الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-06-11, 11:50 PM   #1
حازم ابوالنجا
صياد جديد

المدينه: دمياط
حازم ابوالنجا مستواه غير معروف
افتراضي زنة غريبة فى الكرال

عند الضرب بالبندقية الكرال بحس بزنة غريبة فيها ولما غيرت السوستة وجبت السوستة الاسبانى
وجدت ان الزنة لسة موجودة ويمكن زادت وبقيت بحس عند الضغط على الزناد انى مسكت سلك كهرباء , ياريت لو حد من الاخوة عنده حل او مجرد فكرة للمشكلة يقوللنا عليها ويكون مشكور وماجور ان شاء الله , وجزاكم الله خيرا
حازم ابوالنجا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-06-11, 11:56 PM   #2
mahmoud11144
صياد متقدم

الصورة الرمزية mahmoud11144

المدينه: مدينة بلطيم م\ كفر الشيخ
mahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريق
افتراضي رد: زنة غريبة فى الكرال

دا يا صاحبي من شدة السوستة
اعتقد ان الجلبة الداخلية كبس عشان كدا البستم من قدام بيصتدم بجسم البندقية
ويصدر هذة الزنة بس مع الاستعمال الزنة هتروح يا صاحبي لا تقلق بسيطة ....
تحياتي...
غير مقروء 11-06-12, 12:10 AM   #3
sghr220
صياد نشيط

الصورة الرمزية sghr220

sghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم ابوالنجا مشاهدة المشاركة
عند الضرب بالبندقية الكرال بحس بزنة غريبة فيها ولما غيرت السوستة وجبت السوستة الاسبانى
وجدت ان الزنة لسة موجودة ويمكن زادت وبقيت بحس عند الضغط على الزناد انى مسكت سلك كهرباء , ياريت لو حد من الاخوة عنده حل او مجرد فكرة للمشكلة يقوللنا عليها ويكون مشكور وماجور ان شاء الله , وجزاكم الله خيرا
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
حضرتك فك البندقية و تاكد من نظافة الكانون و خلو الأجزاء المتحركة من اي رايش او قطع معدنية ثم تأكد من تثبيت الجلبة جيدا في البستم و دخولها بالكامل.
و قبل التقفيل يجب تغطية الأجزاء الداخلية (الكانون-السوستة-دليل السوستة-البستم-الجلبة-مجرى التعمير-ذراع التعمير-أعلى مجموعة الزناد) بطبقة خفيفة من الشحم الجرافيتي (شحم اسود متوفر لدى محلات زيوت السيارات)ثم اعادة التركيب.
و ان شاء الله تروح الزنة تماما...تحياتي.
sghr220 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-12, 12:23 AM   #4
mahmoud11144
صياد متقدم

mahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريقmahmoud11144 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 مشاهدة المشاركة
حضرتك فك البندقية و تاكد من نظافة الكانون و خلو الأجزاء المتحركة من اي رايش او قطع معدنية ثم تأكد من تثبيت الجلبة جيدا في البستم و دخولها بالكامل.
و قبل التقفيل يجب تغطية الأجزاء الداخلية (الكانون-السوستة-دليل السوستة-البستم-الجلبة-مجرى التعمير-ذراع التعمير-أعلى مجموعة الزناد) بطبقة خفيفة من الشحم الجرافيتي (شحم اسود متوفر لدى محلات زيوت السيارات)ثم اعادة التركيب.
و ان شاء الله تروح الزنة تماما...تحياتي.
اللة ينور عليك ياباشا واللة
حضرتك اعمل كدا بالظبط وان شاء اللة هتكون 100 100
غير مقروء 11-06-12, 03:06 PM   #5
حازم ابوالنجا
صياد جديد

المدينه: دمياط
حازم ابوالنجا مستواه غير معروف

شكرا لكم جميعا على سرعة الرد , لكن انا فعلا جربت الطريقة دى وباتقان لكن محصلش اى تغيير
ياريت لو حد عنده اى فكرة او طريقة اخرى يذكرها لنا وجزاه الله خيرا
وشكرا لكم مرة اخرى
حازم ابوالنجا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-12, 03:51 PM   #6
sghr220
صياد نشيط

الصورة الرمزية sghr220

sghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم ابوالنجا مشاهدة المشاركة
شكرا لكم جميعا على سرعة الرد , لكن انا فعلا جربت الطريقة دى وباتقان لكن محصلش اى تغيير
ياريت لو حد عنده اى فكرة او طريقة اخرى يذكرها لنا وجزاه الله خيرا
وشكرا لكم مرة اخرى
ممكن تأكد على ربط الثلاث مسامير بتوع الدبشك لأنهم بيفكوا مع الضرب
تحياتي
غير مقروء 11-06-12, 03:59 PM   #7
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

دا بسبب طول مسمار اللوتس اللى بيربط على الجلبه بتاعت البستم بيصطدم بنهاية الكانون ودا ليه حلين اما تغير المسمار او تغيير الجلبه
وعلى فكره دا بيعمل فيربشن على بيأثر على دقة البندقيه
وعايزك برده تتأكد من استقامة السوسته لانها لو فيها اى اعوجاج ممكن تكون هيا
جرب وقولى
غير مقروء 11-06-12, 04:15 PM   #8
sghr220
صياد نشيط

الصورة الرمزية sghr220

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير مشاهدة المشاركة
دا بسبب طول مسمار اللوتس اللى بيربط على الجلبه بتاعت البستم بيصطدم بنهاية الكانون ودا ليه حلين اما تغير المسمار او تغيير الجلبه
وعلى فكره دا بيعمل فيربشن على بيأثر على دقة البندقيه
وعايزك برده تتأكد من استقامة السوسته لانها لو فيها اى اعوجاج ممكن تكون هيا
جرب وقولى
أهلا هشام باشا منور و الله...
بس دى كرال يا عم هشام جلبتها كبس ملهاش مسمار اما حكاية السوستة فأنا شاكك انها تكون ارفع من الأصلية يعني مش بتاعتها بس كنت سايب الحكاية دي للآخر عشان الراجل ميزعلش و عموما ربنا يسهل و تظبط معاه.
غير مقروء 11-06-12, 07:36 PM   #9
محمود شلبي
صياد نشيط

محمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريق

بص ياسيدى انا عندى والموضوع انشاء الله سهل لو بتفك وتخرج البستم شحم حوله الجلبه فعلا كبس مش مسمار
وربط كويس انشا الله الصوت هيروح
محمود شلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-13, 08:45 AM   #10
raghd.b
صياد جديد

raghd.b مستواه غير معروف

انا جربت سوستة بلدى القطر بتاعها اكبر من قطر الاصلية والاسبانى لقيت الزنة اختفت تماما لكن طبعا بقت ضعيفة جدا واضطريت اشيلها تانى , وفعلا سمك سبيكة السوستة الشادو ارفع من الاصلية , لكن الاصلية برده كانت بتعمل نفس الزنة , كمان المسامير انا مربطها كويس ومشحم حول الجلبة والبستم لكن مفيش فايدة
وبدين مفيش حاجة تزعل ولا حاجة يا استاذsghr220 كلها حاجات بسيطة وانا فعلا شاكك فى الموضوع ده لكن عايز اتاكد والاقى حل فياريت الاخوة يحاولو يفيدونى اكت
وشكرا لجميع الاخوة اللى بيحاولو يساعدو وجعله الله فى ميزان حسناتهم
raghd.b غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-13, 01:06 PM   #11
sghr220
صياد نشيط

الصورة الرمزية sghr220

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة raghd.b مشاهدة المشاركة
انا جربت سوستة بلدى القطر بتاعها اكبر من قطر الاصلية والاسبانى لقيت الزنة اختفت تماما لكن طبعا بقت ضعيفة جدا واضطريت اشيلها تانى , وفعلا سمك سبيكة السوستة الشادو ارفع من الاصلية , لكن الاصلية برده كانت بتعمل نفس الزنة , كمان المسامير انا مربطها كويس ومشحم حول الجلبة والبستم لكن مفيش فايدة
وبدين مفيش حاجة تزعل ولا حاجة يا استاذsghr220 كلها حاجات بسيطة وانا فعلا شاكك فى الموضوع ده لكن عايز اتاكد والاقى حل فياريت الاخوة يحاولو يفيدونى اكت
وشكرا لجميع الاخوة اللى بيحاولو يساعدو وجعله الله فى ميزان حسناتهم
عن تجربة مع الكرال السوستة اللي اشتغلت تمام هى سوستة ديانا 52 وهى حوالي 34 لفة و نفس سمك السوستة الأصلية و موجودة عند الأهلية بالعتبة (ميشيل عازر) بس سعرها غالي حبتين و البندقية شغالة بيها تمام ولا صوت ولا تزييق.
غير مقروء 11-06-13, 01:07 PM   #12
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 مشاهدة المشاركة
عن تجربة مع الكرال السوستة اللي اشتغلت تمام هى سوستة ديانا 52 وهى حوالي 34 لفة و نفس سمك السوستة الأصلية و موجودة عند الأهلية بالعتبة (ميشيل عازر) بس سعرها غالي حبتين و البندقية شغالة بيها تمام ولا صوت ولا تزييق.
بكام سعرها ... تقبل مروري.

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-13, 01:23 PM   #13
mahmoud11144
صياد متقدم

انا كنت قريت موضوع عن واحد اشتري سوستة الديانا 52 كانت 300 جنية طبعا غاااااااااااااااااااااااااااالية جدا
وكان شريها للكرال برضة
بس انا مش فاكر الموضوع اسمة اية ....
دور في المواضيع القديمة هتلاقيها يا استاذ كريم ...
تحياتي ياباشا ....
غير مقروء 11-06-13, 01:27 PM   #14
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud11144 مشاهدة المشاركة
انا كنت قريت موضوع عن واحد اشتري سوستة الديانا 52 كانت 300 جنية طبعا غاااااااااااااااااااااااااااالية جدا
وكان شريها للكرال برضة
بس انا مش فاكر الموضوع اسمة اية ....
دور في المواضيع القديمة هتلاقيها يا استاذ كريم ...
تحياتي ياباشا ....
و الله لو ألماني أصلي ممكن لكن أنا مش بصدق أن في حاجة أصلي في بلدنا حتي الأن ... عموما شريف أبو ضيف عندة المصري تقريبا عاملة 40 ج .. و كنت سمعت أن السجلابي عندة الشادو 1000 و هي نفس سوستة الكرال بالضبط عاملة 125 جنية ... و علي فكرة طريقة فك الكرال مش صعبة يا أخواننا ... و أنا لسه محمود شلبي فاككها لي و شحمها و ربنا يبارك له .. و بصراحة أتعلمت منه طريقة الفك و التركيب عملي.
و إن شاء الله هيكون في الرابطة قسم للتعليم عمليا طريقة فك و تركيب و تشحيم و صيانة البنادق الهوائية و المسدسات الصوت كمان ... و الله المستعان.
تحياتي لكم جميعا.

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-13, 01:44 PM   #15
sghr220
صياد نشيط

الصورة الرمزية sghr220

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart مشاهدة المشاركة

و الله لو ألماني أصلي ممكن لكن أنا مش بصدق أن في حاجة أصلي في بلدنا حتي الأن ... عموما شريف أبو ضيف عندة المصري تقريبا عاملة 40 ج .. و كنت سمعت أن السجلابي عندة الشادو 1000 و هي نفس سوستة الكرال بالضبط عاملة 125 جنية ... و علي فكرة طريقة فك الكرال مش صعبة يا أخواننا ... و أنا لسه محمود شلبي فاككها لي و شحمها و ربنا يبارك له .. و بصراحة أتعلمت منه طريقة الفك و التركيب عملي.
و إن شاء الله هيكون في الرابطة قسم للتعليم عمليا طريقة فك و تركيب و تشحيم و صيانة البنادق الهوائية و المسدسات الصوت كمان ... و الله المستعان.
تحياتي لكم جميعا.
السوستة سعرها من حوالي سنة 150 جنية و هي بالتجربة سوستة جبارة ما شاء الله ممكن تشتريها و انت مطمئن و متفكرش كتير في حكاية أصلي أو بلدي عشان ذي ما انت قلت مفيش حاجة أصلي في المحلات و التجربة هى الفيصل في الموضوع ده. تحياتي
غير مقروء 21-04-14, 04:11 PM   #16
ParsSeoTal
صياد جديد

المدينه: Senegal
ParsSeoTal مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر ICQ إلى ParsSeoTal إرسال رسالة عبر AIM إلى ParsSeoTal إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ParsSeoTal إرسال رسالة عبر Skype إلى ParsSeoTal
افتراضي parsseoteam

سایت شرط بندی فوتبال
سایت پیش بینی فوتبال
آموزش شرط بندی فوتبال
سایت تک بت
سایت بت فا
سایت جت بت
سایت بت 90
سایت 1xbet
سایت بت فوروارد
سایت بت اسپات
سایت سیب بت
سایت شرط بندی تتلو
سایت لاتی بت
سایت بت کارت
سایت بت برو
سایت تک شوت
سایت تاینی بت
سایت شارک بت
سایت کینگ بت
سایت ولف بت
سایت حضرات
سایت ریچ بت
سایت گاد بت
سایت ای بی تی
سایت جم بت
سایت آس 90
سایت بت بال
سایت بت 365
سایت بالا گل
سایت من و تو بت
سایت وین 90
سایت هات بت
سایت ibet
سایت فان بت 24
سایت تاس وگاس
سایت های شرط بندی پیام صادقیان
سایت کازینو ایران
سایت کازینو تهران
سایت سنگین بت
سایت هیس بت
سایت لایو بت
سایت یلماس بت
سایت تاک تیک
سایت پین باهیس
سایت چیتا بت
سایت بت مجیک
بازی انفجار
بازی پوپ
بازی مونتی
تخته نرد شرطی
پوکر شرطی
بازی رولت شرطی
سایت بت 45

@ParsSeo
ParsSeoTal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 21-05-05, 11:54 AM   #17
stavrem
صياد جديد

المدينه: Russia
stavrem مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر AIM إلى stavrem إرسال رسالة عبر Yahoo إلى stavrem إرسال رسالة عبر Skype إلى stavrem
افتراضي بٌïًàâëهيèه êâàًٍèً â رٍàâًîïîëه

ؤàهى êà÷هٌٍâî âٌهُ ًàلîٍ ! بٌïًàâëهيèه êâàًٍèً ïîëيîٌٍü‏ â رٍàâًîïîëه. ءîëهه نهٍàëüيî ïî ٌٌûëêه https://ًهىîيٍ-êâàًٍèً-ٌٍàâًîïîëü.ٌَëَمè-îيëàéي.ًô جû çيàهى, êàê ٌنهëàٍü ïًîِهٌٌ ًهىîيٍà ىàêٌèىàëüيî êà÷هٌٍâهييûى َ âàٌ. خٌيîâàٍهëüيûé ïîنُîن مàًàيٍèًَهٍ وهëàييûé ًهçَëüٍàٍ ءîëهه نهٍàëüيî ïî ٌٌûëêه https://ًهىîيٍ-êâàًٍèً-ٌٍàâًîïîëü.ٌَëَمè-îيëàéي.ًô . آàى يَوهي ًٌٍîèٍهëüٌٍâî êâàًٍèً è نîىîâ â رٍàâًîïîëه ? خ÷هيü ٍî÷يî ïî àنًهٌَ https://ًهىîيٍ-êâàًٍèً-ٌٍàâًîïîëü.ٌَëَمè-îيëàéي.ًô . تîمنà âû ُîٍèٍه ïîëَ÷èٍü ëَ÷ّهه ïًهنëîوهيèه è ٌ‎êîيîىèٍü ٌïîêîéٌٍâèه, çâîيèٍه ê يàى, نهëàهى îٍنهëêَ ïîëيîٌٍü‏ è îٍنهëüيûه ‎ëهىهيٍû.
stavrem غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

الكلمات الدلالية (Tags)
الكرال, صوت, سوستة

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم