الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-04-18, 02:27 PM   #1
Baso
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Baso

المدينه: Sadat City
Baso مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Baso
افتراضي مأساة مع اليمام

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة أنا أشتريت بندقية كرال تركي 5.5 دبشك فيبر ، علشان الناس اللي علي المنتدي بتشكر فيها جداً
المهم خرجت رحلة صيد مع نفسي كده وقلت أجرب البندقية
وذهلت صراحة بما رأيت
أولاً اليمامة بتاخد الرشة وتطيييييييييير ، وكذلك الحمام طبعاً
صدقوني والله أنا جربتها كذا مرة وللأسف الموضوع ده متكرر معايا تاخد الرشة وتنزل ريش وتطير
ثانياً أنا ضربت غراب علي بعد 10 أمتار والله انا شوفت الرشة وهي بتخترق جسمة ومع ذلك أخدها وطار ، أنا كنت هصوت صراحة ، مع العلم إن المدي الفعال للبندقية علي حسب ما قريت في المنتدي بيكون من 50:60 متر .
أنا جربتها علي خشب زان من حوالي 6 امتار كانت بتدخل في الخشبة وتستقر علي مسافة رشتين يعني لو شلت الرشة كانت بتعمل ثقب عمقة حوال 1.5 سنتيميتر ،
أرجوا الأفادة بخصوص الموضوع ده علشان أنا خلاص هولع في نفسي
مع العلم أن البندقية بتجيب عصافير زي الفل ، بس العصافير ممله وانا صراحة قررت أني مصطدش العصافير تاني.

النجدةةةةةةةةةة.
غير مقروء 11-04-18, 02:34 PM   #2
سيدخالد
مشرف الصيد البري

الصورة الرمزية سيدخالد

المدينه: الهرم_جيزة
سيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى سيدخالد
افتراضي رد: مأساة مع اليمام

اخى الكريم الكرال بندقية مش بطاله دى سرعتها 260/ث يعنى هاى باور وانا بصطاد بيها وزى الفل ولكن انت لازم تصوب صح يعنى فى مقتل فى الصدر مثلا او فى نهاية الجناح وبالشكل ده هتقع على طول انما هى بتاخد الرشه وتطير دى تسمى بتتسرق يعنى ممكن انت صوبت صح وهى طارت وهتقع بعيد وممكن كمان انت صوبت على نهايه اليمامة الديل يعنى وبكدة انت وقعت شوية ريش فقط المهم لاتقلق وحاول مرة اخرى
سيدخالد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 02:40 PM   #3
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

المدينه: مصر المحروسة
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى

استاز سيد خالد_واللة انا محتار جدا جدا بقالى كذا شهر مع الكرال ناس رافعاها السما وناس مبوظاها خالص وموش عاف اجيبها والا لا وانتة عارف الظروف المالية دلوقتى خايف اجيبها واندم هى مع حضرتك بقالها قد اية وهل ممكن تضرب بيها حاجات اكبر من اليمام زى فراخ الغيط والبط؟ ارجوك رسينى على بر والف شكر
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 02:45 PM   #4
سيدخالد
مشرف الصيد البري

الصورة الرمزية سيدخالد

المدينه: الهرم_جيزة
سيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريقسيدخالد في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى سيدخالد

الكرال مش وحشه هى هاى باور بس فيها مشكله صغيرة بس انى مساميرها بتفك لازم تربطها باستمراروهى معايا من 4 اشهر وممكن تصطاد بيها اى حاجة يا جماعه والله العبرةمش فى البندقية العبرة فى الممارسه والدقة فى النشان يعنى الرمسيس اقل البنادق فى ناس بتصطاد بيها احسن من الديانا اهم حاجه تتعود وتتدرب على البندقية بعد كده هتكون مدفع معاك
سيدخالد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 02:52 PM   #5
احمد فتحي
صياد متقدم

المدينه: الاسكندريه
احمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدىاحمد فتحي حائز على اهتمام المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى احمد فتحي

بجد البندقيه قويه جدآ بس العيب النشكان بتعها بس احسن حاجه ركب عليها سكوب وهتبقي جامده
احمد فتحي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 03:04 PM   #6
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة baso مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة أنا أشتريت بندقية كرال تركي 5.5 دبشك فيبر ، علشان الناس اللي علي المنتدي بتشكر فيها جداً
المهم خرجت رحلة صيد مع نفسي كده وقلت أجرب البندقية
وذهلت صراحة بما رأيت
أولاً اليمامة بتاخد الرشة وتطيييييييييير ، وكذلك الحمام طبعاً
صدقوني والله أنا جربتها كذا مرة وللأسف الموضوع ده متكرر معايا تاخد الرشة وتنزل ريش وتطير
ثانياً أنا ضربت غراب علي بعد 10 أمتار والله انا شوفت الرشة وهي بتخترق جسمة ومع ذلك أخدها وطار ، أنا كنت هصوت صراحة ، مع العلم إن المدي الفعال للبندقية علي حسب ما قريت في المنتدي بيكون من 50:60 متر .
أنا جربتها علي خشب زان من حوالي 6 امتار كانت بتدخل في الخشبة وتستقر علي مسافة رشتين يعني لو شلت الرشة كانت بتعمل ثقب عمقة حوال 1.5 سنتيميتر ،
أرجوا الأفادة بخصوص الموضوع ده علشان أنا خلاص هولع في نفسي
مع العلم أن البندقية بتجيب عصافير زي الفل ، بس العصافير ممله وانا صراحة قررت أني مصطدش العصافير تاني.

النجدةةةةةةةةةة.
ألف بعد الشر عليك حبيب قلبي...غير الرش وإستعمل الجامو بروماجنوم...رش ثقيل ويجيب نتائج ممتازة مع البنادق الهاي باور...وبلاش تضرب بيها عصافير...ها تفرتكها...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-04-18, 03:14 PM   #7
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

الكرال بندقية مدفع ... و لكنها تحتاج تليسكوب لتكون أكثر دقة ... و ذلك لأن لها ردة فعل قوية نسبيا .. و يجب ضبط ناشينكانك قبل النزول للصيد .. أو تجيب تليسكوب و تريح دماغك .. و سرقة الطير أعتقد أنها بسبب قوة البندقية و كما أشار الأستاذ / سيد خالد .. أنها ممكن تقع بس علي بعد منك ( من حلاوة الروح ) لأن اليمام و الحمام أقوي من العصافير .. و أنصحك بأستخدام جامو ماتش ... فهي دقيقة جدا .. كما أنها يتقفل الطير .. لكن لو الطريدة كبيرة أو المسافة كبيرة .. أرجح لك البروماجنوم لقوة إختراقها.

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 03:27 PM   #8
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

ياجماعه المشكلة اللي بيتكلم عليها الاخ العضو صاحب الموضوع ليس لها اي علاقة بنوع البندقية بالعكس كلامه دليل علي قوة البندقية لانها ببساطه بتسرق اليمامه وتطلع م نالناحية التانيه
المشكلة يا اخي العزيز هو ببساطه مكان الاصابه يعني لو ضربت اليمامه في الصدر في منطقة الرئة والقلب او في رأسها او جناحها هاتقع مقفوله انما لو ضربتها في الجزء السفلي يعني بطنها او في الحوصلة بدون اصابة الصدر نفسه هاتاخدها وتطير مهما كانت قوة البندقية وفيه موضوع في المنتدي عن اماكن الاصابة القاتلة في الصيد وكما اشار الاستاذ جمال القنصل الرش ايضا نوعه بيفرق ولكن في النهاية الاصل في مكان الاصابة
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 03:35 PM   #9
محمود شلبي
صياد نشيط

محمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريق

الرزق الرزق الرزق لسه واكيد الخبرات الى بيوفرها عليك اعضاء المنتدى الكرام
محمود شلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 03:53 PM   #10
محمود صالح
صياد نشيط

الصورة الرمزية محمود صالح

المدينه: الجيزة - العجورة
محمود صالح في بداية الطريقمحمود صالح في بداية الطريقمحمود صالح في بداية الطريقمحمود صالح في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمود صالح

على فكرة ده حصل معاية بس افتكرة ان النشان مش مضبوط بس هجرب

حياتى كلها لله

محمود صالح
evom88@yahoo.com
e_vom88@hotmail.com
evom88@gmail.com
0103720740-0148666629-0110207451
محمود صالح غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 03:57 PM   #11
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

لازم قبل ما تبدأ تصطاد تتاكد ان النيشان مظبوط تمام بانك تجرب تنشن علي هدف ثابت ب رشتين او تلاته
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 04:32 PM   #12
Baso
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Baso

المدينه: Sadat City
Baso مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Baso

والله يا جماعة أنا بجد شاكر جداً ردودكم جميعاً
وبخصوص الرش انا بستعمل جامو بروماجنوم
ويبدوا أن الحل بالأجماع من الردود لحد دلوقتي هو ضبط مكان الضربة
وانا هحاول أني أكون أكثر دقة ، والله المستعان
غير مقروء 11-04-18, 06:32 PM   #13
dr mohamed kamal
صياد متقدم

اوسمتي

الصورة الرمزية dr mohamed kamal

المدينه: القاهرة
dr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى dr mohamed kamal إرسال رسالة عبر Yahoo إلى dr mohamed kamal إرسال رسالة عبر Skype إلى dr mohamed kamal

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيدخالد مشاهدة المشاركة
الكرال مش وحشه هى هاى باور بس فيها مشكله صغيرة بس انى مساميرها بتفك لازم تربطها باستمراروهى معايا من 4 اشهر وممكن تصطاد بيها اى حاجة يا جماعه والله العبرةمش فى البندقية العبرة فى الممارسه والدقة فى النشان يعنى الرمسيس اقل البنادق فى ناس بتصطاد بيها احسن من الديانا اهم حاجه تتعود وتتدرب على البندقية بعد كده هتكون مدفع معاك
بعد إذن الاستاذ سيد خالد/ عيوب الكرال تتلخص فى الاتى, السوستة بتنكسر وده يكاد يكون 95%من العيوب وأنا شوفتها عملى مع بندقية أ/محمود شلبى فى رحلة صيد لينا إنكسرت 3 أجزاء ,النشان بيغير وكل شوية محتاج ضبط نشان,فإعمل حسابك على سوستة أصلية شادو إسبانى تشتريها عند شرائك البندقية ,لان السوستة الشادو الاسبانى بتركب عليها ,وبكده تكون حليت 95% من عيوبها ,أما النشان فيمكن تركيب منظار ,وطبعا كل هذا بفلوس ,وربنا يوفقك إلى الصواب
وإذا كــــســت أوكــســت
وإذا أيــــنـــعـــــت نـــعـــــت
وكم من قـبـور تبنى ونحـن ما تـبـنـــا
وكم من مريـض عـدنا ونحن مـا عـدنـــا
وكـم مــن مــلـك رفعـت لـه علامات فـلـما علا ،،
مات
dr mohamed kamal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 07:18 PM   #14
tarek8003
صياد متفاعل

المدينه: القاهرة
tarek8003 مستواه غير معروف

بالنسبة لناشنكاهات الكرال يمكن تثبيتها بطريقة سهلة جداً عن طريق مسمار شيش 2 سم يتم قطع حوالى ثلثه وصنع دائرة ناقصة بالباقى وضغطها بواسطة بنسة أو كماشة أسفل المسطرة.
الصور المصغرة للصور المرفقة
اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	20110418222.jpg‏
المشاهدات:	164
الحجـــم:	235.9 كيلوبايت
الرقم:	9056   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	20110418223.jpg‏
المشاهدات:	150
الحجـــم:	241.8 كيلوبايت
الرقم:	9057   اضغط على الصورة لعرض أكبر

الاســـم:	20110418224.jpg‏
المشاهدات:	167
الحجـــم:	253.5 كيلوبايت
الرقم:	9058  
tarek8003 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-20, 09:08 PM   #15
black scorpion
صياد جديد

الصورة الرمزية black scorpion

المدينه: القاهرة_عبود
black scorpion مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى black scorpion

لا حول ولا قوة الا بالله قلبي معاك يا حبيبي ربنا معاك هههههههههههههههههههههههههههه
انت بس صفي نيتك واليمامة هتقع لوحدها ههههههههههههههههههههههههه

الكلمات الدلالية (Tags)
أختراق الرشة, مشاكل الكرال, المدي الفعال للكرال, الكرال, قوة البندقية

sponsor links