![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد. |
![]() |
| أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
#1 |
|
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: شبرا مصر
المشاركات: 3,610
معدل تقييم المستوى: 276 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
مستعد انك تتنح ؟! ^_^
هحكيلكم عن آثار التكنولوجيا في حفر آبار البترول ^_^ 1- حفر الموجه (مائل .. افقي !!) !! بمعني .. ان كل 100 بئر حاليا .. 95 منهم .. مش بيحفر تحته !! لا .. ده بيمشي تحت الأرض و يروح للمكان اللي هو عايزه المكان المحدد !! ايون !! تخيل ؟! هقولك .. الفكرة بس الأول نعرف ايه الأسباب .. مثلا حفر الآبار في البحر غالي جدا علشان المعدات و المنشأت و كده .. فحاليا .. ممكن من منصة واحده فقط تلاقيها مجمعة لـ12 بئر يعني بيجيب بترول من قدامه و وراه و يمينه و شماله بدل ما كان يحفر فوق كل مكان!! ايوه يعني واقف في دمياط .. و بيجيب بترول من رأس البر :d :d طيب ممكن في ايه كمان ؟! ممكن بدل ما تحفر اساسا اساسا في البحر .. تحفر من الشاطئ و تتجه للبحر من تحت الأرض !! بس ده لو المكان اللي هننتج منه قريب من الشاطئ شويه :d طيب ايه كمان ؟! مثلا منطقة سكنية اكتشفوا تحتها بترول اي منطقة جغرافيه صعبه مثلا بحيرات مرتفعات .. و هكذا !! و كمان ممكن لو في بئر مولع :d ايوه نار بقى مفيش حد عارف يطفيه و يوقف الغاز او الزيت اللي بيخرج علشان النار تقف .. فممكن تحفر بئر من مكان تاني .. و تروح لحد المولع ده من تحت الأرض و توقف الحريق بقى ^_^ طبعا ده كله مكنش هيكون موجود لولا تقدم التكنولوجيا و التقنيات المبتكرة الجديدة اللي تساعدنا في كده .. زي تحديد اتجاه الحفر .. يعني تخيل كده انت فوق و مش شايف اي حاجه تحت ولا عارف ماشي فين ^_^ و هكذا .. من الأخر .. زي المترو .. تنزل من رمسيس .. تخرج من المرج :d :d ياااه دنيا .. ^__^ $ |
|
|
|
![]() |
|
|