الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الموضوعات العامه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد.

إضافة رد
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-05-16, 07:40 AM   #1
جنرال
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية جنرال
 
تاريخ التسجيل: Jun 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 651
معدل تقييم المستوى: 33
جنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدى
Exclamation الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

أولاً ... خلينا نحط قواعد عامة لو حبيت تركب تاكسي, وياريت نحس شوية بأهميتها

1- ماتركبش تاكسي من غير نمر ... ماهو يا مسروق , يا مسروق !! ... عايز واحد حرامي يوصلك كدة هو بسهولة؟؟!!

2- ماتركبش تاكسي فيميه (مش منطقي التاكسي يكون فيميه يعني لامؤاخذة) , أو يكون مركب ستاير .... لازم اللي برة التاكسي يشوف اللي بيحصل جواه لو لا قدر الله تم استغلال الموقف.

3- لو حاسس ان سواق التاكسي أسلوبه مش تمام , أو اتصل بحد في الموبايل وقعد يتكلم معاه على انه مراته ولا صاحبته , ولا جاب سيرة انه "معاه حاجة كويسة" , أو انه "قريب من المكان اللي انت فيه" ...أو "قابليني كمان ربع ساعة عند المكان الفلاني" .... خد بعضك وانزل على طول , وارميله الفلوس اللي العداد عاملها ... لو حاول يضغط عليك تقعد قول له انا نازل دلوقتي ومزاجي كدة !! وماحدش له حاجة عندي

4- ماتخليش حد تاني غريب يركب معاك بتاتاً ... وماتحاولش تركب تاكسي راكبه ناس تانين مهما كان معدل الزحمة وانعدام وجود تاكسيات تانية ... ولو سواق التاكسي حاول يركب حد تاني معاك , طلع كل الغضب اللي جواك وانزل وسيبله التاكسي وادفعله اللي في العداد وارميهوله...على الأقل لو هاترضى ان حد يركب معاك يبقى ميكروباص احسن !!

5- لازم تعرف أبواب التاكسي بتتفتح ازاي, وحتى لو العربية بتعمل لوك أوتوماتيك للأبواب مع تخطيها سرعة 20 كم ساعة , لازم تعرف ان الكلام ده في التاكسي الاسبيرانزا أو الـ byd بس ... لو تاكسي هيونداي فيرنا عمل كدة خد حذرك وشوف الأبوب ممكن تتفتح ازاي ...ماتسيبش فرصة لحد يتمكن من حبسك , خصوصاً لو الزجاج كان مقفول بدعوى "التكييف شغال يا بيه".

6- تجنب الشخص اللي نظراته ليك مريبة , اللي معلق عينه على متعلقاتك والأجهزة اللي معاك , أو لو كنتي بنت أو سيدة لو عمال يتفحص جسمك بعينيه وشكله ناوي نية مش تمام , التاكسيات مالية البلد ...والله الغني عن ده سواق

7- كل تاكسي بيكون مكتوب على أبوابه الجانبية نمرته ... وأحيان تانية بيكون مكتوب على التابلوه من جوة (كان قرار قديم وماحدش بيلتزم بيه) , حاول حتى تلمحه وتخليه في ذاكرتك على الأقل لحد ماتنزل منه بسلام وأمان بإذن الله.

8- لو السواق حاول يتفذلك وياخدك من طريق انت مش عارفه , لازم تكون مصر على انك تسلك الطريق اللي انت عارفه حتى لو كانت مبرراته انه هاياخد فلوس أكتر ومش عارف إيه ... أحياناً بيكون السواق عنده حق والطريق هايكلفك كتير – وفيه سواقين كتير جداً ولاد حلال وولاد بلد - لكن لو الطريق ده فيه أماكن مقطوعة وانت حاسس بالخطر , ارفض فوراً وامشي من طريقك الطبيعي.

ثانياً: الحيل اللي بيستعملها سواق التاكسي في التعدي على الركاب (بالسرقة أو بغير ذلك):

1- السواق اللي مركب ابنه الصبي معاه , أصله كان بيوصله من الدرس !! ... الصبي اللطيف ده ممكن يكون عمال يخبط فيك كل شوية عامل فيها نايم أو بيلعب ...وهو بيقلبك ... خد بالك كويس


2- هانزل اجيب بس سجاير من الكشك – أو هاشتري حاجة من المكان الفلاني , ولما ينزل يرجعلك عايز فكة ... ولما انت تفك له وانت مش واخد بالك تكون الفلوس اللي انت أخدتها مزورة , وتلبسها لوحدك

3- الطريق ده أسهل وفاضي وحلو (خصوصاً لو معاه بنت) ... الكلام ده طبعاً بيشكل خطورة عليها وممكن لاقدر الله يعمل فيها حاجة ... خدوا بالكم

4- خفة اليد في سرقة الموبايل أو أي شئ انت حاطه عند جنبك الشمال (ناحية السواق) ...خلي بالك من حاجتك
__________________
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد عليه أفضل الصلاة والسلام
جنرال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-05-16, 08:08 AM   #2
MBadr
صياد قديم

اوسمتي

 
الصورة الرمزية MBadr
 
تاريخ التسجيل: Jun 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 2,645
معدل تقييم المستوى: 420
MBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدى
افتراضي رد: الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

موضوع رائع وجزاااااااااااك الله خيرا واحلى تقييم يا كبير
__________________
وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى

وجاء في السنن عن عقبة بن عامر، قال الرسول صلى الله عليه وسلم: « إن الله يدخل بالسهم الواحد ثلاثة أنفار الجنة، صانعه المحتسب في عمله الخير، والرامي به، والممدد به »، وفي لفظ آخر: « ومنيله، فأرموا واركبوا، وأن ترموا أحب من أن تركبوا، كل لهو باطل، ليس من اللهو محمود إلا ثلاثة: تأديب الرجل لفرسه، وملاعبته أهله، ورميه بقوسه ونبله، إنهن من الحق ومن ترك الرمي بعد ما علمه رغبة فإنها نعمة تركها، (أو قال: كفرها)».
MBadr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-05-16, 08:13 AM   #3
ĴΘĶЄЯ
صياد قديم

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Nov 2011
المدينه: αℓєχαη∂яια
المشاركات: 3,251
معدل تقييم المستوى: 231
ĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ĴΘĶЄЯ
افتراضي رد: الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

تسلم الايادي
وربنا يبعد عننا ولاد الحرام
__________________

المهارة تصيب هدفاً لايمكن لأحدٍ أن يصيبه..أما العبقرية فتصيب هدفاً لايمكن لأحدٍأن يراه
ĴΘĶЄЯ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-05-16, 08:26 AM   #4
waleedrahmy
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية waleedrahmy
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: في المسكن
المشاركات: 830
معدل تقييم المستوى: 25
waleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدىwaleedrahmy حائز على اهتمام المنتدى
افتراضي رد: الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

احلي تقييم
للموضوع
وفعلا
معظم المشاكل بتبقي من سواقين التاكسي
وفي لصوص كثير ومسجلين مهنتهم قيادة التاكسيات
waleedrahmy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-05-16, 09:23 AM   #5
Mohamed zeid
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية Mohamed zeid
 
تاريخ التسجيل: Apr 2013
المدينه: Menoufia
المشاركات: 305
معدل تقييم المستوى: 84
Mohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدىMohamed zeid من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

تسلم ايدك ياجنرال
موضوع مفيد فعلا جزاكم الله خيراً
__________________
Menoufia Sniper

تستر بالسخــاء فكل عيب ********* يغطيه كمــا قيل السخـاء
ولا تر للأعـــادي قط ذلا********* فإن شماتة الأعــداء بـلاء
ولا ترج السماحة من بخيـل********* فمــا في النار للظمآن ماء
ورزقك ليس ينقصـه التأني********* وليس يزيد في الرزق العناء
ولا حزن يدوم ولا سـرور********* ولا بؤس عليك ولا رخــاء
إذا مــا كنت ذا قلب قنوع********* فأنت ومـالك الدنيــا ســـواء

Mohamed zeid غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-05-16, 11:40 AM   #6
hogan
الاداره تحذر التعامل مع هذا العضو فى البيع والشراء
 
الصورة الرمزية hogan
 
تاريخ التسجيل: Feb 2010
المدينه: Philippines
المشاركات: 3,960
معدل تقييم المستوى: 253
hogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدىhogan عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر ICQ إلى hogan إرسال رسالة عبر AIM إلى hogan إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hogan إرسال رسالة عبر Skype إلى hogan
افتراضي رد: الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

__________________
drugstore-onlinecatalog.com
hogan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-05-16, 12:41 PM   #7
جنرال
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية جنرال
 
تاريخ التسجيل: Jun 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 651
معدل تقييم المستوى: 33
جنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدى
افتراضي رد: الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

ياريت ياجماعة تفهوا الولاد و البنات الصغيرين الموضوع ده . مع إحترامي
__________________
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد عليه أفضل الصلاة والسلام
جنرال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-05-17, 03:12 AM   #8
THE BUTCHER
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية THE BUTCHER
 
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: الجيزه
المشاركات: 398
معدل تقييم المستوى: 9
THE BUTCHER في بداية الطريقTHE BUTCHER في بداية الطريقTHE BUTCHER في بداية الطريقTHE BUTCHER في بداية الطريقTHE BUTCHER في بداية الطريقTHE BUTCHER في بداية الطريقTHE BUTCHER في بداية الطريقTHE BUTCHER في بداية الطريقTHE BUTCHER في بداية الطريق
افتراضي رد: الحيل المستعملة من قبل سواقين التاكسي لسرقة الركاب

تماااااااااااااااااااااااااااااااااااام و جزاك الله خيراااااا
__________________
ومن كثر كلامه كثر سقطه ، ومن كثر سقطه قل حياؤه .... ومن قل حياؤه قل ورعه ، ومن قل ورعه مات قلبه .
THE BUTCHER غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة



الساعة الآن 06:33 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir