الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > التسليح المصرى و العالمى

التسليح المصرى و العالمى معلومات عن وسائل التسليح المختلفة

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 14-07-21, 04:09 AM   #1
LEGION
صياد نشيط
 
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المشاركات: 296
معدل تقييم المستوى: 11
LEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريق
افتراضي رد: منظومة القبه الحديدية. منظومة صواريخ مضادة دفاعية اسرائيلية،

لما نيجي نقيم مشروع دفاعي زي القبة الحديدية
نشوف إمكانية تصديه لصواريخ زي إسكندر الروسية أو بيماريفا الإيطالية
مش المواسير المصدية إللي بتضربها حماس

اليهود هم سادة صناعة الوهم في العالم
LEGION غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-21, 05:04 PM   #2
avokato
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي

اوسمتي

 
الصورة الرمزية avokato
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276
avokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدى
افتراضي رد: منظومة القبه الحديدية. منظومة صواريخ مضادة دفاعية اسرائيلية،

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة legion مشاهدة المشاركة
لما نيجي نقيم مشروع دفاعي زي القبة الحديدية
نشوف إمكانية تصديه لصواريخ زي إسكندر الروسية أو بيماريفا الإيطالية
مش المواسير المصدية إللي بتضربها حماس

اليهود هم سادة صناعة الوهم في العالم
اسكندر وتوبلليوف وسكود وغيرهم لا تقارن بحماس طبعا
والقبه الحديديه لا تقارن باس 400 الروسيه
__________________
يا أيــهُا الرآجونْ مِنْهُ شَفاعَة , صَلوا عَليه وسَلموا تسَليمْـــــــا

avokato غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-21, 09:20 PM   #3
LEGION
صياد نشيط
 
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المشاركات: 296
معدل تقييم المستوى: 11
LEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريق
افتراضي رد: منظومة القبه الحديدية. منظومة صواريخ مضادة دفاعية اسرائيلية،

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avokato مشاهدة المشاركة
اسكندر وتوبلليوف وسكود وغيرهم لا تقارن بحماس طبعا
والقبه الحديديه لا تقارن باس 400 الروسيه
القبة الحديدية تختلف عن اس 400 في حاجات كتير
القبة الحديدية تعتبر منظومة رادارية مدعمة ببطاريات صواريخ قصيرة و متوسطة المدي
حاجة كده قريبة شوية من الدرع الصاروخي الأمريكي سيربيروس
لكن المشكلة الحقيقية في القبة الحديدية إن كل تجاربها كانت علي مواسير مجاري
صواريخ قسام و ياسين و في أفضل الأحوال صواريخ جراد روسية من أيام الإتحاد السوفيتي
يعني كلها صواريخ وقود جاف حالتها بالبلا الأزرق
و من غير معدات توجيه بمعني إنها كلها ضواريخ ضرب مساحي
و بقية التجارب كلها كانت تجارب نظرية علي محاكيات مش تجارب عملية
لو إفترضنا مثلا إن القبة الحديدية هتحاول تصد صاروخ روسي من طراز إسكندر
قدرته علي المناورة تقريبا قريبة من قدرة مقاتلة من الجيل الخامس
هنلاقي إن النتيجة الحتمية إن القبة الحديدية لا تصلح إلا لصيد العصافير
LEGION غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة



الساعة الآن 02:12 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir