الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الموضوعات العامه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-09-14, 10:44 AM   #1
mohd_wafik
صياد متقدم

الصورة الرمزية mohd_wafik

المدينه: cairo-nasr city
mohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريق
افتراضي حكايتي في الغربه .. ونصيحه لكل مصري مغترب

السلام عليكم ..
انا هكتب الموضوع ده و قلبي بيطقطع مليون حته ودموعي بتنزل على خدي .. بس هقول ايييه غير حسبه الله و نعم الوكيل و الحمد لله على كل شئ.....
اخوكم محمد وفيق اتولدت في الامارات تحديدا في ابوظبي و خلصت ثانويه عامه هناك ونزلت مصر وخلصت بكالريوس تجارة عين شمس و اخدت اعفى من الجيش نهائي و اشتغلت محاسب في مكتب مجدي حشيش لحد الثوره المهم بعد الثوره مباشرة مشوا ربع المحاسبين في المكتب عشان مفيش فلوس للمرتب إلى هوه 300 جنيه و انا حلمي اخد لقب محاسب قانوني لافتح مكتب محاسبه ...
المهم والدي هناك بعلاقاته جابلي شغلانه محاسب في شركه الحمد لله .. و عملي فيزة زياره عليه في الاول , وسافرت و استلمت الشغل تاني يوم و الحمد لله و اجتهدت فيه اوي و عملت سمعة طيبه اوي الحمد لله ...

نيجي بقى للمهم في شيقين
الشق الاول : المصرييين زمايلي في الشركه و معاملتهم السيئه ليا
الشق التاني : المحاسبين زمايلي في شركة و جنسيتهم هنود و باكستنيين و كرههم الشديد لمصر و بالتاني كره ليا انا ...

الشق الاول : المصرييين
كانوا بيشتغلوا في الاتش ار . من مهامهم عمل ملفات الموظيف وورق الاقامه على الشركه وكده .
المهم و انا هناك سمعت انهم هيقفلوا الاقامات العمل الجديده للمصرييين . جريت على الاتش ار بقولهم يا جماعه خلصوا ورقي بسرعه عشان الاقامات هتتقفل على المصرييين , و بقولهم كمان صاحب الشركه موافق على الاقامه تتعمل بسرعه ..
قالولي حاضر ومتقلقش وهنخلصها بسرعه وكده عشان في اجراءات بتتعمل قبل الاقامه زي العمل و العمال ..
المهم اثناء الموضوع ده ... وركزوا اوي ...
واحد مصري يقولي ( ايوه يا عم انته قاعد مع ابوك و امك ومش بتدفع ايجار ) بنفس اللفظ كده
واحد مصري يقولي ( ايوه يا عم انته قاعد مع ابوك و امك ومش بتدقع اكل و شرب ) بنفس اللفظ
واحد مصري يقولي ( ايوه يا عم مين قدك مرتبك لحد دلوقتي احنا بنحلم بيه ) طب انا محاسب و انته في الاتش ار يعني في قرق وظيفي .
اشتريت الاي فون 4 ووالله فلوسه جاتلي هديه من مجموعه من اصدقائي هناك بمناسبة عيد ميلادي .. فا اتقالي ايييه بقى ... لعبت معاك يا معلم و بقينه نشيل اي فون
اعوذ بالله بجد

"إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ "

اشهد ان لا إله إلا الله و ان محمد رسول الله

mohd_wafik غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-09-14, 10:54 AM   #2
mohd_wafik
صياد متقدم

mohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريق
افتراضي رد: حكايتي في الغربه .. ونصيحه لكل مصري مغترب

نكمل ...
كل يوم اروح للاتش ار ها جماعه وصلتم لي فين في ورفي ..
الرد : قريب اوي متقلقش هتخلص
المهم في يوم خميس كنت مع صديق ليا اسمه هشام نفس موضوع بالظبط هوه مهندس و من الزقازيق سافر الامارات بعد الثوره و الحمد لله شاف شغل و قاعد مع اهله نفسي بالظبط .. كنا يوم خميس مع بعض خارجين . يوم الجمعه بكلمه موبايله مقفول يوم السبت بفتح شات الفيس بوك لاقيته اونلاين و الحديث دار كده .
انا . ايييه يا اتش مش بترد ليه
هشان . يا عم محمد انا في الزقازيق دلوقتي
انا . انته هتهرج ولا اييه يا اتش
هشام . اقسم بالله انا في الزقازيق اصل الاقامه بتاعتي اترفضت و الموضوع بتاع الاقامات بتاع المصريييت اتفعل خلاص .....
انا طبعا طغتي علي اوي و اعصابي باظت
روحت الشركه يوم الحد وبكل برود دخلت لي مدير الاتس ار مصري ( بس فات على شغلي شهر ) يعني بقالهم شهر بيعموا في ورقي إلى هوه ميخدش اكتر من اسبوع ...
هاا ورقي خلص قالي اه خلص مش ناقص غير امضت صاحب الشركه و نقدمه في الجوازات ...
المهم قولت ليه طب وريهوني مسكت طلب الاقامه إلى هيتقدم للجوازات و مدبس فيه صورة الباسبور و صورة موافقة العمل و العمال و كانت المفاجأة ...
المعلومه الصحيحه هيه اسمي فقط لا غير .
تاريخ الميلاد و الجنسيه و ورقم الباسبور و المأهل و اسم الام غلط في غلط .. يعني هيطر يعيد الورق من اول جديد
وحركه مقصوده منهم عشان اساسا الباسبور بيكون معاهم يعني مش هيعرف ياخد البيانات منها و يكتبها في الطلب ...
طبعا اتعصبت عليه و شتمته و هزقته .. ما هي خلاص بقى الاقامات قفلت
ودخلت لي صاحب الشركه امراتي هوه .. وصديق والدي .. وريتله الورق و الغلطات
ندى مدير الاتش ار و بهدله قدامي و خلاه يعيد الورق تاني يعني هفضل اسبوع كمان ..
بس مش مهم عشان الاقامات قفلت اساسا يبقى اييييه لازمتها ؟؟

"إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ "

غير مقروء 11-09-14, 10:59 AM   #3
mohd_wafik
صياد متقدم

المهم صاحب الشركه قالي ان شاء الله نشوف حل ليها و نجيب واسطه ...
الاتش ار بعد اسبوع بالظبط عملوا الورف لحد طلب الاقامه إلى بيتقدم في الجوازات ( طب ليه بقى الورق في المره الاولي متعملش في اسبوع و اتعمل غلط كمان , حسبيه الله ونعمه الوكيل )
المهم نشوف واسطه من هنه لي هنه مفيش , والدي بقى يشوف وسايط الدنيا كلها بردو مفيش ....اطريت انزل مصر عشان عدد الايام في فيزة الزياره خلصت ......
بس طبعا بقى إلى عاوز اقوله بجد ان المصرييين معظمهم في الغربه وحشين اوي بيعاملوا بعض وحش وفاضحينا اوي ..
اقسم بالله ليكم ان والدي و والدتي ميعرفوش اسر مصريه همه اسرتييين توانسه إلى في الويك ايند بيخرجوا معاهم و انا اعرفهم كويس و ناس طبعا في قمة الزوء و الادب ...
ودلوقتي بدور على شغل ومش لاقي ونفسي اشتغل في مكتب محاسبه مش مهم المرتب المهم مكتب محاسبه لاني طموحي اكون محاسب قانوني
ودي الشق الاول من القصه ...

غير مقروء 11-09-14, 11:06 AM   #4
mohd_wafik
صياد متقدم

اه نسيت اقول حاجه مهمه اوي ..
كان ليا زميل اسمه محمد مكاوي كان انطوائي اوي وفي حاله دايما و كان غلبان جدااا جداا كان دايما يدعي على حسني ويقول ربنا ينتقهم منك انته إلى عملت فيا كده عشان سافر و اتبهدل في الغربه و ملاقاش فرصة شغل في المصر .. المهم في يوم كده جوعت اوي اوي بجد فخرجت من الشركه وجبت ساندوتش و دخلت الشركه و روحت الاوضه إلى فيها محمد مكاوي عشان اكل الساندوتش و اشرب سجاره معاه المهم والله قطمت الساندوتش نصين و اديتله نصه و بقوله يالا يا ميكا عشان يبقى عيش و ملح مع بعض
والله العظيم محمد ميكاوي عينه دمعت و قالي اول مره واحد مصري يعمل كده معايا و انا بقالي ست سنين في الامارات منزلتش مصر وقالي فعلا لسه في شوية مصرييين فيهم الخير ....
بعد الموضوع ده انا معرفتش انام يومين بجد ...
هقول ايييه غير حسبيا الله ونعمه الوكيل

غير مقروء 11-09-14, 11:14 AM   #5
the ghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية the ghost

the ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريق

وبيحصل اكتر من اللى انت قولته ده والاهم من ده بقى ان المصريين هنا بيفتكروا ان اللى بيسافر ده بيروح يجيب ملايين ويجى مش بيقدروا خالص
the ghost غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 11:23 AM   #6
mohd_wafik
صياد متقدم

عندك حق والله .. بس اكيييد مش كل المصريييين كده انا بس إلى وقعت في مجموعه معندهاش ضمير

غير مقروء 11-09-14, 11:26 AM   #7
the ghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية the ghost

the ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريقthe ghost في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohd_wafik مشاهدة المشاركة
عندك حق والله .. بس اكيييد مش كل المصريييين كده انا بس إلى وقعت في مجموعه معندهاش ضمير
اه طبعا قليل قوى من المصريين اللى مش بيعرفوا بعض فى الغربة بس كللللل المصريين اللى عايشين فى مصر فاكرين اللى بيسافر بره ده بيروح يجيب مليارات ويجى وبعدين السفر كان زمان مش دلوقتى معظم بلاد بره دلوقتى المرتبات متقاربة للمرتبات هنا
غير مقروء 11-09-14, 11:29 AM   #8
mohd_wafik
صياد متقدم

مش قصة متقاربه لا لا
هيه ان المرتب هيتصرف في الايجار و الاكل و الشرب لان الاسعار بقت غاليه اوي مينفعش اقارنها بي مصر عشان فرق مستوي الدخل بس هيه مولعه اوي هناك

غير مقروء 11-09-14, 11:47 AM   #9
the ghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية the ghost

اقتباس:
مش قصة متقاربه لا لا
هيه ان المرتب هيتصرف في الايجار و الاكل و الشرب لان الاسعار بقت غاليه اوي مينفعش اقارنها بي مصر عشان فرق مستوي الدخل بس هيه مولعه اوي هناك
عشان كده بقولك السفر كان زماااان مش دلوقتى
غير مقروء 11-09-14, 12:00 PM   #10
deutscher Sniper
صياد نشيط

المدينه: أرض الموت
deutscher Sniper مستواه غير معروفdeutscher Sniper مستواه غير معروفdeutscher Sniper مستواه غير معروف

اخى الحبيب

لا تحزن فالسفر انتهى امرة منذ زمن بعيد

وبمعنى ادق اللى عمل من السفر عمل وخلاص

ايام الغنى انما دلوقتى بلدك بيك اولى زى ما بيقولوا

واقول لسيادتك وعن تجربة ان المصريين أسوا من تتعامل معهم فى الغربة واوروبا

بالتحديد واتحدى من يقول غير ذلك هناك مثل فى المنايا يقول

" اعشق النازى ولا تصادق المصري "

وذلك لان النازى معروف بالخيانة حتى لزملاؤة ولكن المصري اشد منة

يبلغ عنك مقابل فلوس يسرقك ومالة ياذيك عادى جدا

وطبعا هناك الكويس والوحش ولكن الاغلبية العظمى وذلك

لفترات انتقال طويلة بين الولايات حتى الاستقرار تم حدوث

مئات المشاكل معى وكلها من المصريين يرحلون بعضهم و

يصنعون المشاكل لبعضهم حتى انك تغير من ملامحك حتى لا يعرف انك مصري

لانهم يلقبون المصريين هناك بالشحاتين اعزكم الله اقسم بالله مما يروة منهم من

افعال لا تليق بنا وبعزتنا وكرامتنا على الرغم من وجود فئة جميلة من المصريين

منعزلة عن هذا الوباء الذى ينتشر بين المصريين فى الغربة ولك ان ترة جميع الجنسيات الاخرى

تتكانف جنبا الى جنب حتى يكونوا مجموعة وينهضوا باحوالهم جميعا ونقف نحن نشاهد

من بعيد خيبتنا التى لا مثيل لها ؟ هذا جزء لا يتجزا مما حدث حتى الحصول على الجنسية

ثم الابتعاد الكامل عن حماقة الاخوة فى الغربة واى شي انا تحت امركم .

ملحوظة هذة القصة تخص ابن عمى المغترب وهو فى زيارة الان واحب ان يشارككم الرأى عندما رآنا

نتحدث عن موضوع يخص الغربة .
:d

يلا تشااااو يا صحابي

أن تكون فرداً في جماعة الأسود خير لك من أن تكون قائداً للنعام
deutscher Sniper غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 12:06 PM   #11
gamopt80
صياد قديم

الصورة الرمزية gamopt80

gamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريق

اقتباس:
لا انت وقعت مع ناس معندهاش اصل , وعلى فكره في قرى ومدن في مصر بدون ذكر اسماء الناس فيها تعاملهم كده مع بعض في الغربة
غير مقروء 11-09-14, 12:10 PM   #12
mohd_wafik
صياد متقدم

والله صح انا كنت بشوف السودانيين مع بعض اوي .. وفي ناس كتير من معاملتي معاهم قالوا هوه انته متأكد ان انته مصري ؟؟؟؟
سؤال يزعل و يفرح في نفس الوقت

غير مقروء 11-09-14, 12:32 PM   #13
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

انا مستغرب انتو مستغربين كده ليه المصريين مش كده في الغربة وبس

لأ هنا في مصر كمان
انتو متعاملتوش مع مصريين قبل كده ولا ايه
سيبك من صاحبك الانتيم ولا اخوك ولا ابن عمك لانه بيعاملك معاملة خاصة لانك قريبه او متربي معاه

انت متعاملتش مع بتاع الخضار اللي بيبيع الخضار غالي نار ويكسب فيه اضعاف مضاعفة

ولا متعاملتش مع الجزار اللي بيبيع اللحمة باسعار تقترب من اسعار الدهب

ولا متعاملتش مع البقال اللي لما يسمع خبر ان السكر ممكن يغلي يقوم يغليه قبل ما يغلي

متعاملتش مع تجار السلاح اللي بيكسبو في بنادق الرش اكثر من عشر اضعاف تمنها

متعاملتش مع صاحب الشركة اللي شغال فيها اللي بيكسب ملايين ويكنزها ويروح يصرف في سهرة حلوة مائات الالاف ولما ييجو الموظفين يطلبو زيادة ولا مكافأة متجيش ربع اللي صرفه في السهرة يقول لا ميستاهلوش ويذل ابوهم عليها

ولا متعاملتش مع ولا مع ولا مع ولا مع .....................

ايه ياجماعة انتو مستغربين من ايه........ شكلكو متعاملتوش مع مصريين قبل كده
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 12:34 PM   #14
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

انا مقولتش ظابط الشرطة ولا ظباط الجيش للي دخلو الجيش ولا موظف الحكومة ولا حتي موظف القطاع الخاص

لو قعدت اقول لبكرة مش هانخلص
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 01:23 PM   #15
د.مهندس
صياد متفاعل

الصورة الرمزية د.مهندس

المدينه: محافظة الشرقية
د.مهندس مستواه غير معروف

ربنا يعوضك خير
و للاسف اذا غاب الدين و ضعفت الأخلاق ظهرت المعاملة السيئة فالدين المعاملة (اى ان المعاملة عى التى تعرفك الانسان الملتزم من المزيف)
لكن هنا ده كله موجود لكن وجود الانسان فى وسط اهله و اصحابه يخفف الشعور بها
المصرى هو المصرى فعلا جوه و بره
و ده عيب تربية و تعليم و ضعف انتماء و دين و وطنية كلها منظومة مترابطة تحتاج الى اصلاح
د.مهندس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 01:44 PM   #16
تيتو المحلاوى
Banned

تيتو المحلاوى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى تيتو المحلاوى

اقتباس:
والله صح انا كنت بشوف السودانيين مع بعض اوي .. وفي ناس كتير من معاملتي معاهم قالوا هوه انته متأكد ان انته مصري ؟؟؟؟
سؤال يزعل و يفرح في نفس الوقت
اخى الحبيب...

من كلامك انك اتولدت واتربيت برة مصر........
ولو انت تعمقت بعد رجوعك لمصر هتعرف ان فية محافظة كاملة مش مدينة او قرية
تعاملاتها مع بعض ومع الماس اسوء من كدة.....
و معاملة الصريين لبعض برة اسوء من انها تتوصف....
ودة حاجة معروفة عندنا كلنا خصوصا ال عندة حد من اهلة سافر برة....
وانا اخوالى واولاد خالتى ف السعودية وبيعانوا من نفس ال انت عانيت منة...
ومن المفترض انى بعد ما اخلص كليتى ال هى تجارة زيك بردة هسافرلهم...
بس بعد الثورة وبعد البسمعة من المعالملة البرة من المصريين وغير المصريين للمصريين
خلانى اقول بلدى اولى بيا وبكل واحد من ولادها.......
صدقنى مش هتلاقى ف الغربة صديق الا نادرا....
فاصبر واحتسب واكيد ربنا عملك كدة رايد بيك خير....
ياعم يمكن اتجمع انا وانت فشغل واحد ونبقى اصحاب هههههههههههههه
احنا اصحاب ن غير حاجة ياحمام.....

ادعى وانت بتصلى ليك ولينا وربنا يكرمك ويكرمنا
تيتو المحلاوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 01:49 PM   #17
ahmedmh_ali
صياد قديم

الصورة الرمزية ahmedmh_ali

المدينه: الأسكندرية
ahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيدهahmedmh_ali لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmedmh_ali

لا اله الا االله ..

Smile ... tomorrow may be worse

فقد ينقلب كل شىء ضدنا و يبقى الله
معنا فلنكن مع الله يكن كل شىء معنا ..

™ AHMED ALI ™

THE BENEFIT OF BEING SMILING ALL THE TIME THAT IS NO ONE WILL EVER KNOW WHAT ARE YOU CAPABLE OF

الحمد لله الذى عافانا مما أبتلى بة غيرنا

ღ ♥ ♥ ღ
ahmedmh_ali غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 01:57 PM   #18
تيتو المحلاوى
Banned

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali مشاهدة المشاركة
لا اله الا االله ..
محمد رسول الله

صلى على رسول الله احنا لا بنشحت ولا بنقول لله
غير مقروء 11-09-14, 02:05 PM   #19
محمود القاضى
صياد نشيط

المدينه: عين شمس القاهره
محمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريقمحمود القاضى في بداية الطريق

تجربه عظيمه
جدا
مؤلمه جدا جدا
و لكن
لا تعرف مالذى يخبئه لك القدر
فكل ما عند الله جميل
و اجمل ما فيه انه من عند الله
ربنا يرزقك
صدقنى البلد حالها صعب اليومين دول بس هتفرج
ان شاء الله

اللهم لا تكلنى إلى نفسى طرفه عين أبدا
محمود القاضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 05:17 PM   #20
نور المسلم
صياد متفاعل

نور المسلم مستواه غير معروف

ربنايهدي المصريين بره وجوه
نور المسلم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 05:19 PM   #21
مسافر عبر البرارى
Banned

مسافر عبر البرارى نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )

هو انا شايف كدة ان مش الامارات بس اللى بتكرة المصريين انا شايف من خلال لسماعى لقصص واعتداءات بتحصل للمصريين ان غالبية الدول العربية بقت بتكرة مصر والمصريين طبعا ناهيك عن اوروبا ومدى كرها للاسلام والمسلمين
يعنى العالم كلة يعتبر مقفول للمصرين خاصة وللمسلمين عامة
يعنى السعودية شوف عملت اية فى الحجاج المصريين عندهم وفى ليبيا تم احتجاز مركب صيد على متنة مصريين وفى تونس برضة نفس الكلام وطبعا المعاملة بتكون زفت
مسافر عبر البرارى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 05:58 PM   #22
gamopt80
صياد قديم

الصورة الرمزية gamopt80

gamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريقgamopt80 في بداية الطريق

...........................
غير مقروء 11-09-14, 06:10 PM   #23
mohd_wafik
صياد متقدم

يا جماعه معلش اصل انا شوفت مصريين بيذلوا نفسهم للفلوس فأكيد هيداس ... وبصراحه بقى و نبقى واقعييين قبل ما كان تتمل ثوره لتغير النظام كان المفروض تتعمل ثوره لتغير العقول و الانفس ...حسبيا الله في كل واحد ظلم واحد

غير مقروء 11-09-14, 06:17 PM   #24
senawy
صياد متفاعل

المدينه: رأس سدر جنوب سيناء
senawy مستواه غير معروفsenawy مستواه غير معروف

حسبنا الله .... هو نعم المولى و نعم الوكيل
senawy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 06:37 PM   #25
abdo92
صياد نشيط

المدينه: مدينه نصر
abdo92 في بداية الطريقabdo92 في بداية الطريقabdo92 في بداية الطريق

هدي اعصابك يا محمد واضح ان احنا جران في الامارات وفي مدينه نصر
والله يا محمد انا حاسس بشعورك علشان انا اتولد في السعوديه وعيشت هناك شويه وبعدين روحت الامارات
تحديدا مدينه العين وعشت هناك تسع سنين ( اكتر من الي عشته في مصر ) للاسف والله كان صحابي الامارتيين احسن مليون مره من المصريين الي هناك الى من رحم ربي ... والغريبه ان مثلا الشوام يدوسو على رقبه بعض علشان يطلعو فوق بعض اما المصريين يدوسو علي رقاب بعض لله في لله ... والله فاكر موقف واحد سعودي صاحب عمي راح يصلح الشكمان بتاع العربيه في ورشه بتاع واحد مصري فلما اتفقو على السعر راح واحد صحبه في الورشه الى جنبه مصري برده جاي وقالو سيبك منو وتعلالي هعملهالك ارخص ب 20 درهم يعني باع صحبو علشان عشرين درهم وفي الاخر بنقول هما مابيحترموناش ليه
احنا الي عملنا كده في نفسينا
غير مقروء 11-09-14, 06:45 PM   #26
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock
Exclamation رد: حكايتي في الغربه .. ونصيحه لكل مصري مغترب

السلام على من اتبع الهدى ... بص يا استاذ مسافر عبر البرارى ... انت كلامك غريب جدا وغير مقبول فى المنتدى بشكل او بآخر ... ياريت تلتزم بهدف المنتدى ... الصيد ... اما بالنسبه للموضوعات العامه فدى معموله للصيادين اللى عايزين يتكلموا فى حاجه غير الصيد ... ((( الصيادين ))) ... واللى مش مصدق كلامى يبص فى مواضيعه ويحكم ...

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم

التعديل الأخير تم بواسطة rock ; 11-09-14 الساعة 06:50 PM
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 06:53 PM   #27
sayedlabib
صياد قديم

الصورة الرمزية sayedlabib

المدينه: القاهره
sayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريقsayedlabib في بداية الطريق

نفسى اقولك كلام كتير عن الموضوع ده بس بصراحه مش عارف ابدأ منين او اقول ايه غير حسبنا الله ونعم الوكيل
ومش هاقولك بره مصر لا ده جوا مصر وفى كل حته وعلى فكره مش المصريين بس والله العظيم كل مكان فيه الكويس وفيه الوحش وبعدين صدقنى اتأكد من حاجه مهمة قوى قالها سيدنا النبى صلى الله عليه وسلم (ماكان ليصيبك لم يكن ليخطئك وما كان ليخطئك لم يكن ليصيبك ) وربنا قال (انا كل شئ خلقناه بقدر )

وكل دى ازمات لازم تعدى بيها لان ده طبع البشر والا ماكنش قابيل قتل اخوه الطيب هابيل وانتا عارف القصة وكانوا اخوة وابناء ابو البشر

احمد الله دائما ولا تتعجب فانهن مكتوبات على عرش الرحمن (لا حيلة فى الرزق ولا شفاعة فى الموت ولا سلامة من السنه الناس)

ودايما هاتلاقى ناس انانية مابتحبش غير نفسها ودول قال فيهم زين العابدين علي بن الحسين رحمه الله

وانْظُرْ إِلى مَنْ حَوَى الدُّنْيا بِأَجْمَعِها
هَلْ رَاحَ مِنْها بِغَيْرِ الحَنْطِ والكَفَنِ

خُذِ القَنـَاعَةَ مِنْ دُنْيَاك وارْضَ بِها
لَوْ لم يَكُنْ لَكَ إِلا رَاحَةُ البَدَنِ

من قصيدة ليس الغريب

فلا تيأس واصبر وان شاء الله ستدور عليهم الدوائر وكما فعلوا سيفعل بهم
غير مقروء 11-09-14, 07:27 PM   #28
hema777h
تاجر مسجل بالمنتديات

hema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريق

لاحول ولا قوة الابالله
48 شارع بغداد امام فندق بيروت
محافظة القاهرة
يسعدنا توفير خدمة الشحن الي جميع الاعضاء في جميع المحافظات
وتكلفة الشحن علي حسب المحافظة

01000131401
01093635793
hema777h غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 07:29 PM   #29
jhoncarbntr
صياد نشيط

المدينه: K.S.A
jhoncarbntr في بداية الطريقjhoncarbntr في بداية الطريقjhoncarbntr في بداية الطريقjhoncarbntr في بداية الطريقjhoncarbntr في بداية الطريقjhoncarbntr في بداية الطريق

حبايبنا انا مغترب فى السعودية وبصراحة موضوع معاملة السعوديين علشان الثورة والكلام ده محصلش لكن بالنسبة لموضوع سوء المصريين فى الخارج فبصراحة هو فعلا فيه عينات كتيرة وحشة جدا لكن وللحق انا قابلت واتصادقت من مصريين جدعان ورجالة فى الغربة فالموضوع موش مقياس يعنى للأخ صاحب الموضوع ممكن كان نصيبه بس فى المكان
jhoncarbntr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-14, 11:23 PM   #30
hesham[MaFya]a
ادمن صفحة المنتدى

الصورة الرمزية hesham[MaFya]a

المدينه: cairo
hesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hesham[MaFya]a

ده ربنا يكون فى عونك و يحققلك الى بتتمناه و لكن برده خليك فى مصر احسن
غير مقروء 11-09-15, 02:38 AM   #31
mohd_wafik
صياد متقدم

متشكر لردودكم جداااااااااااااا وربنا يديم المعروف و الموده

غير مقروء 11-09-15, 03:04 AM   #32
محمد يونس
صياد نشيط

الصورة الرمزية محمد يونس

المدينه: محافظة الشرقيه
محمد يونس في بداية الطريقمحمد يونس في بداية الطريقمحمد يونس في بداية الطريقمحمد يونس في بداية الطريقمحمد يونس في بداية الطريقمحمد يونس في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد يونس

والله يا استاذ محمد موضوعك بجد ضايقنى وخلانى اقول حسبى الله ونعم الوكيل فى كل انسان يؤذى انسان مثله فى رزقه واحب ان اقول لك( ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون ) وصدقنى دى ارزاق ولو لك رزق هناك ولو اجتمع اهل الدنيا اجمعين فسوف تستوفى رزقك .

وان شاء الله ربنا يكرمك بوظيفه احسن منها لانك انسان خلوق ومحترم .

والله ولى التوفيق .....................
غير مقروء 11-09-15, 04:12 AM   #33
samraghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية samraghost

المدينه: العاشر ن رمضان
samraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى samraghost

لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظيم
samraghost غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-15, 06:13 AM   #34
sniperwolf500
صياد نشيط

الصورة الرمزية sniperwolf500

المدينه: Alexandria
sniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيده

ما أنا زيك ياحمادة والله أنا برضو من مواليد السوعدية وجيت هنا علشان اتقرف بس تكيفت ده ايام المدرسة وطلعت بحبة صحاب تانيين زي العسل ... أنت بتشتكي مالغربة ... أنا فبلدي حاسس اني غريب ... نفس المعاملة الي معاك فالشغل ... و أكثر
وححكي لما ارجع مالشغل واقولك الي يجننك تخيل بقي غربتك فبلدك
sniperwolf500 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-15, 06:50 AM   #35
مسافر عبر البرارى
Banned

مسافر عبر البرارى نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )

وانتا شايف ان الموضوع دة واللى انا علقت علية بيتكلم فى الصيد ولا بيتكلم فى العنصرية
بص انتا كدة واتاكد واقرا الموضوع من اولة
كلامى موجة لrock علشان بيقولى ان دة موضوع صيد اللى احنا بنتكلم فية دلوقتى
واية حكاية كلامى غير مقبول فى المنتدى يعنى اية الكلام دة عايز افهم
وضحلى تقصد اية من كلامك دة يا rock
مسافر عبر البرارى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-15, 06:57 AM   #36
khaledshareef
صياد متفاعل

الصورة الرمزية khaledshareef

المدينه: التجمع الخامس
khaledshareef في بداية الطريقkhaledshareef في بداية الطريقkhaledshareef في بداية الطريقkhaledshareef في بداية الطريقkhaledshareef في بداية الطريق

اقتباس:
السلام عليكم ..
انا هكتب الموضوع ده و قلبي بيطقطع مليون حته ودموعي بتنزل على خدي .. بس هقول ايييه غير حسبه الله و نعم الوكيل و الحمد لله على كل شئ.....
اخوكم محمد وفيق اتولدت في الامارات تحديدا في ابوظبي و خلصت ثانويه عامه هناك ونزلت مصر وخلصت بكالريوس تجارة عين شمس و اخدت اعفى من الجيش نهائي و اشتغلت محاسب في مكتب مجدي حشيش لحد الثوره المهم بعد الثوره مباشرة مشوا ربع المحاسبين في المكتب عشان مفيش فلوس للمرتب إلى هوه 300 جنيه و انا حلمي اخد لقب محاسب قانوني لافتح مكتب محاسبه ...
المهم والدي هناك بعلاقاته جابلي شغلانه محاسب في شركه الحمد لله .. و عملي فيزة زياره عليه في الاول , وسافرت و استلمت الشغل تاني يوم و الحمد لله و اجتهدت فيه اوي و عملت سمعة طيبه اوي الحمد لله ...

نيجي بقى للمهم في شيقين
الشق الاول : المصرييين زمايلي في الشركه و معاملتهم السيئه ليا
الشق التاني : المحاسبين زمايلي في شركة و جنسيتهم هنود و باكستنيين و كرههم الشديد لمصر و بالتاني كره ليا انا ...

الشق الاول : المصرييين
كانوا بيشتغلوا في الاتش ار . من مهامهم عمل ملفات الموظيف وورق الاقامه على الشركه وكده .
المهم و انا هناك سمعت انهم هيقفلوا الاقامات العمل الجديده للمصرييين . جريت على الاتش ار بقولهم يا جماعه خلصوا ورقي بسرعه عشان الاقامات هتتقفل على المصرييين , و بقولهم كمان صاحب الشركه موافق على الاقامه تتعمل بسرعه ..
قالولي حاضر ومتقلقش وهنخلصها بسرعه وكده عشان في اجراءات بتتعمل قبل الاقامه زي العمل و العمال ..
المهم اثناء الموضوع ده ... وركزوا اوي ...
واحد مصري يقولي ( ايوه يا عم انته قاعد مع ابوك و امك ومش بتدفع ايجار ) بنفس اللفظ كده
واحد مصري يقولي ( ايوه يا عم انته قاعد مع ابوك و امك ومش بتدقع اكل و شرب ) بنفس اللفظ
واحد مصري يقولي ( ايوه يا عم مين قدك مرتبك لحد دلوقتي احنا بنحلم بيه ) طب انا محاسب و انته في الاتش ار يعني في قرق وظيفي .
اشتريت الاي فون 4 ووالله فلوسه جاتلي هديه من مجموعه من اصدقائي هناك بمناسبة عيد ميلادي .. فا اتقالي ايييه بقى ... لعبت معاك يا معلم و بقينه نشيل اي فون
اعوذ بالله بجد

هوه ده السبب (ناس بقالهم سنين و انت لسه جاي و عملت سمعه طيبه)
لعلمك سيفتح باب العمل في الامارات رغما عن انفهم
ولكن بعد ان يكون لمصر رئيسا و حكومة
انت ولدت في الامارات و عشت حتى الثانوية العامة
و عاصرت والدك و جيرانك وحكاياتهم
كان يجب ان يكون عندك خلفية مسبقة عن المصريين خارج وطنهم و عن التفرقة العنصرية في بلد اسلامي
نصيحتي للشباب - لا تدفع 20 الى 50 الف جنيه مقابل سفرك الى الامارات او اي دولة تعاملك مثل معاملتهم
اذا يأست من بلدك فاذهب الى من يعاملونك مثل ابنائهم
و يعطوك الجنسية و يعلموا اولادك بالمجان و يصرفوا لك عن كل طفل ما يكفيك لاعاشته
ويحتسبوا عملك بالساعة و تتساوى مع غيرك امام القضاء
لا تنس ثمن الغربة - هل أخذت ثمنها ام تنازلت عنه للاسف كالعادة

khaledshareef غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-15, 01:48 PM   #37
تيتو المحلاوى
Banned

نصيحتي للشباب - لا تدفع 20 الى 50 الف جنيه مقابل سفرك الى الامارات او اي دولة تعاملك مثل معاملتهم

طب اضرب مثل لدولة بتعامل المصريين كدة
غير مقروء 11-09-15, 01:57 PM   #38
mohd_wafik
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledshareef مشاهدة المشاركة

هوه ده السبب (ناس بقالهم سنين و انت لسه جاي و عملت سمعه طيبه)
لعلمك سيفتح باب العمل في الامارات رغما عن انفهم
ولكن بعد ان يكون لمصر رئيسا و حكومة
انت ولدت في الامارات و عشت حتى الثانوية العامة
و عاصرت والدك و جيرانك وحكاياتهم
كان يجب ان يكون عندك خلفية مسبقة عن المصريين خارج وطنهم و عن التفرقة العنصرية في بلد اسلامي

يا سيدي الفاضل انا مكنتش اعرف كده ايام الدراسه لاني كان اخري اروح المدرسه و النادي وكده يعني مكنش ليا احتكاك بس سوق العمل .. بس انا تذكرت حاجه فعلا قبل الشغل بيوم بابا قالي تعالى عاوزك في موضوع مهم خير يا حج قالي محمد خد بالك من شغلك و اجتهد فيه اوي و ابعد عن اي قرش حرام لان الفلوس الحرام مش بدوم و عواقبها كبيره انا ربيتكم يا بني من حلال و نحرت في الصخر عشانكم بس بالاحلال ... وخد بالك من إلى حواليك و بالذات من القريبين منك ( طلع يقصد المصريين ) بس مجبهليش واضحه .. الحمد لله ان الواحد كل يوم بيتعمل حاجه جديده

غير مقروء 11-09-15, 02:07 PM   #39
تيتو المحلاوى
Banned

اقتباس:
يا سيدي الفاضل انا مكنتش اعرف كده ايام الدراسه لاني كان اخري اروح المدرسه و النادي وكده يعني مكنش ليا احتكاك بس سوق العمل .. بس انا تذكرت حاجه فعلا قبل الشغل بيوم بابا قالي تعالى عاوزك في موضوع مهم خير يا حج قالي محمد خد بالك من شغلك و اجتهد فيه اوي و ابعد عن اي قرش حرام لان الفلوس الحرام مش بدوم و عواقبها كبيره انا ربيتكم يا بني من حلال و نحرت في الصخر عشانكم بس بالاحلال ... وخد بالك من إلى حواليك و بالذات من القريبين منك ( طلع يقصد المصريين ) بس مجبهليش واضحه .. الحمد لله ان الواحد كل يوم بيتعمل حاجه جديده
كلام والدك صح وعاقل جدا
بس للاسف انت مافهمتهاش الا متاخر
وللاسف من البيتحكالى عن المصريين ف الغربة خلانى اقول ان الواحد يسافر بلد ميعرفش فيها حد ولاحد يعرفه حد
غير مقروء 11-09-15, 06:22 PM   #40
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

المدينه: القاهرة
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

باذن الله تجد الوظيفة
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-15, 09:34 PM   #41
khaledshareef
صياد متفاعل

الصورة الرمزية khaledshareef

المدينه: التجمع الخامس
khaledshareef في بداية الطريقkhaledshareef في بداية الطريقkhaledshareef في بداية الطريقkhaledshareef في بداية الطريقkhaledshareef في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تيتو المحلاوى مشاهدة المشاركة

طب اضرب مثل لدولة بتعامل المصريين كدة
ايطاليا مثلا - مبلط السيراميك عندي كان يحكي لي عنهم
وكيف انهم تعرضوا للوقوف امام القضاء و تم التعامل معهم بكل عدل و حيادية
كندا ايضا - قدم لها دكتور اسنان زميلي للهجرة من 2005 و اليوم هو يودعني مع اسرته جميعا
حيث سيذهب للهجرة هناك - و لنا اقارب هناك لا ينزلوا الى مصر الا كل كام سنة و باين عليهم
اثر النعيم و العز و الصحة - طبعا اخدوا الجنسية و تملكوا عقارات
فرنسا كذلك يعطوك على اولادك نقودا تكفي احتياجاتهم و تزيد لدرجة اعرف عائلة مغربية تلد طفلا كل عام
من يولد في الدول الاوربية يأخذ الجنسية فورا و من يولد في الدول الخليجية يتحمل والده مصاريفه كاملة اضافة الى اجراءات الاقامة التي وصلت للالاف "ايمسكه على هون ام يدسه في التراب".
khaledshareef غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links