الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-10-12, 11:12 PM   #1
monje
Banned

monje مستواه غير معروف
افتراضي بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

الاخوة الكرام ممكن من عندة علم بالمدى المؤتر للبنادق المنتشرة والمستعملة بكثرة مثل الديانات والاسبانيات والصينيات انا لااقصد السرعة فى الثانية بل اقصد المسافة التى تقطعها الرشاية من لحظة خوروجها من فوه الماصورة الى ان تسقوط على الارض مع ذكر المدى المؤثرلكل بندقية وياريت الاخ محمد حافظ يعمل جدول بمالة من خبرة فى الكمبيوتر منتظر من اصحاب العلم والمعرفة ان يوفيدوناولكم الشكر
monje غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-10-13, 01:49 AM   #2
المستشار
صياد متقدم

المستشار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى المستشار
افتراضي رد: بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

احنا لما بنقيم سرعه بندقيه بنقول سرعتها مثلا الاير كينج سرعتها تصل الى 265 متر لكل ثانيه من هنا نقدر نحسب المدى المؤثر وهو اللى يهمنا فى هذه المرحله اما ما بعده فليس له اهميه وهناك طريقتان للتقيم الاول بالتجربه يعنى احنا ممكن نضرب على هدف يبعد 70 متر والطائر يقع مقفول وبذلك كل ما هو قبل 70 متر يبقى مؤثر من غير منظار وانا بعد كده ممكن مقدرش اشوف الهدف اصلا بعينى المجرده وهناك حساب اخر علمى وهو قياس سرعه الطلقه بمعادله الكتله والعجله وسرعه الريح المعاكسه تقدر تعرف امتى الطلقه تلمس الارض وانا اسف انه مش اختصاصى بس هحاول ادور على المعلومات الصحيحه واضعها تحت يد اخونا الاعضاء الكرام ومن قال لا اعلم فقد افتى وتقبل مرورى
غير مقروء 10-10-13, 02:27 AM   #3
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock
Exclamation رد: بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المستشار مشاهدة المشاركة
احنا لما بنقيم سرعه بندقيه بنقول سرعتها مثلا الاير كينج سرعتها تصل الى 265 متر لكل ثانيه من هنا نقدر نحسب المدى المؤثر وهو اللى يهمنا فى هذه المرحله اما ما بعده فليس له اهميه وهناك طريقتان للتقيم الاول بالتجربه يعنى احنا ممكن نضرب على هدف يبعد 70 متر والطائر يقع مقفول وبذلك كل ما هو قبل 70 متر يبقى مؤثر من غير منظار وانا بعد كده ممكن مقدرش اشوف الهدف اصلا بعينى المجرده وهناك حساب اخر علمى وهو قياس سرعه الطلقه بمعادله الكتله والعجله وسرعه الريح المعاكسه تقدر تعرف امتى الطلقه تلمس الارض وانا اسف انه مش اختصاصى بس هحاول ادور على المعلومات الصحيحه واضعها تحت يد اخونا الاعضاء الكرام ومن قال لا اعلم فقد افتى وتقبل مرورى
كلام جميل ... كلام معقول... مقدرش اقول حاجه عنه ....ههههههه .... الله ينور عليك .تحياتى .

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-13, 03:53 AM   #4
محمد حافظ
صياد متقدم

المدينه: الجيزة
محمد حافظ مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد حافظ إرسال رسالة عبر Skype إلى محمد حافظ

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monje مشاهدة المشاركة
الاخوة الكرام ممكن من عندة علم بالمدى المؤتر للبنادق المنتشرة والمستعملة بكثرة مثل الديانات والاسبانيات والصينيات انا لااقصد السرعة فى الثانية بل اقصد المسافة التى تقطعها الرشاية من لحظة خوروجها من فوه الماصورة الى ان تسقوط على الارض مع ذكر المدى المؤثرلكل بندقية وياريت الاخ محمد حافظ يعمل جدول بمالة من خبرة فى الكمبيوتر منتظر من اصحاب العلم والمعرفة ان يوفيدوناولكم الشكر
و أنا تحت أمر كل أخوتى و زملائى ألآعزاء
سيادة ألمستشار
وعدنى بتجهيز ألبيانات و ألمعلومات ألفنية
و أول ما تجهز هأقوم بأللازم
و تقبلوا حبى و تحياتى
محمد حافظ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-13, 09:07 AM   #5
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة monje مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع دة مهم جدا ولكن يعتمد علي عوامل كثيرة لكي نحدد المدي المؤثر للبندفية فمثلا شركة ديانا تنتج نوعين من السوسست مدي مؤثر 90 متر ومدي مؤثر 150 متر وعلي فكرة انا عندي النوعين وجايين من الخارج
** سرعة الرياح ثؤثر علي المدي المؤثر هل الطير في اتجاة الرياح او عكسها
** وزن الرشة يتحكم في المدث المؤثر فارش ثقيل الوزن مدا اقل من خفيف الوزن
** نوع الرشة هل هي برو ماجنوم مثلا او ماتش
** خامة الرشة تؤثر علي المدي المؤثر فهناك انواع بلاستيكية وانواع اخري مصنوعة من القصدير
واخري من النحاس
** ايضا سرعة البندقية تتحكم بشكل رئيسي في المدي المؤثر
كل هذة العوامل تؤثر في المدي المؤثر للبندقية
غير مقروء 10-10-13, 03:05 PM   #6
monje
Banned

monje مستواه غير معروف

اجابة الاستاذ جلال هى المقصودة ودى هتسهل للاعضاء قبل شراء البندقية معرفةاحتياجى لاى نوع من البنادق ان عاوز هل انا عايز اصطاد من على بعد فاذا انامحتاج ديانا مثلا اوبديلتها من اى ماركة اخرى لوامكانياتى لاتسمح للديانا ودى مهمة(الاستاذ محمد عبد الرازق)كما وعد انة سوف يبحث ويضع المعلومة للاعضاء اخى العضو من اول قطفة من الاجابات ممكن تقول على وجة التقريب ان الديانا مداها حتى ولو بالتقريب من90 :150 وبدبلتها من الصينيات هو كل ماركب علية سوستتة الديانا مع الفارف فى الجودة والخامةوالمهمة التى لاتقل اهمبة عن كل ذلك الجدول ياستاذ حافظ وشكرا لكل من يسهل امرا للا عضاء
غير مقروء 10-10-13, 05:04 PM   #7
الجزار
صياد متقدم

الصورة الرمزية الجزار

المدينه: المحله الكبري
الجزار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الجزار

علشان تحدد المدي المؤثر لازم تحدد سرعه البندقيه
غير مقروء 10-10-13, 06:06 PM   #8
monje
Banned

monje مستواه غير معروف

اخى العزيز الجزار طيب السرعات بتاعت البنادق معروفة مثلا الماجنم نمر2سرعتها281 فى الثاتية لكن الرشاية بتمشى قد اية من الامتار وشكرا
غير مقروء 10-10-13, 09:33 PM   #9
الجزار
صياد متقدم

الصورة الرمزية الجزار

المدينه: المحله الكبري
الجزار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الجزار

في بعض البنادق مثل الماغنوم مثلا ممكن تعدي 500متر علي ما اعتقد وفي الصيني بيمشي 250 متر
غير مقروء 10-10-13, 10:48 PM   #10
monje
Banned

monje مستواه غير معروف

اخى العزيز مع احترامى الشديد لاجتهادك غيرجائز على الاطلاق وبعدين هو الغرض ان توجدو لنا وللاعضاء معلومة موثقة مثلما قال الاستاذجلال ديانا صنعت نوعان من السوست واحدة 90 والثانية 150 هنا نقول وقف الجدل وصمت امام شركة ديانا اخ العزيز الجزار انا متوقع ان احد الاعضاء الكرام سوف ياتى بالاجابة الموسقة ودة هيبقى المنتدى الوحيدالذى قدم المعلومة الكاملة كل المنتديات لم تقدم سوى السرعات ويبقى السبق لنا اخى اشكرلك اهتمامك

sponsor links