![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التسليح المصرى و العالمى معلومات عن وسائل التسليح المختلفة |
![]() |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
|
|
#1 |
|
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
صورة توضح جبروت الرادارات العاملة بالقوات المسلحة المصرية والتي استحقت عن جدارة أعقد شبكة في العالم بما تمتلكه من أنظمة دفاع جوي ورادارات حديثة ..
* هذه الصورة توضح المدي الكاشف للرادار AN/TPS-59(V)3 الامريكي العامل في الانذار المبكر ضد الصواريخ الباليستية لدى الجيش المصري وهو رادار ثلاثي الابعاد Three-Dimensional Air Defense Radar متخصص في كشف الصواريخ الباليستية التكتيكية في المقام الاول وأيضا الصواريخ الجوالة والطائرات Tactical Missile Defense, Early Warning, Situational Awareness وهذه صورة للرادار http://media.defenceindustrydaily.co...wilight_lg.jpg - يبلغ مدى الرادار 750 كلم ضد الصواريخ الباليستية التكتيكية وحتى ارتفاع 300 كلم وكما هو موضح في الصورة لو فرضنا وجود الرادار بالقاهرة اذا فسيكشف كامل الاراضي المصرية والفلسطينية والاردنية واللبنانية وجزء كبير من سوريا وجزء شرقي من ليبيا وشمال غرب السعودية * يبلغ مداه الكاشف ضد الطائرات والصواريخ الجوالة 550 كلم وحتى ارتفاع 30 كلم . https://www.facebook.com/Egypt.aM.alDwnea * ملحوظة : الصورة بتوضح الأهداف الي ممكن يغطيها الرادار إذ تم نصبه بالقاهرة , فما بالكم إذ تم وضعه بالسويس أو الإسماعيلية !
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
المشرف العام
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المشاركات: 6,676
معدل تقييم المستوى: 438 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
روعه يا باشا
طيب ليه مش بيلقط الصواريخ اللى بتضرب فسينا
__________________
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
صياد متفاعل
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
والصواريخ الي جوا سينا صواريخ داخليه وضعيفه مش بالستيه ممكن الرادار يلقطها بس مفيش الوقت انه يحرك الدفاع الجوي ناجيته يعني انت جوه بيتك عايز تامن نفسك من اي حد هتحط جرينوف عند مدخل البيت وورا وفوق ولا هيبقي قدام باب المطبخ والتحت السرير مثلا ياريت تكون وصلك قصدي
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
صياد متفاعل
|
اقتباس:
|
|
|
|
|
![]() |
|
|