اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ĴΘĶЄЯ
انا عندي بقي مشكلة تانية
مش رعشة لا ، ايدي مرة واحدة تقفل علي اي حاجة مسكاها بغباء
الحكاية دي بقالها فترة معايا .. وبتحصل لما اروح الجيم بعد اسبوع او اتنين من التمرين
|
ده نتيجة المجهود المفاجىء للعضل وبيحصله تيبس اسمه تيبس العضل يعنى بالبلدى العضل قفش لان الدم مش واصله كفاية يجب الا تفاجىء العضل بمجهود فوق قدراته التمرين يكون واحده واحده وعلى فترات ويجب عمل احماء بدنى قبل اى اكشن فى الجيم للتمهيد لارهاق العضل لكى يستقبل المخ اشارات منتظمةمن العضل ده وبالتالى يحول هذه الاشارات للقلب ليضخ كمية الدم المناسبة لاجزاء الجسم دون حدوث مشاكل فى الجهاز الدورى والعصبى اللااردى وبالتالى يوصل العضل كمية الدم المناسبة ويبقى مرن ويتجاوب مع المجهود الذى يحدث له يعنى ناخد الامر بالتدريج احماء وبعدين اكشن بردو على الهادى وبعدين مرة فى مرة نزود البندات وكده يعنى والله اعلم وتحياتى والف سلامة عليك