![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التعليمـــات | قائمة الأعضاء | المجموعات الإجتماعية | التقويم | البحث | مشاركات اليوم | اجعل كافة الأقسام مقروءة |
| ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
#1 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: May 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 708
معدل تقييم المستوى: 10 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
كنت لاحظت فى الفترة الاخيرة ان ناس كتير بتتهم الجيش المصرى بالتخلف نظرا لاعتماده بنسبة كبيرة على السلاح الروسى ak 47 و تجاهله للسلاح الامريكى m16 . ففكرت اعمل المقارنة دى.
الحقيقة ان الاتنين من اعظم البنادق الالية. و المقارنة بينهم صعبة اوى. لكن من وجهة نظرى الاتنين مختلفين جدا فى الاستخدام. هنبدا بالكلام عن ال ak 47. اقل بكتير فى الدقة عن ال m16 لكن لسبب. ال ak اقوى بكتير من ال m16 فينتج عن ذلك رد فعل قوى جدا بالطبع يؤثر على الدقة لكن القوة مدمرة. ال m16 افضل بكتير فى الدقة لكن اضعف بكتير فى القوة. ايضا اخف فى الوزن. ال ak سلاح الى بكل معنى الكلمة اما m16 فهى اقرب لبندقية. باختصار اذا كنت تريد القوة ak 47 هو الاختيار اما اذا كنت تريد الدقة يبقى ال m16 . |
|
|
|
| أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| مقارنة بين البام 21 ومسدس صيد 8مم | mero1x | الصيد العام | 11 | 11-06-02 03:40 PM |
| رأيكم فى مقارنة ما بين روم 96 وبرونى بى 4 ؟؟ | egydrop | ادوات الصيد الثقيله | 2 | 11-02-27 10:19 PM |
| رأيكم فى مقارنة ما بين روم 96 وبرونى بى 4 ؟؟ | egydrop | الصيد العام | 0 | 11-02-27 05:38 PM |
| العملاقان m16 & ak47 | abosamer | ادوات الصيد الثقيله | 9 | 10-07-15 11:02 PM |
| مقارنة بين عملاقين | BooGY | البنادق الهوائيه | 18 | 10-04-06 10:55 AM |