عرض مشاركة واحدة
غير مقروء 12-09-22, 12:15 AM   #4
avokato
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي

اوسمتي

 
الصورة الرمزية avokato
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276
avokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدى
افتراضي رد: فريق بحثى مصرى ينجح فى انتاج البنزين والسولار من بقايا البلاستيك والمواد المطاطية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudsaid مشاهدة المشاركة
بص ياباشا الكلام دة جميل مش وحش ومع احترامى للكلميتن بتو عالالخ مدير المعهد
اولا انا مهندس ........... سيبك من دى
اى حد كان علمى رياضة او علوم واخد كيمياء عضوية هايعرف ان البلاستيك من مشتقات حلقة البنزين " الهكسانات " يعنى هما معملوش رجل الكيكى والراجل مكدبش عليك .. قال ( على المستوى المعملى ) - لية بقى ؟
لان التطبيق مرتفع التكاليف بشكل مهول ودة بسبب اولا : انت معندكش نظام معالجة مخلفات سليم
يعنى بداية من الجمع والفرز وحتى المعالجة والتخلص موضوع فاااااااااااااااشل فاااااااااااااشل جدااااااااااااااااااااا
فعشان تقدر تستخلص الوقود من المخلفات اللى هى هاتكون مثلا 1 لتر من 1 طن " شوف النسبة "
فانت محتاج تعالج يوميا 80000 طن عشان تخرج منها 20000 طن مخلفات غير عضوية اللى هاتطلع منها 20000 لتر " يعنى 2 طن " اللى هى حمولة عربية بنزين واحدة ... بيقولوا عليها فى البنزينة " وجبة "
اية رأيك فى الكلمتين دول ؟

ويارب اكون غلط وهما صح ويحلوا الازمة
انت صح بس لما اعرف باقي تفاصيل الموضوع وممكن استخلاص الذهب من قطع الحاسب الالي بس انت عايز قد ايه عشان تطلع كام جرام فاهم ويارب نطلع غلط وهما صح
__________________
يا أيــهُا الرآجونْ مِنْهُ شَفاعَة , صَلوا عَليه وسَلموا تسَليمْـــــــا

avokato غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس