![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التعليمـــات | قائمة الأعضاء | المجموعات الإجتماعية | التقويم | البحث | مشاركات اليوم | اجعل كافة الأقسام مقروءة |
| التسليح المصرى و العالمى معلومات عن وسائل التسليح المختلفة |
![]() |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
|
|
#1 | |
|
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
والقبه الحديديه لا تقارن باس 400 الروسيه |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المشاركات: 296
معدل تقييم المستوى: 11 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
القبة الحديدية تعتبر منظومة رادارية مدعمة ببطاريات صواريخ قصيرة و متوسطة المدي حاجة كده قريبة شوية من الدرع الصاروخي الأمريكي سيربيروس لكن المشكلة الحقيقية في القبة الحديدية إن كل تجاربها كانت علي مواسير مجاري صواريخ قسام و ياسين و في أفضل الأحوال صواريخ جراد روسية من أيام الإتحاد السوفيتي يعني كلها صواريخ وقود جاف حالتها بالبلا الأزرق و من غير معدات توجيه بمعني إنها كلها ضواريخ ضرب مساحي و بقية التجارب كلها كانت تجارب نظرية علي محاكيات مش تجارب عملية لو إفترضنا مثلا إن القبة الحديدية هتحاول تصد صاروخ روسي من طراز إسكندر قدرته علي المناورة تقريبا قريبة من قدرة مقاتلة من الجيل الخامس هنلاقي إن النتيجة الحتمية إن القبة الحديدية لا تصلح إلا لصيد العصافير |
|
|
|
|
![]() |
| أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|