندقية واصبحت عملية ومرنة وسهلة الاستخدام جدا .
3- قويت مجموعة الزناد من قاعدتها على الكانون المثبتة فيه بمعنى انى حطيت ورده صلب تحت قاعدة مسمار الزناد كتقوية وكمان يسمح كده للزناد انه يلقط من الهوا اى تعمير مهما كانت السوستة شديدة علية .
باخذ راى البشمهندس احمدصديقى اثناء التنفيذ وتحت اشراف محمود باشا شلبى فى التليفون تمت العملية بنجاح باهر بنسبة 1000 %
اضافة هتقولى عليا مش بفهم انا عملت حاجة ولكن جابت نتيجة معايا فى النيشان والدقة شلت الفسفور من الامام الاحمر والخلف اللى هو الاخضر واصبح مكانهم اخرام فاضية نشينت على هدف من 15 متر التجميع اسرع واعلى من الفسفور ودى اضافة من عندى كمان بس هى كانت مغامرة لانها ممكن كانت تفقد الناشينكهات قيمتها ولكن بالتجربة مالهاش حل وهى فاضية تجميع فى ثانية دقيق جدا وتحياتى
الله ينور
وياريت صور لموضوع النيشان ده ، وليه فكيت الفسفور الخلفى؟! فى نظرى هيكون التجميع اكثر بالفيسفور الخلفى مع الخرم الأمامى

وانا كمان فكيت ذراع الامان اول ما اشتريت الكرال واصبحت عملية اكثر
__________________
قال عبد الله بن المبارك رحمه الله :
رأيت الذنوب تميت القلوب * و قد يورث الذل إدمانها
و ترك الذنوب حياة القلوب * و خير لنفسك عصيانها


وقال بن القيم رحمه الله :

دافع الخطرة .. فإن لم تفعل "صارت فكرة"

فدافع الفكرة .. فإن لم تفعل "صارت شهوة"

فحاربها .. فإن لم تفعل "صارت عزيمة وهمة"

فإن لم تتدافعها .. "صارت فعلا ً
"
فإن لم تتداركه بضده .. "صارت عادة"


محمد ناصر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-01, 07:18 PM   #3
memo2224
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية memo2224
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: محافظة المنيا
المشاركات: 303
معدل تقييم المستوى: 7
memo2224 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى memo2224
افتراضي رد: افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة

طيب بص كده الافتكاسه بتعتى
انا سوستة الكرال بتعتى اتكسرة وده المعروف وغيرتها بوحده مصرى!!!!!!!!!!!!!!!!
ويرتنى مغيرتها بالمصرى مكملتش معيا وضعفة خالص
ففكرة فحل لغاية مجيب وحده اصلية اسبانى ؟
طيب هتقولى عملت اى هقولك استخدمة السوسته القديمة !!!!!!! ازاى
هقولك متستعجلش جيلك فى الكلام اهو
1/ السوسته الاصلية لم اتكسرة اتكسرة من تحت حوالى 5 سنتمتر التكسر منها فلما طلعت المصرى من البندقيه لقية المكسورة اكبر من المصرى
طيب عملت اى ؟
هقولك عملت اى اخت المكسوره و سويت الجزء المكسور من تحت وظبتها
2/ عملت جلبه فيبر جامده طولها 5 سنتمتر وحطتها فى البستم وقلت اجرب
3/ ركبت السوسته وشحمت البندقيه وجربتها
والمفاجئة !!!!!!!!!!!!!!!!!
البندقية اقوه واحسن مية مره من السوسته المصرى
رد الفعل بتعها قل بسبب القطعه الفيبر
ودى كانت افتكاستى
..........تحياتى...................
memo2224 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-01, 07:53 PM   #4
محمد حافظ بك
صياد قديم
 
الصورة الرمزية محمد حافظ بك
 
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المدينه: الاسكندرية
المشاركات: 1,619
معدل تقييم المستوى: 29
محمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدى
افتراضي رد: افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memo2224 مشاهدة المشاركة
طيب بص كده الافتكاسه بتعتى
انا سوستة الكرال بتعتى اتكسرة وده المعروف وغيرتها بوحده مصرى!!!!!!!!!!!!!!!!
ويرتنى مغيرتها بالمصرى مكملتش معيا وضعفة خالص
ففكرة فحل لغاية مجيب وحده اصلية اسبانى ؟
طيب هتقولى عملت اى هقولك استخدمة السوسته القديمة !!!!!!! ازاى
هقولك متستعجلش جيلك فى الكلام اهو
1/ السوسته الاصلية لم اتكسرة اتكسرة من تحت حوالى 5 سنتمتر التكسر منها فلما طلعت المصرى من البندقيه لقية المكسورة اكبر من المصرى
طيب عملت اى ؟
هقولك عملت اى اخت المكسوره و سويت الجزء المكسور من تحت وظبتها
2/ عملت جلبه فيبر جامده طولها 5 سنتمتر وحطتها فى البستم وقلت اجرب
3/ ركبت السوسته وشحمت البندقيه وجربتها
والمفاجئة !!!!!!!!!!!!!!!!!
البندقية اقوه واحسن مية مره من السوسته المصرى
رد الفعل بتعها قل بسبب القطعه الفيبر
ودى كانت افتكاستى
..........تحياتى...................
يا راجل حرام عليك ... مجهودك مشكور طبعا بس للاسف انت كده خليت الكرال مش هاي باور لانك بالجلبة الجديدة قللت كمية الهوا المضغوط خالص و اعتقد السرعه عندك بقت حوالي 190 متر بالكتير .. و رد الفعل قل طبعا عشان مبقتش بالقوة المفرطة بتاعتها ... لو انت مرتاح فيها كده مفيش مشاكل السرعه حلوة برضه .. بالتوفيق ان شاء الله بس ارجوا ان وجهة نظري تكون وصلت حضرتك ..و لك تحياتي
__________________
سبحان الله و بحمده . . . سبحان الله العظيم
محمد حافظ بك غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-01, 08:04 PM   #5
memo2224
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية memo2224
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: محافظة المنيا
المشاركات: 303
معدل تقييم المستوى: 7
memo2224 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى memo2224
Smile رد: افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حافظ بك مشاهدة المشاركة
يا راجل حرام عليك ... مجهودك مشكور طبعا بس للاسف انت كده خليت الكرال مش هاي باور لانك بالجلبة الجديدة قللت كمية الهوا المضغوط خالص و اعتقد السرعه عندك بقت حوالي 190 متر بالكتير .. و رد الفعل قل طبعا عشان مبقتش بالقوة المفرطة بتاعتها ... لو انت مرتاح فيها كده مفيش مشاكل السرعه حلوة برضه .. بالتوفيق ان شاء الله بس ارجوا ان وجهة نظري تكون وصلت حضرتك ..و لك تحياتي
وجهة نطرك وصلة يا ريس بس ليه تعقيب عليها هههههههههههه
1/ انت بتقول السرعة قلة طيب منا بقولك بقة احسن مية مره من السوسته المصرى النا كنت مركبها فى الاول .
2/ السرعة قلة شوية ممكن بس بردو احسن من السوسته المصرى على الاقل
3/ الجلبه الفيبر النا حطتها عوضة قصر السوسته مش اكتر بس هيا حملة شوية فى عملة التعمير على السوسته لانه قصيرة عن الاصليه
4/ انا راضى كل الرضه عن اداء البندقيه الان
وده طبعآ حل مؤقة لغاية مجيب سوسته اسبانى اصلية.
5/كمية الهواء المضغوة مقلتش ولا حاجه لان السوسته هى البتحدد كمية الهواء عن طريق اندفاع البستم وبنسبه للسوسته النا ظبته ادائها ممتاز على الاقل احسن من المصرى
6/ الجلبه النا حطتها داخل البستم مغيرتش الجلبه بتعتها يعنى الجلبه بقة زى الحدافه كه.
ولو انت قرئت الكلام النا كاتبه بتئنى كنت فهت انا عملت اى بالظبة
وعل العموم انا راضى عن البندقيه كده لحين اشعار سوسته اصلية هههههههههه
كفايه رغى بقا ..........هههههههههه
تحياتى........
memo2224 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-01, 09:42 PM   #6
محمد حافظ بك
صياد قديم
 
الصورة الرمزية محمد حافظ بك
 
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المدينه: الاسكندرية
المشاركات: 1,619
معدل تقييم المستوى: 29
محمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدى
افتراضي رد: افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة

اااااااااااااااه ظلمتك تصدق .. هههههههههههههه معلش لا في البستم يبقي تمام نفس كمية الهوا طبعا و كمان السوسته اعتقد هتعيش معاك لانها قصرت و لازم يا ريس تكون احسن من المصري ..تقبل اعتذاري يا ريس و سلملي علي الجثة اياها ..
__________________
سبحان الله و بحمده . . . سبحان الله العظيم
محمد حافظ بك غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-01, 10:46 PM   #7
memo2224
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية memo2224
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: محافظة المنيا
المشاركات: 303
معدل تقييم المستوى: 7
memo2224 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى memo2224
Wink رد: افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حافظ بك مشاهدة المشاركة
اااااااااااااااه ظلمتك تصدق .. هههههههههههههه معلش لا في البستم يبقي تمام نفس كمية الهوا طبعا و كمان السوسته اعتقد هتعيش معاك لانها قصرت و لازم يا ريس تكون احسن من المصري ..تقبل اعتذاري يا ريس و سلملي علي الجثة اياها ..
ولا يهمك يا كبير
وبلاش (الجثة دى) أحسن تتفهم غلط ونروح فى حديد ههههههههههههههه
تحياتى......................
memo2224 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-02, 10:00 AM   #8
zezo bose
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية zezo bose
 
تاريخ التسجيل: Jan 2012
المدينه: جمهورية مصر العربية
المشاركات: 914
معدل تقييم المستوى: 20
zezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيدهzezo bose لديه مشاركات جيده
افتراضي رد: افتكاسة للبندقية الكرال ونجحت بشدة

متشكر جدا لمشاركة حضراتكم وسعيد جدا ان فيه عقول بتطور وان لسه بردو دماغنا شغالة
__________________
كم تحطمت احلام اعدائك على جبالك يا مصر
zezo bose غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ازاى تصيب طائر وهو طاير المايستروو الصيد العام 47 11-12-28 08:53 AM
قطعتين 9 ملى صوت زيرو بزيت الفابريكة محمد احمد العنانى محدثات الصوت 28 11-08-30 07:53 AM
اصبخ السلاح بزيت السيارات hogan ادوات الصيد الثقيله 13 11-08-09 05:24 PM
تزيت البندقية Android man الورشة 39 11-07-26 04:58 PM
اريد بشدة هذا السلاح omar ayman الصيد العام 0 11-04-26 08:02 PM


الساعة الآن 12:05 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir