![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التعليمـــات | قائمة الأعضاء | المجموعات الإجتماعية | التقويم | البحث | مشاركات اليوم | اجعل كافة الأقسام مقروءة |
| التسليح المصرى و العالمى معلومات عن وسائل التسليح المختلفة |
![]() |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
|
|
#1 | |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المشاركات: 296
معدل تقييم المستوى: 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
لكن صواريخ سكود بي إللي كانت موجودة في مصر وقت حرب أكتوبر مداها 220 كلم فقط مدي كلي قياسي للصاروخ ما يعرف بطول الرحلة يحذف منها زمن المناورة و زمن التسلق و الهبوط نحصل علي مدي فعلي للسكود بي 198 كلم أخر مكان قدرنا نوصله في سيناء أثناء حرب أكتوبر يبعد عن تل أبيب 488 كلم و لو فرضنا موضوع إنها تنطلق من بورسعيد هنلاقي المسافة 589 كلم يعني في كل الأحوال مفيش حاجة هتوصل تل أبيب يبقي البديل ضرب مستوطنات في المنطقة ما قبل الجليل و دقة توجيه السكود بي في الوقت ده كانت بمعامل خطأ 28 متر لكل 20 كلم معامل خطأ كلي في أقصي فرضية يعني لو تم إستهداف مستوطنة تبلغ مساحتها 3 كلم مربع الصاروخ هيقع بعيد عنها بـ 324 متر الحقيقة الواضحة إن صواريخ سكود بي هي صواريخ للضرب المساحي و ليست صواريخ موجهه و رأيي الشخصي بناء علي خلفية في التاريخ العسكري و قراءه جيده في العلوم العسكرية و حسابات المنطق و العقل المذكوره في ردي هنا كلام الرئيس الراحل السادات كان مجرد تهويش يا صاب يا خاب و أخيرا لتوضيح وجهة نظري كاملة مفيش حاجة أصلا إسمها الصاروخ ظافر ![]() ده كان مشروع أيام عبد الناصر و إتوقف لنقص التمويل و حتي لو مكنش إتوقف فهو مبني علي نسخة طبق الأصل من سكود بي يعني ينطبق عليه نفس الحسابات الموضحة عاليه كما إن تخزين و تشغيل الرؤوس النووية يحتاج إلي تجهيزات مكلفة للغاية و تستغرق وقت طويل جدا و تحتاج لكوادر مدربة للتعامل معها و حراستها أنا شخصيا أري أنه لحسن الحظ أنه لم يكن هناك مغامرين معاتيه في موسكو أو القاهرة لخوض تجربة إرسال رؤوس نووية لمصر وقت الحرب فالنتيجة كانت ستكون حرب عالمية ثالثة و دمار للدولة المصرية لن تقوم بعده أبدا إحنا إنتصرنا في حرب أكتوبر نصر عظيم لا ينكره إلا جاحد لكنه ليس نصر مطلق بلا رتوش تكبدنا خسائر كما كبدناهم و سقط لنا قتلي مساوين لما سقط منهم تقريبا و لكن بما كان في أيدينا فتحنا الطريق بالقوة كي نسترد ما لنا بالتفاوض و للعلم أنا أعشق تراب هذا البلد و أفخر بكوني مصري و أتفاخر بلحظات المجد في تاريخ بلدي لكن أتفاخر بما هو واقع و مؤكد فقط و الواقع يقول أن إسرائيل لو كانت قد ضربت عمق مصر في حرب 1973 لم يكن يكن لدينا أي شئ يمكننا من الرد وقتها كان دورنا فقط سيقتصر علي إمتصاص الضربات |
|
|
|
|
![]() |
| أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|