![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التسليح المصرى و العالمى معلومات عن وسائل التسليح المختلفة |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
#1 |
|
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
الوجود الاسرائيلي في المقاتلات السوفيتيه
الصورة الاولي "من اليمين" لقمره الميج21 ...الصورة الثانيه لقمره الميج21 مطورة . تطوير الميج21 للصورة التانيه كان تحت مسمي Mig-21 2000 وهو عباره عن تطوير القمره "زي ما واضح في الصورة" دمج شاشات MFD ملونه وشاشه HUD اماميه و دمج خوذة تهديف "DASH" وبروسيسور عالي الاداء ونظم ملاحه GPS ورادار بسمح راداري pulse Doppler بمدي 150 كلم وفيه تقنيه مسح ميداني SAR لرسم خريطه ارضيه كامله ....وطبعا التطوير شمل منظومه التسليح واصبحت قادره علي اطلاق صواريخ متوسط المدي جو-جو وصواريخ Python 4 الحراريه ونظم تسليح اخري . برنامج تطوير الميج21 2000 كان منسنه 1995 تقريبا ودخل الخدمه في 5 دول منهم اوغندا و زامبيا ...برنامج التطوير كان لشركه IAI الاسرائيليه . وبرنامج تطوير اخري تحت مسمي Mig-21 Lancer ...ومن ضمن مستخدمين ال Lancer هيا رومانيا و اثيوبيا...وبرنامج التطوير مشابه لبرنامج Mig-21 2000 ...بجانب قدره الميج21 لانسر ...حمل بودات تشويش واعاقه وبود تهديف Litening الاسرائيلي وامكانيه حموله قنابل توجيه ليزري "اوزان خفيفه" ...مع تسليح اسرائيلي كصواريخ Python...والبرنامج كان من نصيب شركه ELBIT الاسرائيليه ... ومن غير فزلكه الموضوع منقول والي عنده العكس ينشره ونناقش
|
|
|
|
|
|