الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

إضافة رد
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-12-27, 12:04 PM   #1
hima
صياد متفاعل
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: الاسكندرية
المشاركات: 146
معدل تقييم المستوى: 8
hima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريق
افتراضي فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

طبعا معظمنا بيمشوا مسافات طويلة فى الشمس والحر شايلين داهية اسمها بندقية للبحث عن صيد ففكرت فى عمل حزام للبندقية بدون مسامير فى الدبشك او اى تعديل وتصلح للكسر والعتلة والدبشك الفيبر والخشب
فكرة بسيطة اوى
التكلفة من 5 الى 10 جنية
اولا
هنجيب حزام بتاع اى شنطة مثلا " شنطة لاب توب " بس بشرط ان يحتوى على الاجزاء دى طبعا فى اشكال كتير نقى انت وابداعك
[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

ولو مفيش ممكن تشترى الاجزاء دى وياريت لو بلاستيك افضل او لازاق ونعمل الحزام بنفسنا ولو معدن خلى بالكم لو فى طرف خشن او حامى عشان ميجرحش الدبشك

ثانيا
هنجيب الحزام ونحطه بالشكل دة على الدبشك فقط

[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]





ونلبسه على الكتف واحنا مشيين او اثناء الصيد زى كده

[IMG][/IMG]

وخالى فى اعتباركم طول الحزام لكى يسمح بالتعمير

غير منقول

شكراااا
__________________
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضاء نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
عن ابن عمر رضي الله عنهما قال : لعن رسول الله مَن اتّخَذ شيئاً فيه الروح غرضاً .

( رواه البخاري 5515 ومسلم 1958 )
hima غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-27, 01:21 PM   #2
omarara
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية omarara
 
تاريخ التسجيل: May 2011
المدينه: 6 أكتوبر
المشاركات: 624
معدل تقييم المستوى: 45
omarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر بهomarara عضو نفتخر به
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

الفكرة ان الجزء المعدن ده اللى فى الحزام مش بيستحمل وبيتنى خالص وبيبوظ انا جربت الموضوع ده قبل كده لازم يكون الجزء المعدن ده جامد
omarara غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-27, 06:10 PM   #3
engineero eslam
صياد نشيط
 
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: البحيرة
المشاركات: 351
معدل تقييم المستوى: 21
engineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدىengineero eslam حائز على اهتمام المنتدى
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

تسلم ايدك يا هيما
فكرة جميلة جدا وان شاء الله انا هجربها
__________________
لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
engineero eslam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-27, 06:27 PM   #4
hima
صياد متفاعل
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: الاسكندرية
المشاركات: 146
معدل تقييم المستوى: 8
hima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريق
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omarara مشاهدة المشاركة
الفكرة ان الجزء المعدن ده اللى فى الحزام مش بيستحمل وبيتنى خالص وبيبوظ انا جربت الموضوع ده قبل كده لازم يكون الجزء المعدن ده جامد
فعلا بس لو حزام كويس هيفضل فترة طويلة وانا معايا من فترة طويلة وحصلش حاجة
__________________
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضاء نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
عن ابن عمر رضي الله عنهما قال : لعن رسول الله مَن اتّخَذ شيئاً فيه الروح غرضاً .

( رواه البخاري 5515 ومسلم 1958 )
hima غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-27, 06:28 PM   #5
hima
صياد متفاعل
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: الاسكندرية
المشاركات: 146
معدل تقييم المستوى: 8
hima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريقhima في بداية الطريق
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engineero eslam مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك يا هيما
فكرة جميلة جدا وان شاء الله انا هجربها
الله يخليك يا باشا
__________________
سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضاء نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته
عن ابن عمر رضي الله عنهما قال : لعن رسول الله مَن اتّخَذ شيئاً فيه الروح غرضاً .

( رواه البخاري 5515 ومسلم 1958 )
hima غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-27, 08:08 PM   #6
MBadr
صياد قديم

اوسمتي

 
الصورة الرمزية MBadr
 
تاريخ التسجيل: Jun 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 2,645
معدل تقييم المستوى: 420
MBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدى
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

فكره جميله واحلى تقيييم
__________________
وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى

وجاء في السنن عن عقبة بن عامر، قال الرسول صلى الله عليه وسلم: « إن الله يدخل بالسهم الواحد ثلاثة أنفار الجنة، صانعه المحتسب في عمله الخير، والرامي به، والممدد به »، وفي لفظ آخر: « ومنيله، فأرموا واركبوا، وأن ترموا أحب من أن تركبوا، كل لهو باطل، ليس من اللهو محمود إلا ثلاثة: تأديب الرجل لفرسه، وملاعبته أهله، ورميه بقوسه ونبله، إنهن من الحق ومن ترك الرمي بعد ما علمه رغبة فإنها نعمة تركها، (أو قال: كفرها)».
MBadr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-28, 07:57 PM   #7
tarik el
صياد قديم
 
تاريخ التسجيل: Sep 2012
المشاركات: 1,071
معدل تقييم المستوى: 29
tarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدى
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

فكره جميله
tarik el غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-29, 01:01 AM   #8
tarekvb
مشرف عام سابق
 
الصورة الرمزية tarekvb
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 5,672
معدل تقييم المستوى: 139
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

الجزء المعدن ممكن يجرح الدبشك
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-30, 04:39 PM   #9
عبد.الرحمن
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية عبد.الرحمن
 
تاريخ التسجيل: Dec 2011
المدينه: المعادي-القاهرة.
المشاركات: 729
معدل تقييم المستوى: 10
عبد.الرحمن في بداية الطريقعبد.الرحمن في بداية الطريقعبد.الرحمن في بداية الطريقعبد.الرحمن في بداية الطريقعبد.الرحمن في بداية الطريقعبد.الرحمن في بداية الطريق
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

فكرة حلوة
__________________
قرأ رسول الله صلى الله عليه وسلم على المنبر :
{وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة ومن رباط الخيل}
فقال : ألا إن القوة الرمي ، ألا إن القوة الرمي, ألا إن القوة الرمي ))
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
أخرجه الإمام مسلم.

عبد.الرحمن غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-30, 09:05 PM   #10
tarik el
صياد قديم
 
تاريخ التسجيل: Sep 2012
المشاركات: 1,071
معدل تقييم المستوى: 29
tarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدى
افتراضي رد: فكرة حزام للبندقية بدون تعديل اى جزء من الدبشك

فكرة كويسة
tarik el غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
فكرة شيطانية تخلي مسدسك الصوت حي بدون تعديل ولا حتي فتح ماسورة و قانوني 100*100 16109 ادوات الصيد الثقيله 55 13-12-11 09:58 AM
الكرال فى شكلها الجديد بعد تعديل الدبشك راغب بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها 128 13-09-23 12:32 PM
طريقة دهان الدبشك الخشبى للبندقية او المسدس ebrahem الورشة 1 12-09-06 09:22 PM
تعديل الدبشك المعماري بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها 9 11-09-27 10:51 PM
للبيع حزام حامل للبندقية Sling ماركة جامو wmadkour سوق المنتدى 3 11-04-20 07:50 PM


الساعة الآن 05:20 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir