![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها. |
![]() |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
#1 |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 194
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
السادة أباطرة الكرال المحترفين
الاسعار طبعاً ارتفعت جدا الفترة دي و انتشرت اشكال كتير للكرال و اصدارات كتير جديدة و طبعا اكيد تكلفة التعديلات اللي كانت بتتعمل للكرال عشان تكون بندقية تمام التمام اكيد تكلفتها ارتفعت ... عشان كدة ارجو من اباطرة الكرال التوضيح توضيح معلومات عن الاشكال الجديدة من الكرال و التعديلات لو فيه تعديلات جديدة و المهم ..... التكلفة الحالية لتعديلات الكرال ؟؟؟؟؟؟ وشكراً
__________________
The strong person knows how to keep his life in order. Even with tears in his eyes, He still manage to say "I'm OK" with a smile... God is good ..... Change is coming.....My pistol in my hand. Pray, Live, Be strong, Laugh, Love, ....... This are my rules in life. .................................................. ......Mohammad Al Qassam |
|
|
|
|
|
#2 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Sep 2011
المدينه: القاهرة - عين شمس
المشاركات: 976
معدل تقييم المستوى: 107 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
السلام عليكم ، بص يا عم انا فى الاول كنت مرحب اوى بفكرة انى اشترى بندقية رخيصة واعملها شوية تعديلات وتبقى فله والتعديلات هى تغيير السوستة والجلبة وتركيب حدافة والتعديلات دى بالميت تخش على 350 ولو هتركب سوسه تيتن زى ما انا عامل السوستة لوحدها دلوقتى عاملة من الموقع بتاعها حوالى 400 جنية ، الفكرة ان التعديلات مش رخيصة وسعر البندقية اصبح غالى فالكرة دلوقتى اتغيرت ايه الى يخلينى اشترى بندقة غالية واعمل عليها كمان تعديلات بالشئ الفلانى .
الشادو 1000 او جامو رويال برقبة كل انواع الكرال والفرق مش هيبقى كتير حوالى 500 - 1000 والكلام ده عن خبرة سنين
__________________
قال الله تعالى فى اواخر سورة الكهف ( قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمالًا ﴿103﴾ الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا ﴿104﴾ أُولـئِكَ الَّذينَ كَفَروا بِآياتِ رَبِّهِم وَلِقائِهِ فَحَبِطَت أَعمالُهُم فَلا نُقيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزنًا ) صدق الله العظيم محمد مصطفى ( فضيل ) |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 194
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
أولاً شكراً على مرورك الكريم ثانياً كلامك فعلاً تمام و الموضوع بقة رخم اوي الناس كانت الاول بتقول انك ممكن باقل من 2000 جنيه تعمل بندقية تعتبر هاي باور و جامدة جدا دة على اساس ان الكرال بتعديلاتها و تظبيطاتها و يمكن كمان بإسكوب متوسط مش هتعمل ال2000 جنيه و بردو كمان كنا بنلاقي مشاكل بردو .... لكن دلوقتي الحوار فتح على الاخر و الدنيا عليت اوي بقت الكرال لوحدها بتعمل ال 2000 و اكتر كمان يعني عشان اجيب الكرال و اظبطها مش اقل من 3000 جنيه فالحوار مبقاش مفضل خالص ..... لكن في نفس الوقت ظهور الاصدارات الجديدة من الكرال بقدرات جديدة و اسعار زي الاصدارات القديمة تقريباً دة اللي يخلينا نرجع نفكر في الكرال تاني بمعنى ان الاصدار القديم دلوقتي بالفين جنيه و لسة هيتعدل طيب الاصدار الجديد تقريبا ب 2200 جنيه يعني فرق قليل مع اختلاف كبير في القدرات و لكن محدش عارف نظامه محتاج تعديل و لا لا ؟؟؟؟! و هو دة مربط الفرس . ثالثاً أما بالنسبة للشادو 1000 و الجامو رويال فانا اللي اعرفه انها اسماء لها وزنها و حاجات عالية لكن معرفش اسعارها و لا سرعاتها فأرجو من حضرتك توضيح هذه المعلومات اذا كنت تعرفها ..
__________________
The strong person knows how to keep his life in order. Even with tears in his eyes, He still manage to say "I'm OK" with a smile... God is good ..... Change is coming.....My pistol in my hand. Pray, Live, Be strong, Laugh, Love, ....... This are my rules in life. .................................................. ......Mohammad Al Qassam |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Sep 2011
المدينه: القاهرة - عين شمس
المشاركات: 976
معدل تقييم المستوى: 107 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
السلام عليكم ، فى البداية اسف على التأخير فى الرد لظروف الشغل ، انا عامه مبثقش فى الصناعة التركية لانها فى غالبية الامر منظر جميل لكن جوهر منيل وانا جربتها فى حاجات كتير من اكسوار العربيات للأدوات الكهربائية مرورا بالاسلحة الحاجة الوحيدة الى ممكن تاخد منها وانت مغمض الملابس غير كده لازم تكون مفتح عنيك اوى .
الاصدارات الجديدة من الكرال بالفعل اشكال جامده جدا لكن متجربتش تقريبا لكن الكلام العبيط الى بنسمعه انها 350 متر الواحد بيعد يضحك على الهبل ده وانا اسف لأستخدامى الالفاظ دى لكن دى هى الحقيقة . بالنسبة للشادو 1000 فى هى جديدة تعمل 3500 ومستعملة من 3000 الى 2750 وحسب الحالة وسرعتها 220 متر/ثانية. اما الملكة حبيبة قلبى تعمل جديدة 4500 ومستعملة تعمل 3750 الى 3300 وبرضه حسب الحالة وسرعتها 210 متر على الثانية . على فكرة انا كنت جايب الكرال بتاعتى ب 900 جنية بعد تركيب التايتن والتعديلات المذكورة السرعة على الكرونو 230 وثبات ايه مقلكش . انا تحت امرك فى اى حاجة تطلبها
__________________
قال الله تعالى فى اواخر سورة الكهف ( قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمالًا ﴿103﴾ الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا ﴿104﴾ أُولـئِكَ الَّذينَ كَفَروا بِآياتِ رَبِّهِم وَلِقائِهِ فَحَبِطَت أَعمالُهُم فَلا نُقيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزنًا ) صدق الله العظيم محمد مصطفى ( فضيل ) |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Aug 2013
المدينه: مصر
المشاركات: 260
معدل تقييم المستوى: 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
لكن في نفس الوقت ظهور الاصدارات الجديدة من الكرال بقدرات جديدة و اسعار زي الاصدارات القديمة تقريباً دة اللي يخلينا نرجع نفكر في الكرال تاني بمعنى ان الاصدار القديم دلوقتي بالفين جنيه و لسة هيتعدل طيب الاصدار الجديد تقريبا ب 2200 جنيه يعني فرق قليل مع اختلاف كبير في القدرات و لكن محدش عارف نظامه محتاج تعديل و لا لا ؟؟؟؟! و هو دة مربط الفرس . 1-الكرال لا يعلى عليها طبعا وهى من البنادق الهاى بور بدون تعديل لان سرعتها 240/ث وده طبعا جميل جدا وانا عندى كرال لسه جايبها من 4 ايام وبصراحه عشره ع عشره ((دقه وقوه)) ووزنها لا تقيله فتبقى رخمه ف شيلها ولا خفيفه وزنها متوسط ومن ساعت ما جبتها وانا بطلع بيها وزى الفل معايا من غير تعديل لكن طبعا لو انت عاوز تعدلها وتخليها تبقى زيها زى الشادو 1000 و الرويال والكلام ده مفيش مشاكل لكن هى بحالتها كده هاى بور (مدفع)من غير تعديل بالنسبة للشادو 1000 و الجامو رويال فانا اللي اعرفه انها اسماء لها وزنها و حاجات عالية لكن معرفش اسعارها و لا سرعاتها فأرجو من حضرتك توضيح هذه المعلومات اذا كنت تعرفها 2- الشادو 1000 سعرها (3250جنيه)وسرعتها 305/ث تقريبا وهى نمره 2 والسعر ده عند شريف ابوضيف ف الموضوع بتاعه والجامو رويال مش عارف سعرها وصل كام دلوقتى |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Sep 2011
المدينه: القاهرة - عين شمس
المشاركات: 976
معدل تقييم المستوى: 107 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
السلام عليكم ، اسمحلى سرعة الكرال وهى لسه على حالتها يعنى متعدلتش بالكتير مش هتجيب اكتر من 190 متر وتبوس ايدك وش وضهر اما عن الشادو 1000 فـ 305 متر/ثانية انت بتهرج صح . دا الديانا 350 ماجنوم بجلاله قدرها وهى من اسرع الديانات 290متر/ثانية
__________________
قال الله تعالى فى اواخر سورة الكهف ( قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمالًا ﴿103﴾ الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا ﴿104﴾ أُولـئِكَ الَّذينَ كَفَروا بِآياتِ رَبِّهِم وَلِقائِهِ فَحَبِطَت أَعمالُهُم فَلا نُقيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزنًا ) صدق الله العظيم محمد مصطفى ( فضيل ) |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Aug 2013
المدينه: مصر
المشاركات: 260
معدل تقييم المستوى: 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
اما الشادو 1000 معلومه انها 305/ث لو انت اخدت بالك هتلاقى انى كاتب (305/ث ((تقريبا)) سواء اقل او اكتر انا مش متاكد لكن عمتا ناس كتير بيشكرو ف الشادو ومعلومه ان الديانا 350 ماجنوم 290م/ث غريبه اوى اعتقد انها اكتر من كده |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Sep 2011
المدينه: القاهرة - عين شمس
المشاركات: 976
معدل تقييم المستوى: 107 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
السلام عليكم ، حبيبى انا مبقلش ان الكرال وحشة وصناعها يكتبوا الى هما عايزينه لكن لما تيجى تقيسها مش هتجيب فعلا اكتر من 190 وبالعافية ولو حضرتك مش مصدقنى هات البندقية بتاعتك وانا اقسيهالك واوريلك انا عندى كرونو اما الشادو 1000 فانا فى البداية رشحتها وذكرت سرعتها الفعلية الى هى فعلا 220 وانا مصر على كده .
حبيبى الحاجات دى مفيهاش استنتاج او اعتماد على معلومات نظرية لازم التجربة الفعلية .
__________________
قال الله تعالى فى اواخر سورة الكهف ( قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمالًا ﴿103﴾ الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا ﴿104﴾ أُولـئِكَ الَّذينَ كَفَروا بِآياتِ رَبِّهِم وَلِقائِهِ فَحَبِطَت أَعمالُهُم فَلا نُقيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزنًا ) صدق الله العظيم محمد مصطفى ( فضيل ) |
|
|
|
|
|
#9 |
|
قنـــاص من الدرجه الاولى
|
كلامك مظبوووووووووط جداً الشادو سرعتها 235م
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 194
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
[QUOTE=fadeel79;525995]السلام عليكم ، فى البداية اسف على التأخير فى الرد لظروف الشغل ، انا عامه مبثقش فى الصناعة التركية لانها فى غالبية الامر منظر جميل لكن جوهر منيل وانا جربتها فى حاجات كتير من اكسوار العربيات للأدوات الكهربائية مرورا بالاسلحة الحاجة الوحيدة الى ممكن تاخد منها وانت مغمض الملابس غير كده لازم تكون مفتح عنيك اوى .
الاصدارات الجديدة من الكرال بالفعل اشكال جامده جدا لكن متجربتش تقريبا لكن الكلام العبيط الى بنسمعه انها 350 متر الواحد بيعد يضحك على الهبل ده وانا اسف لأستخدامى الالفاظ دى لكن دى هى الحقيقة . بالنسبة للشادو 1000 فى هى جديدة تعمل 3500 ومستعملة من 3000 الى 2750 وحسب الحالة وسرعتها 220 متر/ثانية. اما الملكة حبيبة قلبى تعمل جديدة 4500 ومستعملة تعمل 3750 الى 3300 وبرضه حسب الحالة وسرعتها 210 متر على الثانية . على فكرة انا كنت جايب الكرال بتاعتى ب 900 جنية بعد تركيب التايتن والتعديلات المذكورة السرعة على الكرونو 230 وثبات ايه مقلكش . انا تحت امرك فى اى حاجة تطلبها[/QUOT ربنا يخليك يا باشا و كلامك منطقي جداً و الف شكر ...
__________________
The strong person knows how to keep his life in order. Even with tears in his eyes, He still manage to say "I'm OK" with a smile... God is good ..... Change is coming.....My pistol in my hand. Pray, Live, Be strong, Laugh, Love, ....... This are my rules in life. .................................................. ......Mohammad Al Qassam |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 194
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
الف شكر على مرورك الكريم و طبعاً كلامك بيدي ثقة كبيرة في الكرال برغم مشاكلها و إحتياجاتها من تعديلات و غلو سعرها في الفترة دي و دة لإنها بردو لسة بتعتبر الاحسن من حيث الفئة السعرية للإمكانيات و الشكل يعني بردو لسة فرق السعر كبيييييييييير عن اقرب حاجة ................... بالنسبة للي مكتوب على الكرتونة (السرعة 240 ) و كدة فأنا مش بثق فيه بصراحة بالرغم من ان الناس كلها بتقول مدفع , و دة لإن الناس في الاول كانت بتقول إنها بتجيب الكرال تلاقي السوستة جوة مكسورة او مش مظبوطة و هي لسة في الكرتونة !!!! يبقى اللي على الكرتونة إيه إحتمال كبير يكون تهويل؟!!!!!!!! عشان كدة فعلاً التجربة العملية هي الافضل في الحالات دي .... و بما إنك لسة شاريها قريب ياريت تقولي سعرها بقة كام دلوقتي الكرال و ياريت بكل اشكالها ؟؟ و لو سألت على التعديلات هتتكلف كام حالياً تقولي ؟؟ و الف شكر
__________________
The strong person knows how to keep his life in order. Even with tears in his eyes, He still manage to say "I'm OK" with a smile... God is good ..... Change is coming.....My pistol in my hand. Pray, Live, Be strong, Laugh, Love, ....... This are my rules in life. .................................................. ......Mohammad Al Qassam |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 194
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
مشكوووووووووور بس يا ريت بالله عليك تبقة ترد على الموبايل انا كلمتك مرتين.... ؟!!!!!!!
__________________
The strong person knows how to keep his life in order. Even with tears in his eyes, He still manage to say "I'm OK" with a smile... God is good ..... Change is coming.....My pistol in my hand. Pray, Live, Be strong, Laugh, Love, ....... This are my rules in life. .................................................. ......Mohammad Al Qassam |
|
|
|
|
|
#13 | ||
|
خبير اسلحه .& عضو ذهبى
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
اقتباس:
سرعة نمرة1 = 1000 قدم/ث تقريبا = 305 متر/ث تقريبا (يبقى كده كلام ا/ ميشو صح). سرعة نمرة2 = 722 قدم/ث تقريبا = 220 متر/ث تقريبا ( يبقى كلام ا/ فضيل برضه صح). وطبعا لأن ا/ هشام ايديه كلها بركه البندقية بتزيد سرعتها لما بيستخدمها حوالى 15 متر/ث فبتصل ل235 متر/ث. تحياتى للجميع. |
||
|
|
|
|
|
#14 | |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Aug 2013
المدينه: مصر
المشاركات: 260
معدل تقييم المستوى: 9 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 194
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
دايماً لمساتك سحرية تحياتي
__________________
The strong person knows how to keep his life in order. Even with tears in his eyes, He still manage to say "I'm OK" with a smile... God is good ..... Change is coming.....My pistol in my hand. Pray, Live, Be strong, Laugh, Love, ....... This are my rules in life. .................................................. ......Mohammad Al Qassam |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Oct 2012
المدينه: القاهرة
المشاركات: 194
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
اقتباس:
تمام التمام و الف شكر لحضرتك
__________________
The strong person knows how to keep his life in order. Even with tears in his eyes, He still manage to say "I'm OK" with a smile... God is good ..... Change is coming.....My pistol in my hand. Pray, Live, Be strong, Laugh, Love, ....... This are my rules in life. .................................................. ......Mohammad Al Qassam |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
خبير اسلحه .& عضو ذهبى
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
![]() |
|
|