الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > التسليح المصرى و العالمى

التسليح المصرى و العالمى معلومات عن وسائل التسليح المختلفة

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-08-10, 03:09 PM   #1
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي
 
الصورة الرمزية dr_mohasan
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 2,940
معدل تقييم المستوى: 289
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

موضوع الغارة الاسرائيلية ده يعتبر كارثة بكل المقاييس سواء تم بعلم الجيش المصرى أو بدون علمه , الموضوع ده مش بالبساطة اللى تخليه مجال للآراء و الاجتهادات الشخصية من غير المتخصصين
كلنا يتابع الموضوع من الأمس بقلق بالغ , و نعلم كل تفاصيله من وسائل الاعلام العربية و الأجنبية و الإسرائيلية نفسها
هذا الموضوع خطير جدا ولا يحتمل أن يكون مجال للتبرير أو التماس الأعذار لأى شخص أو أى جهة مهما كانت
لا يجب أن نتناول هذا الموضوع بأى شكل من أشكال حسن النية تجاه عدونا التاريخى , هل يعقل أن تجد غريباً تجرأ على دخول ساحة بيتك ثم تلتمس له الأعذار !!!
__________________

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
--------------------------------------------
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-08-10, 03:14 PM   #2
avokato
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي

اوسمتي

 
الصورة الرمزية avokato
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276
avokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
موضوع الغارة الاسرائيلية ده يعتبر كارثة بكل المقاييس سواء تم بعلم الجيش المصرى أو بدون علمه , الموضوع ده مش بالبساطة اللى تخليه مجال للآراء و الاجتهادات الشخصية من غير المتخصصين
كلنا يتابع الموضوع من الأمس بقلق بالغ , و نعلم كل تفاصيله من وسائل الاعلام العربية و الأجنبية و الإسرائيلية نفسها
هذا الموضوع خطير جدا ولا يحتمل أن يكون مجال للتبرير أو التماس الأعذار لأى شخص أو أى جهة مهما كانت
لا يجب أن نتناول هذا الموضوع بأى شكل من أشكال حسن النية تجاه عدونا التاريخى , هل يعقل أن تجد غريباً تجرأ على دخول ساحة بيتك ثم تلتمس له الأعذار !!!
الطيران الاسرائيلي ميقدرش يدخل مجالك الجوي الا باذن او خطا ويتنبه عليه يرجع زي حادثه رفح كان منطاد تجسس في مجالهم بيراقب النقطه الي حصلت فيها الحادثه الفظيعه بس ميقدروش يدخلوا لحد ميبقي الموضوع في مجالهم ومفيش حاجه اسمها دخلت ومشفنهاش عدد الرادرات العامله وقدرتها من متوسط المدي لعبد لقريب لسام لامون لباترويت للفرنسيه للروسيه اقولك مفيش نسر يعدي من غير ميبقي ليه بصمه راداريه ومصنف اعقد شبكه دفاع جوي والموضوع دا لو حصل فعلا الطياره الاسرائيليه هتنضرب او هتتسرق منهم حرب الكترونيه وتشويش زي محلص ووقع لهم 3 طيارات بدون طيار علي الحدود من 30\6 لحد دلوقتي وهتحرج نفسها قدام الدنيا كلها وهيبقي عليها واحد واحنا لازم نرده العلاقات مش زي منت متخيل
__________________
يا أيــهُا الرآجونْ مِنْهُ شَفاعَة , صَلوا عَليه وسَلموا تسَليمْـــــــا

avokato غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-08-10, 03:20 PM   #3
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي
 
الصورة الرمزية dr_mohasan
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 2,940
معدل تقييم المستوى: 289
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avokato مشاهدة المشاركة
الطيران الاسرائيلي ميقدرش يدخل مجالك الجوي الا باذن او خطا ويتنبه عليه يرجع زي حادثه رفح كان منطاد تجسس في مجالهم بيراقب النقطه الي حصلت فيها الحادثه الفظيعه بس ميقدروش يدخلوا لحد ميبقي الموضوع في مجالهم ومفيش حاجه اسمها دخلت ومشفنهاش عدد الرادرات العامله وقدرتها من متوسط المدي لعبد لقريب لسام لامون لباترويت للفرنسيه للروسيه اقولك مفيش نسر يعدي من غير ميبقي ليه بصمه راداريه ومصنف اعقد شبكه دفاع جوي والموضوع دا لو حصل فعلا الطياره الاسرائيليه هتنضرب او هتتسرق منهم حرب الكترونيه وتشويش زي محلص ووقع لهم 3 طيارات بدون طيار علي الحدود من 30\6 لحد دلوقتي وهتحرج نفسها قدام الدنيا كلها وهيبقي عليها واحد واحنا لازم نرده العلاقات مش زي منت متخيل
الكلام ده هو وجهة نظر حضرتك فقط , و الحقيقة واضحة و موجودة فى كل وسائل الاعلام العالمية منذ الأمس , و الأمر أصبح واقعا بأن هناك غارة اسرائيلية داخل حدودنا , و احنا لغاية دلوقتى بنناقش نظريات !!!

و بعدين مين قال ان احنا وقعنالهم 3 طيارات من 30-6 , فين المؤتمر الصحفى اللى الجيش عمله لتوضيح الموضوع ده ؟ طيب فين صور حطام الطيارات دى ؟ طيب ايه الإجرائات اللى اتعملت علشان الاختراقات دى متحصلش تانى ؟
مش دى برضه الحاجات اللى بتتعمل فى مثل هذه المواقف زى ما بنشوفها فى كل دول العالم ؟
__________________

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
--------------------------------------------
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-08-10, 04:01 PM   #4
ĴΘĶЄЯ
صياد قديم

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Nov 2011
المدينه: αℓєχαη∂яια
المشاركات: 3,251
معدل تقييم المستوى: 231
ĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ĴΘĶЄЯ
افتراضي رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avokato مشاهدة المشاركة
الطيران الاسرائيلي ميقدرش يدخل مجالك الجوي الا باذن او خطا ويتنبه عليه يرجع زي حادثه رفح كان منطاد تجسس في مجالهم بيراقب النقطه الي حصلت فيها الحادثه الفظيعه بس ميقدروش يدخلوا لحد ميبقي الموضوع في مجالهم ومفيش حاجه اسمها دخلت ومشفنهاش عدد الرادرات العامله وقدرتها من متوسط المدي لعبد لقريب لسام لامون لباترويت للفرنسيه للروسيه اقولك مفيش نسر يعدي من غير ميبقي ليه بصمه راداريه ومصنف اعقد شبكه دفاع جوي والموضوع دا لو حصل فعلا الطياره الاسرائيليه هتنضرب او هتتسرق منهم حرب الكترونيه وتشويش زي محلص ووقع لهم 3 طيارات بدون طيار علي الحدود من 30\6 لحد دلوقتي وهتحرج نفسها قدام الدنيا كلها وهيبقي عليها واحد واحنا لازم نرده العلاقات مش زي منت متخيل
متفق معاك في كل كلمة انت بتقولها
و اسرائيل نفسها صرحت انه تم اسقاط 3 طائرات من 30/6 علي الحدود المصرية
اما حكاية ان اسرائيل ضربت وجت تصرح وتعترف بعملتها مع ان مصر انكرت
فدي هتتحسب عليها اسااااااااااااااااااسي واي حد بيفكر مش هيعمل كدة
ده غير ان مش هتدخل تضرب وتطلع واحنا برادراتنا واسلحتنا والطيران بتاعنا
نقف نتفرج عليهم وكمان نطلع نكذب الخبر .. مش راكبة خالص

__________________

المهارة تصيب هدفاً لايمكن لأحدٍ أن يصيبه..أما العبقرية فتصيب هدفاً لايمكن لأحدٍأن يراه
ĴΘĶЄЯ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-08-10, 04:07 PM   #5
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي
 
الصورة الرمزية dr_mohasan
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 2,940
معدل تقييم المستوى: 289
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ;520742
متفق معاك في كل كلمة انت بتقولها
و اسرائيل نفسها صرحت انه تم اسقاط 3 طائرات من 30/6 علي الحدود المصرية
اما حكاية ان اسرائيل ضربت وجت تصرح وتعترف بعملتها مع ان مصر انكرت
فدي هتتحسب عليها اسااااااااااااااااااسي واي حد بيفكر مش هيعمل كدة
ده غير ان مش هتدخل تضرب وتطلع واحنا برادراتنا واسلحتنا والطيران بتاعنا
نقف نتفرج عليهم وكمان نطلع نكذب الخبر .. مش راكبة خالص

الموضوع مش سؤال عن بندقية رش أو مسدس صوت علشان نتفق أو نختلف عليه مع بعض , و كل واحد يقول رأيه الشخصى

الموضوع حقيقة واقعة منشورة فى كل الوسائل الاعلامية العالمية
علشان حضرتك تتفق , يبقى لازم رأيك يكون على اساس من الواقع , و الوحيد اللى يقدر يتفق أو يختلف هو الجيش المصرى بنفسه عن طريق مؤتمر صحفى يعلن فيه التفاصيل بدقة و بوضوح , و نفى الجيش للموضوع يستوجب ان يكون مصحوبا بتفصيل دقيق لما حدث من انفجارات و قتلى و أسبابها بمنتهى الدقة
يطلع المتحدث الرسمى للجيش ينفى ما حدث بالأدلة الدامغة و يكذب جميع وسائل الاعلام التى تحدثت فى الموضوع , و يكون لها أيضاً حق الرد عليه علشان نعرف الحقيقة

الموضوع يا سادة ليس محوراً للآراء و الاجتهادات الشخصية , احنا ناس كبار و ناضجين و يجب أن يكون تفكيرنا و ادراكنا للأمور على نفس قدر اهميتها
__________________

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
--------------------------------------------
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-08-10, 04:10 PM   #6
ĴΘĶЄЯ
صياد قديم

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Nov 2011
المدينه: αℓєχαη∂яια
المشاركات: 3,251
معدل تقييم المستوى: 231
ĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ĴΘĶЄЯ
افتراضي رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
الموضوع مش سؤال عن بندقية رش أو مسدس صوت علشان نتفق أو نختلف عليه مع بعض
الموضوع حقيقة واقعة منشورة فى كل الوسائل الاعلامية العالمية
علشان حضرتك تتفق , يبقى لازم رأيك يكون على اساس من الواقع , و الوحيد اللى يقدر يتفق أو يختلف هو الجيش المصرى بنفسه عن طريق مؤتمر صحفى يعلن فيه التفاصيل بدقة و بوضوح , و نفى الجيش للموضوع يستوجب ان يكون مصحوبا بتفصيل دقيق لما حدث من انفجارات و قتلى و أسبابها بمنتهى الدقة

الموضوع يا سادة ليس محوراً للآراء و الاجتهادات الشخصية
لا يا باشا دي وجهات نظر
وجهة نظري انا قولتها وعارف ايه الجيش وممكن يعمل ايه
الحكاية مش مجرد تخمين ..
__________________

المهارة تصيب هدفاً لايمكن لأحدٍ أن يصيبه..أما العبقرية فتصيب هدفاً لايمكن لأحدٍأن يراه
ĴΘĶЄЯ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-08-10, 04:22 PM   #7
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي
 
الصورة الرمزية dr_mohasan
 
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 2,940
معدل تقييم المستوى: 289
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
Smile رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ;520746
لا يا باشا دي وجهات نظر
وجهة نظري انا قولتها وعارف ايه الجيش وممكن يعمل ايه
الحكاية مش مجرد تخمين ..
هذا يذّكرنى بنكتة عتيقة كنّا نقولها و نحن أطفال

مرة واحد مر باتنين بيتخانقوا , واحد بيشاور لفوق و بيقول ان دى الشمس , و التانى بيقول لا دى القمر

لما قرب منهم سألوه .. يا عم دى الشمس و لا القمر

قالهم : معرفش , أصل أنا غريب مش من البلد دى
.................................................. .................................................. ..

كل عام و انت بخير و عيد سعيد ان شاء الله
سوف أقوم لأصلى العصر
__________________

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
--------------------------------------------
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-08-10, 04:36 PM   #8
ĴΘĶЄЯ
صياد قديم

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Nov 2011
المدينه: αℓєχαη∂яια
المشاركات: 3,251
معدل تقييم المستوى: 231
ĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ĴΘĶЄЯ
افتراضي رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة
هذا الرد يذكرنى بنكتة عتيقة كنّا نقولها و نحن أطفال

مرة واحد مر باتنين بيتخانقوا , واحد بيشاور لفوق و بيقول ان دى الشمس , و التانى بيقول لا دى القمر

لما قرب منهم سألوه .. يا عم دى الشمس و لا القمر

قالهم : معرفش , أصل أنا غريب مش من البلد دى
.................................................. .................................................. ..

كل عام و انت بخير و عيد سعيد ان شاء الله
سوف أقوم لأصلى العصر
!!!!!!!!
وانت طيب
__________________

المهارة تصيب هدفاً لايمكن لأحدٍ أن يصيبه..أما العبقرية فتصيب هدفاً لايمكن لأحدٍأن يراه
ĴΘĶЄЯ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-08-10, 09:01 PM   #9
وليد سالم
المشرف العام

اوسمتي

 
الصورة الرمزية وليد سالم
 
تاريخ التسجيل: May 2013
المدينه: القاهره
المشاركات: 2,689
معدل تقييم المستوى: 353
وليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ملخص حدوته طياره بدون طيار تضرب هدف في عمق سيناء

ولكن كيف يكون هناك (( مصدر امني )) يؤكد انه لا يوجد اختراق للاجواء المصرية وان العملية تمت بطائرات الجيش المصري !!!

وفي نفس الوقت يقول المتحدث العسكري (( احمد علي )) انهم بصدد الوقوف علي اسباب سمع دوي الانفجارين الذين حدثا في سيناء وقتل بسببة بعض الجهاديين هناك !!!!

هل تحركت الاباتشي والجازيل بدون تعليمات من قادة الجيش وبدون معرفة المتحدث العسكري باسم وزارة الدفاع المصرية ????????

يتردد الان في زهني سؤال لطالما ارق كل المصريين كثيرا منذ رمضان 2012 من قتل جنودنا في رفح ....؟؟؟؟
__________________
حين سكت اهل الحق عن الباطل
توهم اهل الباطل انهم علي حق
""""
علي ابن ابي طالب


وليد سالم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة



الساعة الآن 03:30 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir