الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 09-12-21, 02:05 PM   #1
mustafa-amer
صياد نشيط

المدينه: مصر
mustafa-amer في بداية الطريقmustafa-amer في بداية الطريقmustafa-amer في بداية الطريقmustafa-amer في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر MSN إلى mustafa-amer
افتراضي يمامة انقذتني من علقة موت

الأخوة الأعضاء

حبيت اطرح فكرة و هي أن كل واحد يقول لنا قصة غريبة اثناء رحلة صيد عايزين نفتكر ايام زمان و كنا بنتصرف ازاي و اللي عنده قصة طريفة و غريبه يقول

انا عندي قصة بالعنوان اللي فوق بس مش هاقولها إلا اما اشوف مشاركات من الساده اعضاء المنتدي المحترم

مين اول واحد هايقول............. لو الموضوع مكرر قلولي على مكانه

تحياتي للجميع

مصطفى عامر
mustafa-amer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 09-12-21, 03:28 PM   #2
umarex
صياد متفاعل

umarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريق
افتراضي رد: يمامة انقذتني من علقة موت

بسم الله

انا اول واحد

مره زمان من حوالى 11 او 12 سنه كان فى قطه شكلها وحش جدا جدا وكان لما يكون معيا السلاح ادور عليها

مش موجوده خالص ولما ميكونش معيا السلاح تيجى وترخم علينا بشكلها وصوتها وكان دايما الناس تشتكى منها

وفى مره نزلت ومعيا السلاح وكان نوعه umarex عيار 22 كانت من احلى البنادق الله يرحمها بقى المهم انا شفت

القطه قولت ياالف اهلا وسهلا وجيت علشان اضرب القطه راحت ست هانم نطه من فوق الرشه والرشه صدتة فى

الارض ولبسه فى رجل وحده بنت راحت صرخه حتت صرخه اخوكم طااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااار ومش عارف مصير البنت ايه
غير مقروء 09-12-21, 03:40 PM   #3
mustafa-amer
صياد نشيط

mustafa-amer في بداية الطريقmustafa-amer في بداية الطريقmustafa-amer في بداية الطريقmustafa-amer في بداية الطريق

يا نهار أسود!!
غير مقروء 09-12-21, 04:05 PM   #4
umarex
صياد متفاعل

umarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريقumarex في بداية الطريق

اسود بسسسسسسسسسسسس
غير مقروء 09-12-21, 04:40 PM   #5
Gamo
صياد نشيط

الصورة الرمزية Gamo

Gamo مستواه غير معروف

ونهار اسود ليه بس ده كان ممكن يبقى اهم يوم فى حياتك كنت روحتلها وخدتها على الدكتور وتعرفن عليها تنشاء قصة حب بينكم تجوز وتخلفو صبيان وبنات

وينتهى الفيلم الهندى بس ممكن تقلب دراما

المره الجاية خلى بالك من القطط الحيوانية والقطط والقطط البشرية

عامل سلاحك على انه عدوك يتحين الفرصه للفتك بك فلا تعطيه الامان
Gamo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 09-12-21, 06:29 PM   #6
umarex
صياد متفاعل

الدور عليك يادرش قول بقى
غير مقروء 09-12-21, 07:51 PM   #7
Oonyx
صياد نشيط

المدينه: الاسكندرية
Oonyx مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Oonyx
Talking رد: يمامة انقذتني من علقة موت

يا نهار اسود !!
مفيش كلام بعد كده o.0
يا جماعة أنا مرة وانا عندي 9 سنين كان عندنا كلب وولف. طبعا عيال المنطقة كانوا لازم يغلسوا عليه كل يوم. فـ فمرة راننوا الجرس وطلعوا يجروا . أنا, رحت أشوف مين, وكنت لسة راجع من الصيد ومعايا رمسيس, نسيت إني أقول إن أخويا الكبير كان بيهزر معايا وقاللي اللي يرن جرس الباب افتح كرشه, أنا مكدبتش خبر ورحت قايل: اوقف ياد منك له, محدش واقف, قمت ضرب في المليان, ولجل الحظ العكر ربنا طرح البركة في الرمسيس اللي مكنتش تعرف توقع عصفورة, وخرمت إيد الولا من عند البيسبس وطلعت من النحيا التانية, الباقي متروك ليخيالكم :P
Oonyx غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 09-12-21, 08:23 PM   #8
umarex
صياد متفاعل

ولجل الحظ العكر

انت فقرى موتتتتت
الله يجازيك كل خير

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههههههههههههههههه
غير مقروء 09-12-21, 11:15 PM   #9
طلعت بخيت بسكالس
صياد متقدم

الصورة الرمزية طلعت بخيت بسكالس

المدينه: القاهرة
طلعت بخيت بسكالس مستواه غير معروف

أسمحوا لواحد عجوز يشترك معاكم في الموضوع الشيق ده وأرجوكم ألا تعتبروا أن ما أقوله بايخ أو دمه ثقيل ولكنها الحقيقة .
فا أنا عمري 46 سنة وضربت بكل أنواع الذخائر تقريبا من رش لرصاص وخرطوش بأنواعه ومقاساته ولم يحدث معي طوال عمري ولا حادث واحد فلقد تربيت وتعلمت هذه الهواية الرائعة علي يد ناس أقل مايقال عنهم أنهم عظماء ولقد غرسوا في أن الهواية دي مش لعبة وأن قواعد الأمان أهم من ممارسة الهواية .
وأنا أحاول أن أقوم بنفس الشئ مع أبنى الذى يبلغ من العمر 15 عاما وفي الصف الأول الثانوي وهو بالمناسبة صياد من العيار الثقيل .
فلقد علمته كل أصول وأحطياطات الأمان ولقد قلت له كلمة يذكرها جيدا وأذكرها حين خرج معي للصيد في أول مرة أن هذه الهواية عبارة عن 100 شئ تقول كده 99 مره أمان أمان ...................حتي رقم 99 ثم المائه هي المتعة.
أسف أن كنت قد أطلت عليكم الحديث ولكن الموضوع شدنى أقولكم ((( خلوا بالكم)))
غير مقروء 09-12-22, 01:10 AM   #10
umarex
صياد متفاعل

طلعت باشا انت فين منور وتسلم ايدك
غير مقروء 09-12-22, 07:42 AM   #11
mustafa-amer
صياد نشيط

و صلت المشاركات ل 9 و كلها حكايات شيقة مع انها حوادث

يلا نرجع لحكايتي و اليمامة التي انقذتني من علقة

كنت بصطاد باليل سنه 1986 كان عندي 14 سنه و كان معايا زميلي انا كان معايا بسكلته صيني " ماركة الحمامة" و كانت جديدة و كان صاحبي معاه بسكلته قديمة شوية المهم إنطلقنا إلى احدى القرى و ركنا البسكلتات في اول صف شجر توت و صفصاف و انا قفلت بسكلتتي بالقفل و رحنا نصطاد و نضرب اليمام اللي بايت على الشجر و إحنا راجعين كانت الكارثة مالقيتش البسكلته الصيني الجديدة؟؟ طب هاروح إزاي و هاقلهم إيه بصراحة خفت من العلقة السخنة العجله لسة جديدة و انا ضيعتها

المهم انا إتخذت قرار سريع قلت لصاحبي روح إنت و ودي اليمام البيت و بلغهم إن مصطفى هايبات عند صاحبة اللي في القرية " حيث كان ليا صاحب هناك و كنا بنصطاد على حسه في المنطقة دي هو الان في النمسا" المهم بيت عنده و حكيت لماماته الوضع و قالتلي ماتخفش هاندورلك عليها و سألنى في البيوت اللي حوالينا قالوا محدش شافها.. المهم نمت و صحيت عالأذان و مع شروق الشمس اخذت البندقية و طلعت و قلت اكيد الحرامي حس بينا امس و ممكن إنه يهرب العجلة بره البلد و ممكن اشوفه صدفة لان الشك قادنا إن الحرامي من جيران صاحبي

المهم ضربتلي كام يمامة و منهم اليامة إم وش الخير ضربتها من على صور دور تاني و إنقلبت لجوه و انا صممت اجيبها خبط عالناس ماحدش فتح " حيث لهم بيت مجاور قديم" المهم واحد قالي إطلع على الشجرة دي لغاية البلكونة و نط هات اليمامة؟ و فعلا تسلقت و مشيت عالفرع الطخين" حيث كان معروف ان الأطفال يتزحلقون عليه يوميا" المهم نطيت في البلكونة" بيت تحت الإنشاء" و ابص عالارض لقيت اليمامة غارقة في دمها إنحنيت اجيبها و انا قايم المح إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ألمح كاوتش بسكلته متغطية ببطانية و راكنه عالحيط اشيل البطانية لقيت العجلة الصيني الزيتي ماركة الحمامة اللي عالزيرو... فرحت جدا طب هاخدها إزاي و كان عليها قفل تاني من الحرامي و كان صعب انزلها من على الشجرة المهم زي ما طلعت زي مانزلت و معايا يمامة حلوه و حكيت لمامة صاحبي و راحت زعقت لهم و جبنا العجلة الظهر و اخذتها و يافاكيك و من يومها و انا تعلمت التصميم و الصبر و التفكير الجيد و لولا ربنا و تفكيري لما توصلت لمكان البسكلته الصيني الزيتي ماركة إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بس خلاص أيه رأيكم بقى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غير مقروء 09-12-22, 12:45 PM   #12
umarex
صياد متفاعل

الف مبورك على اليمام والبسكلته
غير مقروء 09-12-22, 01:20 PM   #13
mustafa-amer
صياد نشيط

قصدق نفدت من العلقة السخنه

لولا اليمامة ماكنتش شوفت البسكلته... مال حلال

مين هايقول قصة غريبة و الله انا عندي كتير

مرة تفاجأت بكلب شرس بيهبهب و جاي يجري عليا و شكله عاضني عاضني و كنت انا و نفس زميلي هو جرى و انا إتسمرت مكاني و لقيت وضعي محرج و لازم اخد اكشن فكرت اقابله بدبشك البندقية في دماغة و تراجعت لكونه هايكون قريب مني فلو الضربة هايفت اكيد هايعضني فقررت اضربة بطلقة رش بالدماغ و لو قرب اكثر هاضربة بالدبشك المهم و هو جاي فضلت اقول أمشي و هو يقرب امشي و هو يقرب ومافيش فايده جاي بقوه الصاروخ الى ان اصبح بيني و بينه 3 متر " هو كان جاي من بعيد نوعا ما" رفعت البندقية و ضربته في الدماغ و بعد الضربة اصبح على مسافة متر و راح مضير نفسه و راجع بنفس السرعه و عرفت فيما بعد إن سبب رجوعه ان اسنانة اتكسرت و حمدت الله انه لم يعضني و صراحة ان كنت هاموت من الخوف و كنا باليل..... على فكرة كل مغامراتي كانت ما بين سنه 1984 لغاية 1992 و بعدين توقفت جزئيا لليوم و يوم جيت ارجع الذكريات خفت اصطاد بسبب انفلونزا الطيور لانها توطنت حولينا و انا عندي اسرة و اولاد و خفت عليهم

معلش اطلت الحديث عليكم
غير مقروء 09-12-22, 06:29 PM   #14
Oonyx
صياد نشيط

Oonyx مستواه غير معروف

umarex شوفت النحس!!
واللهِ ياأستاذ مصطفى من الواضح إن ليك مغامرات كتير ممكن تحكيلنا كمان ؟
غير مقروء 09-12-23, 08:06 AM   #15
mustafa-amer
صياد نشيط

يا استاذ Oony

اشكرك على مرورك الكريم .. بس انا هافضل اقول حكاياتي و مغامراتي لوحدي انا قلت إتنين.... و مش عايز ابقة بايخ او تقيل عليكم

لما اسمع حكاوي جديدة هاقول حاجات جديدة ليا؟؟ معقول الاخ عاصم و الاخ طلعت و القناصون الأخرون ما عندهمش مغامرات مثيرة يحكوها؟؟

في إنتظار المزيد
غير مقروء 09-12-24, 10:24 AM   #16
~aragon~
Guest

السلام عليكم احب اشترك معاكم فى الموضوع و اقول حاجة كدا و يارب تعجبكم
فى مرة واحد صحبى كان معاه بندقية معادى و ماشى بيها هوا و اصحابه و المهم شاف يمامة واقفة على سور و جنبيها صورة عصفورة فالمهم كان عايز يضرب على الصورة و كدا كدا مش هايعرف يجييب اليمامة فعمل حادى بادى جت عاليمامة فالمهم ضرب و نشن لقا اليمامة دى بتفرع ليه بقا طلعت لمبة بعد اما كان هو و اصحابه كلهم متفقين عليها يمامة و يقولوا : اضرب يا عم دى يمامة
فطلعت لمبة المهم بيبص على صورة العصفورة لقاهة واحدة ست موطية و اول لما ضرب على اللمبة اللى كانت شبه اليمامة الست دى قامت وقفت فتخيلو كدا لو كان ضرب على صورة العصفوووورة كان ايه اللى هايحصل

انا اسف انى طولت عليكم
غير مقروء 09-12-24, 12:26 PM   #17
ابو الشوق
صياد نشيط

الصورة الرمزية ابو الشوق

ابو الشوق مستواه غير معروف

حكايات جميلة فعلا الصيد بيعلم الصبر
استاذ مصطفى انا شايف انك تصطاد مع حد غير صاحبك علشان كل متطلع معاة يحصل حاجة غريبة
ابو الشوق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 09-12-26, 07:22 AM   #18
mustafa-amer
صياد نشيط

الأخ اراجون.. ربنا ستر عليك المرة دي بعد كده خد بالك

الأخ ابو الشوق زميلي ده و الحمد لله هاجر لبلد تانية و الحمد لله ماعدناش بنطلع سوا... فعلا حصلتلنا كوارث منها

ضربني بالخطأ برشاية في صبعي.. و اكملنا يوم صيد عادي... و انا في يوم كسرتله سنه و للأن لسه مكسورة كيف؟؟

كنا بنركب سوسته رمسيس و كنا جايبين سوسته قوية و كنا بنضغط على صاموله الزنق عشان نركب بنز الزناد هو كان بيضغط على الصاموله بكل قوته بخشبة و انا بحاول اركب البنز و فجأة فلتت الخشبه و إنطلقت الصاموله الكبيرة اللي فيها حوالي 200 جرام فإصطدمت بوشه و كسرت سنته " من 10 سنوات كانت مازالت مكسورة" و أكملت مسيرتها من فوق الصطح و راحت عند الجيران في مسقط النور و وجدناها بالعافية

و تحياتي للجميع
غير مقروء 09-12-26, 08:21 AM   #19
Oonyx
صياد نشيط

Oonyx مستواه غير معروف

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!
غير مقروء 09-12-26, 03:48 PM   #20
mustafa-amer
صياد نشيط

الله المستعان؟؟؟ دي قشور و سببها قله الخبرة
غير مقروء 10-01-07, 10:15 PM   #21
glock800
صياد متفاعل

glock800 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى glock800

السلام عليكم يا شباب ،،

وقانا الله واياكم شر الحوادث ،، حبيت اشترك معاكم فى الموضوع الشيق وبالمناسبة اسمحولى احكيلكوا حكايه طريفة كان عندى حوالى 15 سنة وكان معايا ابن عمتى اصلنا كنا ساكنين فى بيت عيلة وكنا طالعين نصطاد هوا كان معاه بندقية نوريكا بتاعت جوز عمتى وانا كان معايا بندقية جامو شادو 1000 كانت هدية من والدى الله يرحمه
المهم روحنا نصطاد ورا البيت كان فى جنينة كبيرة اسمها جنينة الشلالات مشهورة فى منطة شرقى بالاسكندرية
واحنا طالعين من باب البيت كان فى راجل جارنا اسمه عم عماد الله يديله الصحة واحنا طالعين سلمنا عليه وقعد يدنا نصايح عشان نخلى بالنا ومنعملش كوارث بالبنادق المهم نزلنا الجنينة وكان فى كابل كهربا كبير كان واقف عليه كمية حمام كبيرة المهم قعدنا انا وابن عمتى طاخ طوخ نصطاد فى الحمام ورجعنا يجى ب10 او 12 جوز حمام على قد ماقدرنا نشيل وقابلنا عم عماد جارنا وكان فرحان اوى اننا اصطدنا الكمية الكبيرة دى من الحمام وطلعنا البيت وعزما العيلة على اكلة حمام محشى المهم بعد الاكل وقفت فى البلكونة شوية سمعت صوت خناقة كبيرة عند عم عماد فى البيت كان بيزعق لولاده المهم دخلت وقلت لوالدى الله يرحمه خرج هوا وعمى وجوز عمتى وراحوا لعم عماد يخبطوا على الباب فكروه بيتخانق مع حد غريب قالهم بقى على ( الكارثة ) عم عماد كان مربى حمام على السطوح بتاع بيتهم و اتارى ولاد عم عماد كانوا طيروا الحمام عشان ينضفوا الغية وانا وابن عمتى نزلنا حصدناه من الجنينة وكان فى الحمام اللى اصطدناه 3 حمامات من نوع معين المهم النوع ده الفرد منه يعمل حوالى 600 جنيه الكلام ده من حوالى 11 سنة ولكم ان تتخيلوا حجم المشكلة الى عملناها انا و ابن عمتى لجارنا عم عماد لانه كان بيحب تربية الحمام جدا وطبعا اولياء امورنا حاولوا يعوضوا الراجل عن خسارته وطبعا رفض وده كان اطرف موقف قابلنى وانا بصطاد لحد دلوقتى وفى نفس الوقت اكتر حاجة بتضايقنى لانى اتسببت فى مشكله كبيرة لراجل عزيز على قلبى جدا
وطبعا زى الباشمهندس طلعت ما قال اهم حاجة الامان ..

واتمنى ماكونش طولت عليكوا ،،،،

وتقبلوا مرورى ،،،،
glock800 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-01-11, 07:49 AM   #22
mustafa-amer
صياد نشيط

ضربتوا حمام الراجل اه يا وحشين و كمان حمام انواع لو انا كنت رحت فيها

شكرا على القصة و بصراحة انا إستمتعت بأحداثها

تحياتي لك

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم