الموضوع: ظبط النشان
عرض مشاركة واحدة
غير مقروء 12-12-22, 01:28 PM   #3
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط النشان

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
صباح الخير ياباشا
يارب تكون بصحه وسعاده
وطبعا منحنى الرمايه بيختلف فى الضرب الافقى عن الضرب الى اسف او الى اعلى
بص يااستاذى
لما بتكون ظابط الناشنكاه على الضرب الافقى ( وده العادى )
وتيجى تضرب حاجه واقفه على الارض
تتفجأ ان الطلقه مجتش فى الطائر
وعشان كده لازم
لما تيجى تضرب حاجه واقفه على الارض
نشن تحت الهدف بحوالى 5 سنتى لو الهدف على مسافة مثلا 15 او 20 متر
لانك لو نشنت فى منتصف الهدف وهو عالارض الطلقه هاتيجى فوق الهدف
وبالتالى انت لازم تنزل لتحت شويه اثناء الضرب
وبالنسبه للضرب لأعلى ( رأسى ) اضرب فى اخر جزء من الطائر من تحت
معالى الباشا بعد التحية.
أفهم من كلام حضرتك أن سواء كان الهدف واطى او عالى بتنصح بالضرب تحت الهدف؟
طيب لو انت ضابط بندقيتك على هدف افقى من مسافة 20 متر مثلا. والهدف الجديد عالى بزاوية 45 درجة مثلا ولكن على بعد 25 متر برضه هتضرب تحت الهدف؟ ولو الهدف على الارض على بعد 30 متر برضه هتضرب اسفل الهدف بحوالى 5 سم؟
الموضوع شاغلنى جدا بقاله اكثر من سنة دلوقتى وما لقيتش أجابة واضحة عليه حتى الان.
تحياتى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس