الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-12-14, 03:52 PM   #1
wegdan12345
صياد نشيط

wegdan12345 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى wegdan12345 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى wegdan12345
افتراضي ذهابي لقرية البضائع ومشكلة الاستيراد من الخارج

برجاء حذف الموضوع لاسباب خاصة
شكرا
wegdan12345 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-12-14, 06:01 PM   #2
wegdan12345
صياد نشيط

افتراضي رد: ذهابي لقرية البضائع ومشكلة الاستيراد من الخارج

علي الرغم من ان كل يوم الاقي موضوع او اتنين عن ادخال البنادق هنا في مصر لكن لاقي ان مفيش اهتمام هنا في المنتدي بهذا الموضوع او المنافشة
للاسف
غير مقروء 10-12-14, 06:12 PM   #3
town sniper 1
صياد نشيط

الصورة الرمزية town sniper 1

المدينه: القاهرة مدينة نصر
town sniper 1 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى town sniper 1 إرسال رسالة عبر Skype إلى town sniper 1

للاسف يا وجدان انا سمعت كلام مشابه للكلام ده مع اختلاف الخطوات
لكا انا خايف اخاطر وتضيع عليا الفلوس
احنا محتاجين واحد انتحاري
يخاطر ونشوف نتيجة التجربة

اسامة فتحي
0105111840
town sniper 1 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-14, 06:41 PM   #4
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

أخي العزيز وبلدياتي الغالي الأستاذ وجدان...واحشني كتييييييييير والله...بارك الله فيك وأكثر الله من خيراتك لمجهوداتك ومشاويرك من أجل الإعضاء جميعا فالفائدة والخير سيعم علي الجميع طبعا...كلام مدير شركة الشحن ده مبالغ فيه طبعا لأنه يحسبها علي أنها قطعة أو قطعتين فتكون تكلفتها أعلى وليست جملة فتكون تكلفتها أقل...وهو بيحسب علي أعلى فئات وأسوأ فروض...وهذا في حالة الشحن...لكن كل هذه المصاريف سيتم توفيرها في حالة شحن البندقية مصحوب ضمن الحقائب والأمتعة الخاصة...وسيتبع معه نفس الإجراءات من حيث العرض علي الخبراء لتقرير مدي قابليتها للتحويل إلي سلاح ناري من عدمه...وسيدفع فقط الجمارك المقررة عليها طبقا للائحة الرسوم...وبذلك يكون التوفير مقارب لنصف الثمن أو أكثر...أنا طبعا لا أنصح بالشحن عن طريق شركة...فهو مكلف من مصاريف شحن وتأمين ورسوم تخليص وأرضية ومصاريف إدارية...إلخ...والجديد في الموضوع أنك تأكدت بالفعل أنه غير ممنوع وليس عليه حظر...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
غير مقروء 10-12-14, 07:17 PM   #5
momo44
صياد قديم

الصورة الرمزية momo44

momo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيده

طبعا موضوع جامد جدااااا
بس فيه مخاطرة جامدة جدا جدا جداااااااااااااااا
يلا يا وحش
روح واحنا وراك

الصيد رياضة الملوك
momo44 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-14, 07:27 PM   #6
ahmed tawfik
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ahmed tawfik

المدينه: القاهرة
ahmed tawfik مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى ahmed tawfik إرسال رسالة عبر Skype إلى ahmed tawfik

انا اول واحد مستعد اروح معاك
وانا بعت لك رسالة على الخاص
ومنتظر الرد
ahmed tawfik غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-14, 09:43 PM   #7
ايهاب ابو الوفا حمدى
صياد نشيط

الصورة الرمزية ايهاب ابو الوفا حمدى

ايهاب ابو الوفا حمدى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى ايهاب ابو الوفا حمدى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ايهاب ابو الوفا حمدى

عزيزى الاستاذ وجدان تحية طيبة انا عايز اقول لك تجربتى لعلها تكون مفيدة لك من حيث مسالة الاستيراد اولا استيراد الاسلحة الهوائية او حتى النارية غير ممنوع ولكن هناك بعض الاشتراطات والتصاريح لابد من وجودها معك فكما اوضح فخامة السفير لابد من بعض الوضوح فاذا كنت بالخارج مثلا واشتريت بندقية او مسدس هوائى فعليك ان تحصل على فاتورة مفصلة من محل كبير ثابت بها النوع والعيار والثمن ثم عليك بترجمته رسميا هو والكتالوج ومحاولة اعتماد هذه الترجمة من القنصلية فى الخارج وفور الدخول الى ارض الوطن عليك بالذهاب للابلاغ عن مامعك من اسلحة ومستندات تؤيدها وتركها للفحص بمعرفة الامن العام لكتابة تقرير صلاحية من عدمه وان كانت هوائية لامشكلة وسوف تدفع جماركها ان صرح الامن العام بذلك وهذه اجراءات سريعة اما اذا كان سلاح نارى فهنا تكمن المشكلة من وجود رخصة سلاح من عدمه ونوع العيار ونوع السلاح فهناك مثلا مسدسات رشاشات مثل الجلوك الرشاش مثلا فهذا ممنوع اما ان كان العيار متوافق وهناك ترخيص والمسدس ذو مواصفات تسمح بها ادارة الامن العام فلا مشكلة --اذن الوضوح اولا لمحاولة ادخال مثل هذه الاشياء فانا لى تجربة فاثناء زيارتى لاحد البلاد الشرق اسيوية ( الفار ايست ) وجدت سوق ليلى يسمى بسوق ( البات بونج ) وهذا السوق ليلى يفتح من الساعة السابعة مساءا حتى الصباح هذا السوق يعج بالاسلحة الهوائية والغير هوائية فشاهدت مناظير بجميع الاشكال والاحجام منها عادى ومنها ليزر وشاهدت الصواعق والعصى الكهربية واللكمات الحديدية واشياء مثل النجوم تطير باتزان وترشق فى اى شيئ امامها واقلام ليزر اشكال على الوان كل هذه تباع على الارض باسعار خيالية كل هذه الاشياء تسبب لك مشاكل لاحصر لها ان حاولت جلبها ولكن كان لى تجربة مع بندقية امريكية تشبه الخرطوش تماما غازية ولكن لها خرطوشة تسع لاربعين رشة نمرة واحد وتدخل بمكان مثل البنادق الخرطوشية تماما واشتريتها واتبعت الاجراءات التى ذكرتها وفور نزولى ابلغت عنها وتم التحفظ عليها مع ما معى من مستندات واحيلت الى مصلحة الامن العام وتم كتابة تقرير لصالحى واستلمتها بعد عدة اسابيع اذن عليك بالتعليمات المصرح بها حتى لاتضع نفسك فى اى مساءلة ولك منى تحياتى .

لاتاسفن على غدر الزمان لطالما ----رقصت على جثث الاسود كلاب

لاتحسبن برقصها تعلوا على اسيادها-تبقى الاسود اسود والكلاب كلاب
ايهاب ابو الوفا حمدى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-15, 05:02 AM   #8
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة town sniper 1 مشاهدة المشاركة
للاسف يا وجدان انا سمعت كلام مشابه للكلام ده مع اختلاف الخطوات
لكا انا خايف اخاطر وتضيع عليا الفلوس
احنا محتاجين واحد انتحاري
يخاطر ونشوف نتيجة التجربة
ا اسامة لازم اي شي يبدا بمخاطرة
لكن اللي لاحظتة من كلام ا ايهاب ابوالوفا
انه فعلا عدي بندقيتة من المطار قانونيا واستلمها يعني اول خطوة في الموضوع تمت
او ممكن نسميها اول تجربة ناجحة

اتمني من حضرتك ذكر الخطوات اللي حضرتك تعرفها
غير مقروء 10-12-15, 05:08 AM   #9
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
أخي العزيز وبلدياتي الغالي الأستاذ وجدان...واحشني كتييييييييير والله...بارك الله فيك وأكثر الله من خيراتك لمجهوداتك ومشاويرك من أجل الإعضاء جميعا فالفائدة والخير سيعم علي الجميع طبعا...كلام مدير شركة الشحن ده مبالغ فيه طبعا لأنه يحسبها علي أنها قطعة أو قطعتين فتكون تكلفتها أعلى وليست جملة فتكون تكلفتها أقل...وهو بيحسب علي أعلى فئات وأسوأ فروض...وهذا في حالة الشحن...لكن كل هذه المصاريف سيتم توفيرها في حالة شحن البندقية مصحوب ضمن الحقائب والأمتعة الخاصة...وسيتبع معه نفس الإجراءات من حيث العرض علي الخبراء لتقرير مدي قابليتها للتحويل إلي سلاح ناري من عدمه...وسيدفع فقط الجمارك المقررة عليها طبقا للائحة الرسوم...وبذلك يكون التوفير مقارب لنصف الثمن أو أكثر...أنا طبعا لا أنصح بالشحن عن طريق شركة...فهو مكلف من مصاريف شحن وتأمين ورسوم تخليص وأرضية ومصاريف إدارية...إلخ...والجديد في الموضوع أنك تأكدت بالفعل أنه غير ممنوع وليس عليه حظر...خالص تحياتي واحترامي للجميع...
استاذي ا جمال شكرا لمرورك الكريم
فعلا اهم ما في الموضوع ان مفيش حظر كمان ممكن حضرتك تقراء مشاركة ا ايهاب ابوالوفا في نهاية الموضوع وهو تمكن من ادخال بندقية في المطار باجرائات قانونية .
لكن في شوية معلومات تنقصني عن ادخال البندقية بصحبة راكب في المطار واجرائات الفحص والتسليم .
طبعا الشحن مع راكب هيكون اقل تكلفة من شركات الشحن((لكن لازم نعرف اجرائات التخليص او كيفية المشي قدما في الاجراءات))
تحياتي
غير مقروء 10-12-15, 05:09 AM   #10
NewSomeBody
صياد نشيط

الصورة الرمزية NewSomeBody

NewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريق

السلام عليكم ’’
طالما سيادتك خبطت المشوار لحد قرية البضائع كنت اسأل عن ميعاد المزاد القادم
تقريبا بيتعمل 3 او 4 مرات بالسنة عن كل البضائع الى تم حجزها من جميع موانيء مصر بري وبحري وجوي
موجود كل شيء ممكن تتخيله ورخيص وكل المطلوب منك تقريبا بطاقة سجل تجاري ومش فاكر تأمين مبلغ اد ايه
وهاتلاقي موجود بنادق ومسدسات من كل الانواع للمزايدة

يمكن يكون ميعاد المزاد قريب وتوفر فلوسك ويبقي شيء مضمون 100%
غير مقروء 10-12-15, 05:16 AM   #11
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo44 مشاهدة المشاركة
طبعا موضوع جامد جدااااا
بس فيه مخاطرة جامدة جدا جدا جداااااااااااااااا
يلا يا وحش
روح واحنا وراك
حبيب قلب وصاحبي
المخاطرة لما بتكون محسوبة بتقل نسبة مخاطرها بشكل كبير
قول يارب بس الموضوع بنجح بس قبلها هقولك علشان نبيع ال48-52 وال54 بتاعتي بالسعر الغالي ((طبعا احنا هنجيب من برة بسعر قليل ومش هنقول لحد ولاايه.....))
نفسي بجد يا محمود الموضوع ينفع مش علشان اوفر الف ولا اتنين في البندقية
انما علشان
توافر البنادق لانتشار هوايتنا الرائعة
ادخال احدث انواع البنادق والتكنولوجيا هنا في مصر زي بنادق الpcp
كسر شوكة التجار الجشعين ((خصوصا الست الغتتة اللي بتحسس الناس انها بتديهم بنادق مدعمة او علي البطاقة التموينية)) وهي كسبانة فيها 400 % لان اغلب اللي عندهم متخزن وباسعار الدولار زمان بتاع 3جنية
غير مقروء 10-12-15, 05:27 AM   #12
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed tawfik مشاهدة المشاركة
انا اول واحد مستعد اروح معاك
وانا بعت لك رسالة على الخاص
ومنتظر الرد
تحياتي
تم الرد علي الخاص
غير مقروء 10-12-15, 05:36 AM   #13
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايهاب ابو الوفا حمدى مشاهدة المشاركة
عزيزى الاستاذ وجدان تحية طيبة انا عايز اقول لك تجربتى لعلها تكون مفيدة لك من حيث مسالة الاستيراد اولا استيراد الاسلحة الهوائية او حتى النارية غير ممنوع ولكن هناك بعض الاشتراطات والتصاريح لابد من وجودها معك فكما اوضح فخامة السفير لابد من بعض الوضوح فاذا كنت بالخارج مثلا واشتريت بندقية او مسدس هوائى فعليك ان تحصل على فاتورة مفصلة من محل كبير ثابت بها النوع والعيار والثمن ثم عليك بترجمته رسميا هو والكتالوج ومحاولة اعتماد هذه الترجمة من القنصلية فى الخارج وفور الدخول الى ارض الوطن عليك بالذهاب للابلاغ عن مامعك من اسلحة ومستندات تؤيدها وتركها للفحص بمعرفة الامن العام لكتابة تقرير صلاحية من عدمه وان كانت هوائية لامشكلة وسوف تدفع جماركها ان صرح الامن العام بذلك وهذه اجراءات سريعة اما اذا كان سلاح نارى فهنا تكمن المشكلة من وجود رخصة سلاح من عدمه ونوع العيار ونوع السلاح فهناك مثلا مسدسات رشاشات مثل الجلوك الرشاش مثلا فهذا ممنوع اما ان كان العيار متوافق وهناك ترخيص والمسدس ذو مواصفات تسمح بها ادارة الامن العام فلا مشكلة --اذن الوضوح اولا لمحاولة ادخال مثل هذه الاشياء فانا لى تجربة فاثناء زيارتى لاحد البلاد الشرق اسيوية ( الفار ايست ) وجدت سوق ليلى يسمى بسوق ( البات بونج ) وهذا السوق ليلى يفتح من الساعة السابعة مساءا حتى الصباح هذا السوق يعج بالاسلحة الهوائية والغير هوائية فشاهدت مناظير بجميع الاشكال والاحجام منها عادى ومنها ليزر وشاهدت الصواعق والعصى الكهربية واللكمات الحديدية واشياء مثل النجوم تطير باتزان وترشق فى اى شيئ امامها واقلام ليزر اشكال على الوان كل هذه تباع على الارض باسعار خيالية كل هذه الاشياء تسبب لك مشاكل لاحصر لها ان حاولت جلبها ولكن كان لى تجربة مع بندقية امريكية تشبه الخرطوش تماما غازية ولكن لها خرطوشة تسع لاربعين رشة نمرة واحد وتدخل بمكان مثل البنادق الخرطوشية تماما واشتريتها واتبعت الاجراءات التى ذكرتها وفور نزولى ابلغت عنها وتم التحفظ عليها مع ما معى من مستندات واحيلت الى مصلحة الامن العام وتم كتابة تقرير لصالحى واستلمتها بعد عدة اسابيع اذن عليك بالتعليمات المصرح بها حتى لاتضع نفسك فى اى مساءلة ولك منى تحياتى .
اولا تحياتي ليك ا ايهاب
ثانيا مبروك ادخالك البندقية مصر بسلام ((ايضا تحياتي لجرائتك واتباعك للطرق القانونية يا رجل القانون))
ثالثا اسئلة المشاهدين:
1 الترجمة للفاتورة والكتالوج وتوثيق ده من السفارة ده اجراء لازم ولا زيادة اطمئنان من حضرتك؟؟؟؟
2- بعد استلام الجمرك للبندقية ((هل اعطوك ايصال بالبندقية ويشمل المعلومات الكاملة عن البندقية كالنوع حتي لايتم خلطها بالبندقية اخري او تبديلها))
3- ايه الاجرائات اللي تمت بعد كدة ((هل انت رحت المطار كذا مرة علشان تسال وهل رحت لادارة الامن العام والادله الجنائيه..؟؟؟؟؟
وبعد انتها الاجرائات كيف علمت بانتهائها وذهابك لاستلام البندقية؟؟؟))))
انا عارف اسئلتي كتير وطالب كل التفاصيل سامحني لان حقيقي الموضوع ده مش شاغلني انا بس ده شاغل كل اعضاء المنتدي
تحياتي
غير مقروء 10-12-15, 05:38 AM   #14
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة newsomebody مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ’’
طالما سيادتك خبطت المشوار لحد قرية البضائع كنت اسأل عن ميعاد المزاد القادم
تقريبا بيتعمل 3 او 4 مرات بالسنة عن كل البضائع الى تم حجزها من جميع موانيء مصر بري وبحري وجوي
موجود كل شيء ممكن تتخيله ورخيص وكل المطلوب منك تقريبا بطاقة سجل تجاري ومش فاكر تأمين مبلغ اد ايه
وهاتلاقي موجود بنادق ومسدسات من كل الانواع للمزايدة

يمكن يكون ميعاد المزاد قريب وتوفر فلوسك ويبقي شيء مضمون 100%
برجاء كتابة خبرتك في هذا الموضوع
خصوصا ان البضائع من النوع ده لما بتتحجز مبتتبعش انما بيتعدم بمعرفة السلطات..
كمان السجل التجاري بتاع اي واحد فينا هياخد علية بنادق؟؟؟؟؟
شكرا لمرورك
غير مقروء 10-12-15, 08:04 AM   #15
Youssef
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Youssef

المدينه: القاهرة
Youssef مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Skype إلى Youssef

كل الشكر والتقدير للأخ وجدان على هذا الموضوع
أنا مستغرب من حاجة صعيره يعنى ايه الإستيراد موقوف للبنادق ضغط الهواء ؟ فى حين ان هناك مجموعه من الخطوات لإدخال البندقية ضغط الهواء شرحها الأخ وجدان (حسب ما الشركة قالت) ؟!!
ايه التناقض العجيب ده يعنى محظور على محلات الأسلحة الإستيراد (زى ما بنسمع) ومسموح للأفراد (فرادى) من خلال مجموعة اجراءات طب هتفرق فى ايه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! يا سبحان الله
وفى حاجه ثانيه البنادق التركى بتدخل مصر وبتتباع فى المحلات (كان فى مشاركة فى موضوع انها عند فتح الله بـ1300 ) ازاى ماهو استحاله هتتباع فى محل أسلحة محترم الا اذا كانت داخله رسمى ولها افراج جمركى طب دخلت ازاى؟؟؟؟
Youssef غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-15, 09:56 AM   #16
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock

السلام عليكم ..... موضوع هام جدا وارجوا من حضراتكم شمله بتفاصيل ادق ..... لان فى دماغ الواحد 100 سؤال عن الموضوع ده ..... تحياتى .

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-15, 01:38 PM   #17
Mo7a
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Mo7a

المدينه: port said- port fouad
Mo7a مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wegdan12345 مشاهدة المشاركة
طبعا انا عارف ان موضوع الاستيراد ده شاغل ناس كتير خصوصا لغلوا الاسعار المبالغ فيها هنا في مصر ايضا لو كنت تعيش في الخليج وعايز تنزل بالبندقية الخاصة بيك هتعمل ايه؟؟؟

في البداية انا اتصلت بشركات شحن البريد السريع وكلهم مبيقبلوش شحن الاسلحة الحية او الهوائية
وسالت شركات الشحن الاخري فكان ردهم انه لازم توفر شهادة موافقة الامن العام((فطبعا انا لو هجيب بندقية لازم الف بقي علي كل من الامن العام الادلة الجنائية المفرقعات ومشعارف اية الطبية ودوخة)) لكن لكن من بعض الشركات اللي كلمتها رد عليا واحد ابن ناس وقلي ان في شركة في قرية البضائع للتخليص الجمركي ممكن تقوم بالمهمة دي خصوصا انهم بيخلصو شغل محل سلاح كبير .

النهاردة الصبح نزلت روحت المطار تحديدا قرية البضائع وسالت عن الشركة دي ووصلتلها فكلمتهم وشرحتلهم طلبي وهو شحن بندقية صيد ضغط هوا فقالي المدير انهم اغلب شغلهم بيكون في الناري ولكن مفيش مشكلة اطلاقا في ادخال بندقية ضغط هوا ولكن الموضوع مكلف ((250-300 جمرك : 200-300 ارضية في مخزن الثمين :وحاجات تانية بالاضافة للتخليص يعني 1000 او 1000 وحاجة وطبعا سالتة عن الحاجة اللي فوق الالف فالي يعني ممكن الارضية تزيد شوية الجمرك ومش محدد بالظبط علشان بيقول انة كل ده علي حسب الظروف

فالمهم الراجل دة ((المدير)) بعت معايا واحد علشان نروح لبتوع المفرقعات نسالهم فقالولي عادي انت بتروح اي شركة شحن في البلد اللي انت عايز تبعت منها البندقية وتعمل بوليصة شحن وتقولهم عايز اشحن البندقية دي علي شركة مصر للطيران او الكويت للطيران فهما هيبعتو هنا مصر فيقلولهم لا مانع من ارسال البندقية وهتمضي تعهد ان البندقية دي بندقية هوائية عيار 4.5 او 5.5طبعا هتكون مدي صورة البوليصة و رقمها لشركة التخليص وبعد وصول البندقية هتروح الجمرك فيبعتوها للمعمل الجنائي وخبراء المفرقعات ويشوفو ان كانت نار او امكانية تحويلها لناري ولا لا بع كدة يفرج عنها بعد اخذ تعهد انها استعمال شخصي اما لو كانت غير ذلك تتشحن تاني منين مانت باعت

علي فكرة في الكويت الديانا 350 ب 2500 +1500((الكلام بتاع الشحن واجمرك والذي منة))=4000جنية اقل من عندنا ب2000 جنية

عايز اراء الخبراء في هذا الموضوع من ناحية التكلفة((لان شايف التكاليف دي كتيرخصوصا ان في بنادق تركي نزلت السوق وب1000 جنية بما فيها مكسب التجار وثمن البندقية الاصلي يعني تكلفة الشحن والاجرائات اقل من كدة بكتير؟؟؟؟))
ونجاح العملية دي ((هل مضمونة))؟؟؟؟؟؟
وهل نزول اي شخص عادي بالبندقية بدون ميدخل شركات التخليص في الموضوع هيقدر يدخل البندقية بدون مشاكل؟؟؟
صباح الخير استاذ/ وجدان

برجاء ارسال اسم شركة التخليص والمدير وأنا أسال عندي في المطار لسؤال في الموضوع دة اذا كان صحيحا أم لا
سامح
غير مقروء 10-12-16, 08:54 AM   #18
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youssef مشاهدة المشاركة
كل الشكر والتقدير للأخ وجدان على هذا الموضوع
أنا مستغرب من حاجة صعيره يعنى ايه الإستيراد موقوف للبنادق ضغط الهواء ؟ فى حين ان هناك مجموعه من الخطوات لإدخال البندقية ضغط الهواء شرحها الأخ وجدان (حسب ما الشركة قالت) ؟!!
ايه التناقض العجيب ده يعنى محظور على محلات الأسلحة الإستيراد (زى ما بنسمع) ومسموح للأفراد (فرادى) من خلال مجموعة اجراءات طب هتفرق فى ايه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! يا سبحان الله
وفى حاجه ثانيه البنادق التركى بتدخل مصر وبتتباع فى المحلات (كان فى مشاركة فى موضوع انها عند فتح الله بـ1300 ) ازاى ماهو استحاله هتتباع فى محل أسلحة محترم الا اذا كانت داخله رسمى ولها افراج جمركى طب دخلت ازاى؟؟؟؟
صدقني الموضوع كلة محتاج شجاعة مش اكتر مننا
وشكرا علي مرورك الكريم
غير مقروء 10-12-16, 08:55 AM   #19
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rock مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ..... موضوع هام جدا وارجوا من حضراتكم شمله بتفاصيل ادق ..... لان فى دماغ الواحد 100 سؤال عن الموضوع ده ..... تحياتى .
حبيب قلبي
اسال استشير
1000 سوال مش 100
تحياتي ليك
غير مقروء 10-12-16, 08:56 AM   #20
wegdan12345
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo7a مشاهدة المشاركة
صباح الخير استاذ/ وجدان

برجاء ارسال اسم شركة التخليص والمدير وأنا أسال عندي في المطار لسؤال في الموضوع دة اذا كان صحيحا أم لا
سامح
صباح الفل
تم الرد علي الخاص
غير مقروء 10-12-16, 09:18 AM   #21
smsmn8888
صياد قديم

الصورة الرمزية smsmn8888

smsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريق

[QUOTE=wegdan1دخال احدث انواع البنادق والتكنولوجيا هنا في مصر زي بنادق الpcp
كسر شوكة التجار الجشعين ((خصوصا الست الغتتة اللي بتحسس الناس انها بتديهم بنادق مدعمة او ع

الست الغتتة دي معروفة عند الكل لية مش عارف بس الواضح ان ريحتة فاحت اوي وهي اسو شخص داخل محلات فتح اللة ؟؟؟؟؟
غير مقروء 10-12-16, 10:06 AM   #22
wegdan12345
صياد نشيط

[quote=smsmn8888;40232][QUOTE=wegdan1دخال احدث انواع البنادق والتكنولوجيا هنا في مصر زي بنادق الpcp
كسر شوكة التجار الجشعين ((خصوصا الست الغتتة اللي بتحسس الناس انها بتديهم بنادق مدعمة او ع

الست الغتتة دي معروفة عند الكل لية مش عارف بس الواضح ان ريحتة فاحت اوي وهي اسو شخص داخل محلات فتح اللة ؟؟؟؟؟[/quote]

عموما حتي الناس اللي اسلوبها ناعم ((ومش زي الست دي)) برضوا اسعارهم عالية
برضوا انا مش ببص للناس في رزقها يارب يزيدهم بس برضوا يارب الماس كلها تقدر تشتري البنادق اللي نفسها فيها بسعرها الحقيقي بمعني اني مثلا معايا 3000 جنية وعارف ان في امريكا الناس بتشتري بال3000 جنية دول بندقية ديانا 54 وانا مش قادر اشتريها هنا علشان التجار عندنا عايزين يكسبوا اكتر
غير مقروء 10-12-16, 11:01 AM   #23
wegdan12345
صياد نشيط

برجاء حدف الموضوع
غير مقروء 10-12-16, 11:12 PM   #24
momo44
صياد قديم

الصورة الرمزية momo44

momo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيدهmomo44 لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wegdan12345 مشاهدة المشاركة
برجاء حدف الموضوع
ليه بس
ايه اللى حصل

الصيد رياضة الملوك
momo44 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links