الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

إضافة رد
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-12-22, 02:15 AM   #1
محمود كمال
صياد جديد
 
تاريخ التسجيل: Dec 2012
المدينه: كفر الدوار
المشاركات: 45
معدل تقييم المستوى: 5
محمود كمال مستواه غير معروف
افتراضي ظبط النشان

يا تري هل ظبط النشان في الوضع الأفقي يتناسب مع الرماية في الوضع الرأس سواء لأعلي أو لأسفل
محمود كمال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-22, 10:19 AM   #2
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: الاسكندريه
المشاركات: 2,659
معدل تقييم المستوى: 141
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

صباح الخير ياباشا
يارب تكون بصحه وسعاده
وطبعا منحنى الرمايه بيختلف فى الضرب الافقى عن الضرب الى اسف او الى اعلى
بص يااستاذى
لما بتكون ظابط الناشنكاه على الضرب الافقى ( وده العادى )
وتيجى تضرب حاجه واقفه على الارض
تتفجأ ان الطلقه مجتش فى الطائر
وعشان كده لازم
لما تيجى تضرب حاجه واقفه على الارض
نشن تحت الهدف بحوالى 5 سنتى لو الهدف على مسافة مثلا 15 او 20 متر
لانك لو نشنت فى منتصف الهدف وهو عالارض الطلقه هاتيجى فوق الهدف
وبالتالى انت لازم تنزل لتحت شويه اثناء الضرب
وبالنسبه للضرب لأعلى ( رأسى ) اضرب فى اخر جزء من الطائر من تحت
__________________
*لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-22, 01:28 PM   #3
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
صباح الخير ياباشا
يارب تكون بصحه وسعاده
وطبعا منحنى الرمايه بيختلف فى الضرب الافقى عن الضرب الى اسف او الى اعلى
بص يااستاذى
لما بتكون ظابط الناشنكاه على الضرب الافقى ( وده العادى )
وتيجى تضرب حاجه واقفه على الارض
تتفجأ ان الطلقه مجتش فى الطائر
وعشان كده لازم
لما تيجى تضرب حاجه واقفه على الارض
نشن تحت الهدف بحوالى 5 سنتى لو الهدف على مسافة مثلا 15 او 20 متر
لانك لو نشنت فى منتصف الهدف وهو عالارض الطلقه هاتيجى فوق الهدف
وبالتالى انت لازم تنزل لتحت شويه اثناء الضرب
وبالنسبه للضرب لأعلى ( رأسى ) اضرب فى اخر جزء من الطائر من تحت
معالى الباشا بعد التحية.
أفهم من كلام حضرتك أن سواء كان الهدف واطى او عالى بتنصح بالضرب تحت الهدف؟
طيب لو انت ضابط بندقيتك على هدف افقى من مسافة 20 متر مثلا. والهدف الجديد عالى بزاوية 45 درجة مثلا ولكن على بعد 25 متر برضه هتضرب تحت الهدف؟ ولو الهدف على الارض على بعد 30 متر برضه هتضرب اسفل الهدف بحوالى 5 سم؟
الموضوع شاغلنى جدا بقاله اكثر من سنة دلوقتى وما لقيتش أجابة واضحة عليه حتى الان.
تحياتى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-22, 02:38 PM   #4
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: الاسكندريه
المشاركات: 2,659
معدل تقييم المستوى: 141
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
معالى الباشا بعد التحية.
أفهم من كلام حضرتك أن سواء كان الهدف واطى او عالى بتنصح بالضرب تحت الهدف؟
طيب لو انت ضابط بندقيتك على هدف افقى من مسافة 20 متر مثلا. والهدف الجديد عالى بزاوية 45 درجة مثلا ولكن على بعد 25 متر برضه هتضرب تحت الهدف؟ ولو الهدف على الارض على بعد 30 متر برضه هتضرب اسفل الهدف بحوالى 5 سم؟
الموضوع شاغلنى جدا بقاله اكثر من سنة دلوقتى وما لقيتش أجابة واضحة عليه حتى الان.
تحياتى.
استاذ عادل خبيرنا الكبيييييييييييييير اوى اوى
بالنسبه للسؤال الاول الخاص بالضرب الارضى
تمام يا افندم الضرب لأسفل بيكون تحت الهدف بــ5 سنتى لو بتضررب على مسافة 15 او 20 متر وممكن 25 متر
اما بقى لو الهدف على مسافة 30 الى 40 متر يبقى تنشن فى اسفل منتصف الهدف مباشرة
وبالنسبه للضرب الرأسى بتضرب فى التلت السفلى من الهدف نفسه
يعنى بتقسم الهدف على تلات اجزاء وتضرب على اخر جزء من تحت
والكلام ده على مسافة من 8 الى 20 متر

بالنسبه للسؤال التانى الخاص بزاوية 45
فى الحاله دى حضرتك هاتضرب فى اخر جزء من الهدف من فوق او فوق الهدف بــ1 سنتى مثلا
ملحوظه
كلللللللللللل الكلام اللى انا قلته ده والتحاليل دى مبنيه على بندقيتى انا
يعنى اكيد الارقام اللى انا كاتبها دى هاتفرق من بندقيه لبندقيه تانيه على حسب سرعتها
بمعنى اصح ان فى بندقيتى بانزل تحت الهدف الارضى 5 سنتى
وفى بندقيه تانيه ممكن تكون 3 سنتى
فالموضوع كله لازم يكون مبنى على تدريب بالبندقيه الخاصه بيك عشان تقدر تحدد منحنى الرمايه عندك عامل ازاى فى سلاحك وهايكون 5 سنتى ولا اقل ولا اكتر
لكن فى النهايه القاعده كلها واحده
وهى انك فى الهدف الارضى هاتضرب تحت الهدف
وفى الهدف الرأسى هاتضرب برده تحت لكن
فى اخر جزء سفلى من الهدف
__________________
*لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-22, 03:01 PM   #5
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
استاذ عادل خبيرنا الكبيييييييييييييير اوى اوى
بالنسبه للسؤال الاول الخاص بالضرب الارضى
تمام يا افندم الضرب لأسفل بيكون تحت الهدف بــ5 سنتى لو بتضررب على مسافة 15 او 20 متر وممكن 25 متر
اما بقى لو الهدف على مسافة 30 الى 40 متر يبقى تنشن فى اسفل منتصف الهدف مباشرة
وبالنسبه للضرب الرأسى بتضرب فى التلت السفلى من الهدف نفسه
يعنى بتقسم الهدف على تلات اجزاء وتضرب على اخر جزء من تحت
والكلام ده على مسافة من 8 الى 20 متر

بالنسبه للسؤال التانى الخاص بزاوية 45
فى الحاله دى حضرتك هاتضرب فى اخر جزء من الهدف من فوق او فوق الهدف بــ1 سنتى مثلا
ملحوظه
كلللللللللللل الكلام اللى انا قلته ده والتحاليل دى مبنيه على بندقيتى انا
يعنى اكيد الارقام اللى انا كاتبها دى هاتفرق من بندقيه لبندقيه تانيه على حسب سرعتها
بمعنى اصح ان فى بندقيتى بانزل تحت الهدف الارضى 5 سنتى
وفى بندقيه تانيه ممكن تكون 3 سنتى
فالموضوع كله لازم يكون مبنى على تدريب بالبندقيه الخاصه بيك عشان تقدر تحدد منحنى الرمايه عندك عامل ازاى فى سلاحك وهايكون 5 سنتى ولا اقل ولا اكتر
لكن فى النهايه القاعده كلها واحده
وهى انك فى الهدف الارضى هاتضرب تحت الهدف
وفى الهدف الرأسى هاتضرب برده تحت لكن
فى اخر جزء سفلى من الهدف
أخى العزيز الغالى شكرا لرد حضرتك المحترم.
أكيد طبعا مسافة ال5 سنتى ديه هتختلف من بندقية لبندقية لأختلاف السرعات ووزن الرش المستعمل...الخ زى حضرتك ماقلت بالضبط.
لكن أنا كنت عايز أعرف من خلال خبرة حضرتك مع بندقيتك (القاعدة الثابتة) لو الضرب فى العالى مثلا هل زاوية البندقية من المستوى الافقى لو أختلفت بتختلف معاها مكان الضرب على الهدف. وكذلك لو الضرب لأسفل؟ لأنى انا أتلغبط ما بين رد حضرتك على مثل ال45 درجة انى اضرب فوق الهدف وفى نهاية رد حضرتك بتقلى أضرب فى الجزء الاخير اسفل الهدف.
أنا ان حضرتك خبير فى موضوع الصور والرسومات ياريت تعمل موضوع عن العملية دى بالصور وأختلاف الزاوية من أعلى ومن اسفل واختلاف المسافات طبعا الخاص ببندقية حضرتك لكن أكيد القاعدة للتنشين حتكون ثابتة.
الموضوع ده فى غاية الاهمية وزى ماقلت لحضرتك انا بقالى تقريبا سنة بأبحث عن الموضوع ده فى منتديات مصرية واوروبية بدون وجود قاعدة ثابتة حتى الان.
خالص تحياتى لمعاليك
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-22, 03:12 PM   #6
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: الاسكندريه
المشاركات: 2,659
معدل تقييم المستوى: 141
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

مشكور جدا استاذىالفاضل المحترم استاذ عادل
لكن حضرتك ماخدتش بالك من كلامى كويس
انا قصدت فى كلامى اللى فوق انى لو هاضرب على هدف بزاوية 45 وعلى مسافة 25يبقى هاضرب فوق الهدف بــ 1 سنتى او فى التلت الاعلى من الهدف
لكن اخر سطر فى كلامى فى الكومنت اللى فات كان خاص بالضرب الرأسى
وفيه فرق كبير اوى فى منحنى الرمايه بين الضرب الرأسى وبين الضرب الافقى بزاوية 45
ارجو انى اكون قدرت اوضح وجهة نظرى
ولو فيه حاجه تانى حضرتك عاوزنى اوضحها اكتر اتفضل انا موجود اهو وتحت امرك
وان شاء الله حاضر هاحاول عن قريب اعمل شرح كامل عن الموضوع
__________________
*لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-22, 10:51 PM   #7
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
مشكور جدا استاذىالفاضل المحترم استاذ عادل
لكن حضرتك ماخدتش بالك من كلامى كويس
انا قصدت فى كلامى اللى فوق انى لو هاضرب على هدف بزاوية 45 وعلى مسافة 25يبقى هاضرب فوق الهدف بــ 1 سنتى او فى التلت الاعلى من الهدف
لكن اخر سطر فى كلامى فى الكومنت اللى فات كان خاص بالضرب الرأسى
وفيه فرق كبير اوى فى منحنى الرمايه بين الضرب الرأسى وبين الضرب الافقى بزاوية 45
ارجو انى اكون قدرت اوضح وجهة نظرى
ولو فيه حاجه تانى حضرتك عاوزنى اوضحها اكتر اتفضل انا موجود اهو وتحت امرك
وان شاء الله حاضر هاحاول عن قريب اعمل شرح كامل عن الموضوع
شكرا جزيلا على رد حضرتك المحترم. وانا أسف انى بأتعب حضرتك معايا لكن ده من عشمى. وأنا متأكد ان الموضوع ده هيستفاد منه الكثير من الاخوة الاعضاء.
خالص تحياتى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-22, 11:56 PM   #8
محمود كمال
صياد جديد
 
تاريخ التسجيل: Dec 2012
المدينه: كفر الدوار
المشاركات: 45
معدل تقييم المستوى: 5
محمود كمال مستواه غير معروف
افتراضي رد: ظبط النشان

و الله أنا سعيد جدا إني سؤالي المتواضع ده كان محل نقاش بين خبيرين من خبراء المنتدي القبطان و الأستاذ عادل
و أتمني من الله أن أستفيد من كلام سيادة القبطان
__________________
محمود كمال
المحامي
محمود كمال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-23, 03:03 AM   #9
ahmed yasser
ادمن صفحة المنتدى
 
الصورة الرمزية ahmed yasser
 
تاريخ التسجيل: Nov 2011
المدينه: الزقازيق
المشاركات: 1,422
معدل تقييم المستوى: 30
ahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmed yasser
افتراضي رد: ظبط النشان

انا سعيد انك سألت السؤال دا بص يامعلم النشان مشكلته انك لازم تظبطه قبل ماتضرب يعنى لو سن نملة الدبانة فوق مللى العملية كلها هتبوظ فانتا لما تيجى تظبط النشان لازم تحفظ سن نملة الدبانة مكانو بيبقى فين بالظبط من النيشان (فوق او تحت) عشان تيجى معاك فى الهدف بالظبط
ahmed yasser غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-23, 08:11 AM   #10
محمود كمال
صياد جديد
 
تاريخ التسجيل: Dec 2012
المدينه: كفر الدوار
المشاركات: 45
معدل تقييم المستوى: 5
محمود كمال مستواه غير معروف
افتراضي رد: ظبط النشان

يا أستاذ أحمد أنا معايا سكوب و مش عارف أظبطه خالص و أبعد مسافة أقدر أظبطه عليها 7 متر
__________________
محمود كمال
المحامي
محمود كمال غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-23, 11:14 AM   #11
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: الاسكندريه
المشاركات: 2,659
معدل تقييم المستوى: 141
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
شكرا جزيلا على رد حضرتك المحترم. وانا أسف انى بأتعب حضرتك معايا لكن ده من عشمى. وأنا متأكد ان الموضوع ده هيستفاد منه الكثير من الاخوة الاعضاء.
خالص تحياتى.
يا عادل باشا والله انت تأمرنى ده انت استاذى الكبير
وتم عمل موضوع كامل يافندم بالتفصيل الحمد لله
__________________
*لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-23, 11:16 AM   #12
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: الاسكندريه
المشاركات: 2,659
معدل تقييم المستوى: 141
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود كمال مشاهدة المشاركة
و الله أنا سعيد جدا إني سؤالي المتواضع ده كان محل نقاش بين خبيرين من خبراء المنتدي القبطان و الأستاذ عادل
و أتمني من الله أن أستفيد من كلام سيادة القبطان
انا اعترض على الكلام ده يا استاذ محمود
الاستاذ عادل قامه كبيره فى عالم الصيد والرمايه والصيانه
ومايصحش ابدا تقارنى بيه
انا مازلت مبتدئ وباتعمل منه كل يوم حاجه جديده
وهو كان من ضمن الاسباب الاساسيه فى شرائى للكرال فى البدايه بسبب شرحاته الجميله
__________________
*لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-23, 11:17 AM   #13
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Feb 2012
المدينه: الاسكندريه
المشاركات: 2,659
معدل تقييم المستوى: 141
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

تم عمل موضوع ياجماعه به كل شىء بالتفصيل
وكل ما ارجوه منكم هو الدعاء
ده رابط الموضوع
http://www.egyhunt.net/showthread.ph...732#post463732
__________________
*لـيس كـل مـن حــمـل السلاح كـان صيـادا*
*ولكن كل من كان صياداً كان للأخلاق عنوانا*

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-23, 01:28 PM   #14
ahmed yasser
ادمن صفحة المنتدى
 
الصورة الرمزية ahmed yasser
 
تاريخ التسجيل: Nov 2011
المدينه: الزقازيق
المشاركات: 1,422
معدل تقييم المستوى: 30
ahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmed yasser
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود كمال مشاهدة المشاركة
يا أستاذ أحمد أنا معايا سكوب و مش عارف أظبطه خالص و أبعد مسافة أقدر أظبطه عليها 7 متر
ماهو انت لازم عالاقل تظبطو من 25 متر
ahmed yasser غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-12-23, 01:29 PM   #15
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود كمال مشاهدة المشاركة
و الله أنا سعيد جدا إني سؤالي المتواضع ده كان محل نقاش بين خبيرين من خبراء المنتدي القبطان و الأستاذ عادل
و أتمني من الله أن أستفيد من كلام سيادة القبطان
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
يا عادل باشا والله انت تأمرنى ده انت استاذى الكبير
وتم عمل موضوع كامل يافندم بالتفصيل الحمد لله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
انا اعترض على الكلام ده يا استاذ محمود
الاستاذ عادل قامه كبيره فى عالم الصيد والرمايه والصيانه
ومايصحش ابدا تقارنى بيه
انا مازلت مبتدئ وباتعمل منه كل يوم حاجه جديده
وهو كان من ضمن الاسباب الاساسيه فى شرائى للكرال فى البدايه بسبب شرحاته الجميله
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
تم عمل موضوع ياجماعه به كل شىء بالتفصيل
وكل ما ارجوه منكم هو الدعاء
ده رابط الموضوع
http://www.egyhunt.net/showthread.ph...732#post463732
والله العظيم انتم ناس كلكم غاية فى الادب والاحترام.
أخى العزيز القبطان أحنا كلنا بنتعلم من بعض وصدقونى ياجماعة أنا لغاية فترة قريبة جدا لا تتعدى 3 سنوات ما كانش عندى أى فكرة عن الفرق بين الرمسيس والديانا. لكن بفضل الله سبحانه وتعالى وأهل الخبرة المحترمين اللذين كانوا موجودين فى هذا المنتدى وبعض المجهود البسيط لتحصيل المعلومات قدرت أكون عندى فكرة بسيطة عن هذه الهواية الرائعة.
لعلم الجميع وانا ذكرت هذه المعلومة فى أكثر من مشاركة انا لست صياد ولم أقوم برحلة صيد واحدة فى حياتى ولكنى أعشق السلاح عموما ولذلك الخبرة العملية عند حضارتكم أيها الخبراء الصيادين وفعلا أنا بأتعلم كل يوم حاجة جديدة منكم.
خالص تحياتى وتقديرى واحترامى للجميع.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
السباحه و النشان BERETTA fs92 الموضوعات العامه 15 12-08-15 08:10 PM
هو ده النشان اللي علي حق magdyfer3on صور وفيديو الصيد ورحلاته 4 12-07-28 03:21 PM
مشكله فى النشان hamam الورشة 2 12-01-18 11:41 PM
برنس فى النشان hogan ادوات الصيد الثقيله 5 11-07-10 02:41 PM
ظبط النشان باليزر 123mmn بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها 0 11-05-24 02:17 PM


الساعة الآن 05:57 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir