![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه. |
![]() |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
|
|
#1 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Jan 2012
المدينه: جمهورية مصر العربية
المشاركات: 914
معدل تقييم المستوى: 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اخوانى واحبائى اعضاء المنتدى القناصين عملت افتكاسة جامدة جدا وعدلت على بتوع تركيا عشان نثبتلهم بس ان المصرى بقوتة وجبروتة لما بيمخمخ بيبقى جامد اوى وجينيوس هههههههه المهم مش هطول عليكو اشتريت سوستة وجلبة وقاعدة حديد للبندقية الكرال من عند الاستاذ المحترم والخلوق محمود شلبى وبعدين فكيت البندقية عند صديقى وهو مهندس ميكانيكا وعنده فى البيت منجلة قعدنا نخترع بقى اولا :-
1- خرطت دليل من الصلب الخالص للبندقية . 2- تم ازالة الجزء المتحرك اللى بيمسك جانب الزناد مع دراع التعمير لانى ما لقيتش له لازمة اكتر من انه بيمنع تحريك الزناد اثناء الكسر ولما تمت ازلتة البندقية بكده بقت تقدر تفك التعمير بسهولة يعنى عملت اختصارات فى البندقية واصبحت عملية ومرنة وسهلة الاستخدام جدا . 3- قويت مجموعة الزناد من قاعدتها على الكانون المثبتة فيه بمعنى انى حطيت ورده صلب تحت قاعدة مسمار الزناد كتقوية وكمان يسمح كده للزناد انه يلقط من الهوا اى تعمير مهما كانت السوستة شديدة علية . باخذ راى البشمهندس احمدصديقى اثناء التنفيذ وتحت اشراف محمود باشا شلبى فى التليفون تمت العملية بنجاح باهر بنسبة 1000 % اضافة هتقولى عليا مش بفهم انا عملت حاجة ولكن جابت نتيجة معايا فى النيشان والدقة شلت الفسفور من الامام الاحمر والخلف اللى هو الاخضر واصبح مكانهم اخرام فاضية نشينت على هدف من 15 متر التجميع اسرع واعلى من الفسفور ودى اضافة من عندى كمان بس هى كانت مغامرة لانها ممكن كانت تفقد الناشينكهات قيمتها ولكن بالتجربة مالهاش حل وهى فاضية تجميع فى ثانية دقيق جدا وتحياتى
__________________
كم تحطمت احلام اعدائك على جبالك يا مصر |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Sep 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 252
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() |
اقتباس:
وياريت صور لموضوع النيشان ده ، وليه فكيت الفسفور الخلفى؟! فى نظرى هيكون التجميع اكثر بالفيسفور الخلفى مع الخرم الأمامى وانا كمان فكيت ذراع الامان اول ما اشتريت الكرال واصبحت عملية اكثر
__________________
قال عبد الله بن المبارك رحمه الله :
رأيت الذنوب تميت القلوب * و قد يورث الذل إدمانها و ترك الذنوب حياة القلوب * و خير لنفسك عصيانها وقال بن القيم رحمه الله : دافع الخطرة .. فإن لم تفعل "صارت فكرة" فدافع الفكرة .. فإن لم تفعل "صارت شهوة" فحاربها .. فإن لم تفعل "صارت عزيمة وهمة" فإن لم تتدافعها .. "صارت فعلا ً " فإن لم تتداركه بضده .. "صارت عادة" |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
صياد نشيط
|
طيب بص كده الافتكاسه بتعتى
انا سوستة الكرال بتعتى اتكسرة وده المعروف وغيرتها بوحده مصرى!!!!!!!!!!!!!!!! ويرتنى مغيرتها بالمصرى مكملتش معيا وضعفة خالص ففكرة فحل لغاية مجيب وحده اصلية اسبانى ؟ طيب هتقولى عملت اى هقولك استخدمة السوسته القديمة !!!!!!! ازاى هقولك متستعجلش جيلك فى الكلام اهو 1/ السوسته الاصلية لم اتكسرة اتكسرة من تحت حوالى 5 سنتمتر التكسر منها فلما طلعت المصرى من البندقيه لقية المكسورة اكبر من المصرى طيب عملت اى ؟ هقولك عملت اى اخت المكسوره و سويت الجزء المكسور من تحت وظبتها 2/ عملت جلبه فيبر جامده طولها 5 سنتمتر وحطتها فى البستم وقلت اجرب 3/ ركبت السوسته وشحمت البندقيه وجربتها والمفاجئة !!!!!!!!!!!!!!!!! البندقية اقوه واحسن مية مره من السوسته المصرى رد الفعل بتعها قل بسبب القطعه الفيبر ودى كانت افتكاستى ..........تحياتى................... |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
صياد قديم
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المدينه: الاسكندرية
المشاركات: 1,619
معدل تقييم المستوى: 29 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
__________________
سبحان الله و بحمده . . . سبحان الله العظيم |
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
صياد نشيط
|
اقتباس:
1/ انت بتقول السرعة قلة طيب منا بقولك بقة احسن مية مره من السوسته المصرى النا كنت مركبها فى الاول . 2/ السرعة قلة شوية ممكن بس بردو احسن من السوسته المصرى على الاقل 3/ الجلبه الفيبر النا حطتها عوضة قصر السوسته مش اكتر بس هيا حملة شوية فى عملة التعمير على السوسته لانه قصيرة عن الاصليه 4/ انا راضى كل الرضه عن اداء البندقيه الان وده طبعآ حل مؤقة لغاية مجيب سوسته اسبانى اصلية. 5/كمية الهواء المضغوة مقلتش ولا حاجه لان السوسته هى البتحدد كمية الهواء عن طريق اندفاع البستم وبنسبه للسوسته النا ظبته ادائها ممتاز على الاقل احسن من المصرى 6/ الجلبه النا حطتها داخل البستم مغيرتش الجلبه بتعتها يعنى الجلبه بقة زى الحدافه كه. ولو انت قرئت الكلام النا كاتبه بتئنى كنت فهت انا عملت اى بالظبة وعل العموم انا راضى عن البندقيه كده لحين اشعار سوسته اصلية هههههههههه كفايه رغى بقا ..........هههههههههه تحياتى........ |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
صياد قديم
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المدينه: الاسكندرية
المشاركات: 1,619
معدل تقييم المستوى: 29 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اااااااااااااااه ظلمتك تصدق .. هههههههههههههه معلش لا في البستم يبقي تمام نفس كمية الهوا طبعا و كمان السوسته اعتقد هتعيش معاك لانها قصرت و لازم يا ريس تكون احسن من المصري ..تقبل اعتذاري يا ريس و سلملي علي الجثة اياها ..
__________________
سبحان الله و بحمده . . . سبحان الله العظيم |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
صياد نشيط
|
اقتباس:
وبلاش (الجثة دى) أحسن تتفهم غلط ونروح فى حديد ههههههههههههههه تحياتى...................... |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Jan 2012
المدينه: جمهورية مصر العربية
المشاركات: 914
معدل تقييم المستوى: 20 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
متشكر جدا لمشاركة حضراتكم وسعيد جدا ان فيه عقول بتطور وان لسه بردو دماغنا شغالة
__________________
كم تحطمت احلام اعدائك على جبالك يا مصر |
|
|
|
![]() |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| ازاى تصيب طائر وهو طاير | المايستروو | الصيد العام | 47 | 11-12-28 08:53 AM |
| قطعتين 9 ملى صوت زيرو بزيت الفابريكة | محمد احمد العنانى | محدثات الصوت | 28 | 11-08-30 07:53 AM |
| اصبخ السلاح بزيت السيارات | hogan | ادوات الصيد الثقيله | 13 | 11-08-09 05:24 PM |
| تزيت البندقية | Android man | الورشة | 39 | 11-07-26 04:58 PM |
| اريد بشدة هذا السلاح | omar ayman | الصيد العام | 0 | 11-04-26 08:02 PM |