الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-03-24, 08:14 PM   #1
mostafa_hunter122
Banned

mostafa_hunter122 مستواه غير معروف
افتراضي عايز راى الكبار فى الموضوع دا

الاول ازاى حضرتكو عاملين ايه
ثانيا لموضوع غريب شويه كده ومحتاج ناس نتكلم بالراحه وهى تعتبر حاجه شرعيه للدفاع ع نا لنفس للناس اللى كانت عايزه حجات قانونيه
ثالثا نيجى بقى للموضوع الاللى مش كل حضراتكو هتفتكرو فاكرين زمااااااااان لعيه ارشق الىل كانت فى السندباد او اللى كانتف ىالشوارع اللى كانت بتتلعب بالندقيه الرش كان بيبقى لوح خشب عليه دوائر ملونه وبندرب عليها بالبندقيه فاكيرن كنا بنضرب عليها بايه هى دى بقى النقطه(كان مسماررررررررررررر)ايوة مسمار لو تفتكرو متشال الراس بتاعته ولفين عليه زى خيط كده من فوق وكنت تضرب بيه يرشق فى الخشب فاكرين الموضوع دا عايزين حد من كبار الصيادين يشرحلنا الموضوع بالتفصيل الممل كمان تعتبر حاجه قانونيه للدفاع عن الفس تخيل كده لو بلطجى داجل عليك فل ى البيت وانت معمر البندقيه خصوصا لو ههاى بور بمسمار ورحت لعبت فى دماغه ارشق طبعا هيدعيلك ههههههههههههههههههه مش كده ولا ايه وتعتبر حاجه قانونيه اهو ياريت بقى حد من الاخوه الكبار يشرحلنها
mostafa_hunter122 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-03-24, 08:21 PM   #2
القناص2010
صياد نشيط

القناص2010 مستواه غير معروف
افتراضي رد: عايز راى الكبار فى الموضوع دا

السلام عليكم
بالنسبة انو هايدعيلك دى ما افتكرش دا هيدعى عليك بس فى نقطة مهمة جدا ان البنادق الى بيستخدم فيها المسمار المنزوع الرأس وملفوف علية خيط بتكون قديمة ومستهلكة وماتزعلش عليها لما الماسورة من جوة تبوظ والششخنات تتدمر و تعمل مشاكل بالجملة لما المسمار ينحشر فى الماسورة لاكن لما يكون عندك بندقية جديدة بلاش جديدة بس انتا بتحافظ عليها وبتجبلها رش نوع غالى وبزيت وتشحم عشان تحافظ عليها ...... نصيحة ما تعملش كدة الا لو البندقية خردة او عايز تخليها خردة وشكرا
القناص2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-24, 08:27 PM   #3
mostafa_hunter122
Banned

mostafa_hunter122 مستواه غير معروف

شكرا يا قناص ومتشكرين يا سيدى على هيدعى عليا دى ومتشكر على المعلومه دى بس يعنى يعنى فى الظروف لو ضربت مسمار ولا اتنين بتهيقلى مش هتبوظ البندقيه كدا ولا ايه وخصوصا لو حاجه هاى بور كمان هترريحه بسرعه ههههههههههههههههههههههه علشان كده هيديعيلى
mostafa_hunter122 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-24, 08:31 PM   #4
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

أولا حلوة حكاية ( ورحت لعبت فى دماغه ارشق ) ...ههههههههههههههه
بس أحب أطمنك إنها لا هترشق ولا حاجة ... دي بالكتير هتعورة ... أطن ذلك ... لأن لعبة ( أرشق ) بتاعة الموالد دي .. بتبقي الخلفية اللي بتضرب عليها ... كرتون تقريبا ... أو أي شئ ضعيف أخر ... علشان كدة بترشق.

لكنني أعتقد إنك لو عندك بندقية هاي بور و أتعرضت لموقف زي كدة ... فممكن بالرش خاصة لو كان نمرة 2 أو 3 ... و تنشن في الرقبة ... ده بقي اللي هيدعيلك هيدعيلك ... بس دة طبعا للمجرمين فقا ... و في حالة الخطر القصوي ... لأنة ممكن يموت فيها خاصة لو المسافة أقرب من 5 متر و في الهدف مباشرة.

و أرشق بقي يا سيدي ... هههههههه

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-24, 08:38 PM   #5
basemzero
صياد متفاعل

المدينه: الاسكندرية
basemzero مستواه غير معروف

اسمحلى ارد ياستاذ مصطفى و لو انى مش من كبار الصيادين...
فكره المسمار دى ممكن تؤذى الماسوره جدا لان المسمار صلب و اعتقد انه هياكل فى الماسوره او الششخنات على الاقل...ولو تفتكر ان البنادق دى كانت قديمه جده و مداها ضعيف ف مشفارقه معاها العمر الافتراضى.
مثال مثلا زى تيل الفرامل...هو اللى بيتاكل مش الضرم او الاسطوانه...عشان كده كل فتره بتغير التيل اللى اتاكل
بس ممكن لو حاجه من نفس ماده الرش "رصاص" عشان متأثرش على الماسوره و لازم تبقى محكمه عشان متهربش ضغط من البستم اثناء الضرب.
تحياتى
basemzero غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-24, 08:40 PM   #6
basemzero
صياد متفاعل

المدينه: الاسكندرية
basemzero مستواه غير معروف

اعتقد رش master point او Super Point هيفى بالغرض
تحياتى
basemzero غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links